10 000 EUR i kontanter, hur växlar jag dessa billigast till svenska kronor?

Euron, är det en förbannelse för den vanlige svensken på gatan?

Sålde i våras min motorcykel till högstbjudande. En kille i Tyskland bjöd högst, 10 000 euro, och köpte mcn. Kollade på valuta.se som visar dagskurser på all världens valuta löpande. Ett bra bu som hade varit perfekt att använda när familjen åker till Spanien på semester. Tyvärr kom Coronaeländet emellan, så de planerna har grusats för lång tid framåt.

Nåväl, gick in till min lokala bank för att växla till svensk valuta. Nej, tyvärr växlar vi inte valuta, och har inte gjort på flera år. Men vi kan rekommendera Forex växlingskontor, blir svaret.

Kollade på nätet vad kursen stod i hos Forex. Jo, gomiddag! Man tror inte sina ögon när de har ett påslag på över 6,5% jämfört med marknadsvalutan som ekonominyheterna presenterar i TVn varje kväll. I mitt fall skulle jag tappa ca. 7 000 Sek på mina 10 000 Euro om jag växlade på Forex. Inte nog med detta, skulle man vända på växlingen så är det lika illa på andra hållet, 6,5% där också. Alltså en spread på runt 13-14% mellan Forex köp och säljkurser.

Är det bara jag som ser detta som ren ocker? Är detta verkligen rimligt, jag menar, vi tillhör EU men om vi vill använda Euron så blir det en dyr historia för lille svensken på gatan. I jämförelse är ju maffian rena korgossarna jämfört med etablissemanget.

Så min fråga är: Skulle det vara juridiskt tillåtet för mig att helt enkelt växla min Euro mot SEK med någon annan person som t.e.x planerar att åka till något annat land där Euron är valutan? Förslagsvis då till gällande marknadsnotering? Skulle jag kunna annonsera om detta utan att trampa utanför lagar och paragrafer?

Nån som vet?

Vid närmare efterforskningar har jag upptäckt att betala med typ plastkort också är en riktigt dålig affär i de flesta länder, både innanför och utanför EU. Bankerna roffar åt sig alldeles för mycket där.

2 gillningar

Har ingen lösning på hur du ska få in Euro-sedlarna på konto men när det gäller att få billigare valutaväxling, testa Revolut, Curve eller PFC.

2 gillningar

Kom igen! Du kan inte jämföra växlingskurser i elektroniska pengar med kontanter.

Att hålla utländsk valuta i sedlar är svindyrt. Både den manuella hanteringen och inte minst säkerheten. Det är ju inte direkt så att Forex kan skicka sina utländska sedlar till växlingskontor via brev direkt…

3 gillningar

Finns nog många väldigt törstiga öldrickare som åker ner till Tyskland stup i kvarten som säkerligen skulle bli glada att växla till sig euro utan avgift :slight_smile:

6 gillningar

Han köpte cash? Ett sätt skulle kunna vara att öppna ett valutakonto i EUR på någon bank, och sedan skapa ett Konto hos Trsnswerwise dit du för över pengarna. Därifrån tror jag du kan göra en överföring/växling till ditt svenska konto alternativt spendera pengarna över tid med ett uttagkort. Ovan är bara spekulation och idéer. Har inte undersökt det noga.

2 gillningar

Haft liknande situation men annan valuta :slight_smile:

1. Corona kommer att gå över. Om du gillar att resa så spara sedlarna och se det som gratis semestrar när du använder dem på plats

2. Titta på historisk kurs på Forex (jo jag vet det är snudd på kriminellt med deras spread mellan köp och sälj). När du tycker kursen är ok så ta det tex i 1/3 år gången. Förhoppningsvis snittar du in en ok kurs på 3 tillfällen. Fördelen med Forex är att du kan skicka det direkt till ditt bankkonto på annan bank (90 kr avgift) så du slipper åtminstone korsförhöret och avgiften när du kommer med kontanter till din vanliga bank.

Vi blandade 1 & 2. Känns ok när man glömt vad Forex roffade :slight_smile:

Att annonsera om att man säljer valuta tror jag inte är en så bra idé. Risken är stor att du drar till dig allehanda skummisar, får falska SEK sedlar eller i värsta fall blir rånad.
Kanske du kan pytsa ut och sälja lite i småposter till vänner och bekanta som ska reda men det lär inte lösa hela 10 KEUR.

Lycka till! Cash is still king! Att banker gör det så svårt för oss måste innebära att det är något bra :grinning:

1 gillning

Öppna eurokonto och växla via Revolut. Släng inte kvittot för banken lär fråga var pengarna kommer från.

1 gillning

Hur går det till? Besöker jag min vanliga bank och öppnar nytt konto och slantar upp sedlarna över disk. Gör sedan en överföring till mitt vanliga konto via revolut? korrekt?

Tråden är något år men jag har samma fråga men lite mindre summa. Hur gör jag för att växla dem billigast till svenska kronor?

1 gillning

Spekulation på andra whiskyn nivå: Bordershop Sverige/Finnland eller Tyskland. Köp ett tuggummi med Euro och få växel i Kronor? :thinking:

1 gillning

Flera tusen euro i kontanter är väl svårt att ens få in på ett bankkonto utan omfattande redovisning kring hur du fått pengarna.

Det absolut bästa är att växla med någon privatperson som ska semestra i EU-länder. Det är inga konstigheter med att göra det. Det är inget du bör annonsera om (eller liknande) men att göra det med bekanta eller kollegor går utmärkt.

Vi köpte en stor hög med euro av en kompis när vi flyttade till Kosovo (har euro). Nyligen sålde jag hela mitt lager med kontanta dollar till en kollega inför hennes resa till USA.

1 gillning

Bordershop i Tyskland har slutat med svensk kronor

Western union (online) är väl ganska rimliga i deras avgifter?

1 gillning