Hur investera mina pengar när kronan är så låg

Hej Jan!

har följt dig under en lång tid och har lydit de flesta av dina råd sedan jag började spara

jag flyttade nyligen till USA och sålde därför mitt radhus i Stockholm. Jag gick med vinst och har nu 2M Sek att investera.

Jag skulle vilja köpa mig ett hus här där jag är bosatt, men är rädd att föra över mina pengar på kronan är så pass låg. Jag kan också bo kvar och betala hyra här och investera mina pengar i aktier med en längre sparhorisont, då jag inte kommer att behöva de inom överskådlig framtid om jag nu inte köper ett hus här.

hur hade du gått tillväga? Jag har ingen familj eller barn. Hur bör man gå tillväga i liknande fall när kronan är så svag som den är? Svenska aktier/fonder för att invänta en stark krona igen?

tack så mycket för din tid!

Jobbar du och går lön i dollar? Kanske kan du föra över lite för en down-payment, och sen ta ett lån men med din svenska aktie/fond portfölj som säkerhet?

Tänk på att i investerar du I globalfonder etc så har du en valutaväxling redan där.

Jag är också utlandssvensk och har funderat mycket på detta. Svårt…

Jag tror att större delen av aktierna på den svenska börsen påverkas i motsatt riktning mot kronkursen. Sjunker kronan så stiger börsen och vice versa… Men jag kan inte basera det på något vetenskapligt.

Min tes är alltså att det tar ut vartannat och det är alltid svårt att försöka tajma. Mitt råd är att om du hittar nåt bra så slå till på det annars, tills dess låt pengarna jobba i nån globalfond.

Är flytten till USA permanent eller tillfällig? Jag bor sedan ett år tillbaka i ett EU-land och jag hyr en lägenhet för jag tycker det är svårt att sätta sig in i ett nytt lands bostadsmarknad, samtidigt så hyr jag ut min bostadsrätt i Sverige.

Om något/några år planerar jag att flytta tillbaka till Sverige så därför känns det för kort om tid för att sälja min lägenhet i Sverige, flytta hit kapitalet, köpa ny lägenhet och sen sälja den igen om något år.

Är din flytt permanent så skulle jag ändå chilla i några år för att bo in dig och lära känna bostadsmarknaden, områdena osv och sen köpa när du vet lite mer hur det fungerar.

Ja, helt rätt!

Ja håller med ovanstående. Det spelar mycket större roll för ditt välbefinnande att du hittar ett hus du trivs med etc. än att försöka tajma optimala lägen på bostadsmarknaden i nya landet och valutakurser. Ingen vet var valutor tar vägen på lite sikt. Men det är ju alltid lätt att titta i backspegeln och se att där skulle jag köpt/sålt/växlat etc.

Lite perspektiv också. Kronan har ju sjunkit mycket jmf dollarn senaste åren. Men det var också från historiskt höga nivåer. 2002 var en dollar 11sek. Nuvarande är i princip en normalisering om man tittar på historiska kurser.