Aktier USA dyrare iom svag valuta

Hej,
Nån som kan svara på om priset på USA börsen påverkas av valutaförändringar vid köp i sverige.
Tänker ett exempel där aktie google kostar 100kr vid 10kr/dollar. Köper för detta. Säg att bolagets värde blir oförändrat men kronan stärks till 8kr/dollar.
Hur påverkar det min affär? Har jag nu fått 80kr i värde istället för 100kr eller sker nån valutasäkring vid köp över avanza/nordnet?

Ja, så är det. Ingen valutasäkring sker

Tack för svar!
Då blir följdfrågan hur man/du/ni resonerar kring att köpa aktier och index i dollar i dagsläget.

Jag har såklart ingen kristallkula men skulle ju tro på en stärkning av sek mot dollar med 10% vilket då skulle nollställa en börsuppgång mätt i dollar på 10%.

Hur resonerar ni andra kring den valutaaspekten?

1 gillning

Lägger själv inget värde i valutakurser. Det är vad det är. Jämnar ut sig i längden tror jag.

1 gillning

Om man tror att SEK kommer få en bra värdeutveckling är det väl bara att köpa SEK eller något SEK-derivat – ingen anledning att blanda in det i aktiehandeln. Själv tror jag att SEK långsiktigt fortsätter ner mot noll (som alla andra fiatvalutor) men har ingen tro på kort sikt.

Tack, ja det är mycket möjligt.

Aah skulle kunna vara ett alternativ att köpa sek mot dollar. Valutasäkra själv helt enkelt.

Hade jag av någon anledning trott att kronan ska stärkas (vilket jag inte tror) så hade jag haft en större andel svenska bolag i min portfölj, kanske 20-30%.

1 gillning

Köper fortsatt utländska tillgångar

Som du (misstänker jag), och köper övervikt svenskt för tillfället. Får ju mer köpkraft i utlandet sen när kronan stärks (vilket jag tror hårt och kanske dumt nog på) och då kan man övervikta dit då. Men det är säkert otroligt korkat vilket jag isåfall hoppas någon förklarar för mig varför.

1 gillning

Inte korkat alls baserat på det. Riksbanken har väl också nämnt valutan som en aspekt i räntesänkningarnas framtid att man mycket väl kan sänka långsammare än övriga länder för att lyfta valutan lite. 5% där och 5% på övrig justering så har man 10% som utländsk aktie behöver prestera bättre än svensk aktie. En ganska tall order med fina svenska bolag på P/E 10 mot vissa amerikanska på P/E 30. Sen kan ju framtiden ändå utveckla sig så att bästa scenariot hade varit att köpa utländskt nu iaf men jag gillar inte siffrorna för det caset i dagsläget.

1 gillning

Nackdelen är att svenska börsen är tung i verkstadsindustri och bank.

Fördelen är courtage, skatt och valuta.

Går absolut ha allt i svenskt index eller till och med 10-15 stora bolag, men man missar många branscher. Amerikanska börsen har i princip alla sektorer, men framförallt tech och konsumentvaror vilket saknas nästan helt på svenska börsen.

Har mest Amerikanska aktier

Dina aktier och svenska valutakurs påverkas ju när du säljer dessa, vilket man inte alltid kan välja tidpunkt för.

Om du däremot också vill valutaspekulera kan du ha ett valutakonto i USD - då kan du sälja aktier för lite senare köpa aktier igen i USA och allt i dollar

Tänk på att du har många andra tillgångar och inkomster i SEK som då skulle stiga i värde. (Ex din lön blir ’mer’ värd)

Över tid jämnar det ut sig

2 gillningar