Jag ska på en resa utanför Europa, där jag kommer behöva betala för en del tjänster kontant i EUR.
Hade jag haft bättre framförhållning hade jag tagit ut pengar i ett Euro-land i förväg men nu kommer jag inte ha möjlighet till det innan jag reser. Det rör sig om typ 1000 EUR så inget jättebelopp, men det bär mig ändå principiellt emot att bli skinnad på flera procent av pengarna hos Forex eller Bankomat AB.
Hur får jag billigast tag på Euro-kontanter i Stockholm?
De flesta flygplatser har ju uttagsautomater. Är inte det en möjlighet?
Kolla bara vad du får betala din bank om du tar ut i euro och i en utländsk bankomat. Säkerligen minst 50:- plus 1.5% i växlingsavgift. Så ca 20€ extra skulle jag tippa.
Oavsett, använd inte valen att växla i bankomaten utan låt din bank göra det…
Jag tänkte på Revolut… Men med bas-planen skulle det kosta dig 16€ i avgift att ta ut 1000€. Plus att du behöver bli kund, köpa ett kort (8€?) osv… Är det en engångsgrej så skippa Revolut.
Nej, det alternativet verkar konstigt. Om man frågar kollegor och bekanta går det säkert att få ihop en del euro. Jag har både köpt och sålt valuta privat tidigare, senast till en kollega.
Ingen mellanlandning och jag vågar inte chansa på att hitta en uttagsautomat som ger Euro på destinationen.
Har både Revolut och Northmill som båda är bra om man kan använda dem på plats men nu är det cash som gäller tydligen.
Bekanta är ett smart alternativ som jag inte tänkt på. Hellre lägga pengarna på en god lunch med en vän än att vaska dem på dåliga växelkurser. Bra ide!
Uttag i automat med Northmill-kort (då behöver man nog det fysiska)
“Vi tar inte ut några kostnader som till exempel valutapåslag vid köp i andra valutor, utan använder Visas växelkurs vilket gör att dina köp utomlands oftast kommer vara billigare om du använder ditt Northmill-kort än traditionella bankkort. Däremot kan vissa bankomater ta ut en avgift vid uttag, detta får du information om vi uttaget”
Maxbelopp för uttag i bankomat är:
5 000 kr per dag
10 000 kr per vecka
20 000 kr per 30 dagar Gäller vid uttag i Sverige och utomlands.
Tog ut i bankomat idag när kursen på marknaden är 11,27 och de växlar dvs säljer för 12,01. Hade gärna växlat billigare. Dessutom Max 100€ per gång. Alla tips är välkomna!