För den som hett upp hoppet om att överavkasta mot ett globalt index återstår bara frågan om tidpunkt för investeringen. Idag står USD /sek i närmare 10 och jag tror att det till stor del förklarar skillnaden mellan omx -20% för året och Länsförsäkringar Indexnära med ca 5% nedgång. Att investera en stor klumpsumma när dollar är så stark är att utsätta portföljen för en ganska stor valutarisk närmaste åren.
Vad anser de lärda om detta? Det är lätt tt avskriva problemställningen men jag tycker att den är relevant och uppbar.
(P.s jag vet också att dollarn inte nödvändigtvis är dyr och att den kan gå upp från dessa nivåer. Men korskurser mellan valutor tenderar att återgå till medianer över tid till skillnad för börskurser som över tid går upp. (jag har bra motexempel på detta också… så bespara mig dina ; )).
Jag instämmer i din oro. USD/SEK är +9,9% i år, vilket har gett LF Global Indexnära en skjuts på ca 7% i år (eftersom ca 70% av fonden är amerikanska aktier). Som du skriver tenderar förhållandet mellan valutor att reversera över tid, och dessutom anser jag att det finns makroekonomiska och sekulära faktorer som talar emot USD, men det är bara spekulation.
Som jag ser det finns det 3 rimliga strategier:
Hålla ett globalt index i vått och torrt, och acceptera att nuvarande skjuts som t.ex. LF Global Indexnära fått av USD/SEK antagligen kommer reverseras någon gång i framtiden.
Tillfälligt övervikta icke amerikanska aktier, t.ex. genom ökad home bias.
Hedge:a med guld i portföljen, som historiskt har ett inverst förhållande med USD.
Av ovanstående är antagligen 1 den bästa och 2 den sämsta strategin, eftersom det är ett overt försök till marknadstiming. Guld kan däremot vara ett bra komplement till aktier oavsett vilken kurs USD står i.
Min initiala tanke var och rulla en usd säljtermin men med negativ carry så är det ett dyrt sätt.
Guldaktier är en bra tanke och andra råvaror också egentligen. Samtidigt är ju ideen att komma bort från den den typen av portfölj. Det blir nog att allokera 50% till en global indexfond och använda resterande 50% till index som både handlats ned i lokal valuta och usd.
Jag har också varit sugen på att gå kort USD med terminer/derivat, men som du skriver är det ju både dyrt och riskfyllt, så jag tycker nog inte heller att det är ett rimligt alternativ.
Menar du att det är 100% aktier som gäller för dig? Av ren nyfikenhet - vilka index tänker du dig med dina andra 50%?
Jag vill åt långsiktigt avkastning och bryr mig mindre om volatilitet/ drawdowns därför litar jag åt 100% aktier. Skulle man gå för Lysa så kan jag tänka mig en mindre andel räntor, säg 10 procent, för att de troligen kan skapa värde i själva ombalanseringen och att utfallet kanske blir bättre än en 100% aktieportfölj. (Annars ska man ju komma ihåg att ombalansering inte är något annat än att försöka tajma marknaden. Vilket inte är fel. Ingångsvärdena spelar stor roll, även på lång sikt.
Inte börjat titta specifikt på länder än men en ide är att lägga 50% i en globalfond och dela upp resterande 50% på alla länder utom US. Känns läskigt dock att ”betta” mot världens största ekonomi som leder teknologi ligan och dessutom har en växande befolkning.
Troligtvis stämmer båda men de utgår från olika starttider. Till skillnad från aktier så handlas valutor dygnet runt så man kan inte gå på senaste stängning.
De senaste 12 timmarna har USD/SEK stigit +0,15 %. På 24 timmar har den backat över 2%. Kikar man på Nordnets och Avanzas dagsgrafer startar även de från olika tidpunkter.