Insättning av euro.
Hej jag undrar hur man gör för att sätta in Euro kontanter till sin bank i Sverige .
Insättning i bankomat tar bara emot svenska kontanter .
Det alternativ jag kommer på är att växla från Euro till sek på Forex och sedan sätta in i en bankomat finns det bättre alternativ ?
Någon sa att det gick att sätta in kontanter i Tyskland?
Tacksam för tips
Hur mycket rör det sig om? Du gör nog bäst i att spara dom tills framtida semesterresor, även till icke EU land då du på plats kan få en inte så dålig kurs till landets valuta.
Alternativt växla ned nära vänner som ska ut och resa till dagskurs.
Hoppas du kan dokumentera var pengarna kommer ifrån, flera led ovanför dig eftersom Cash is Crime i statens ögon.
Om inte din bank vill växla dem och ta emot dem så lär inte Forex göra det, du ska visa legitimationen osv för 100 kr. Dessutom ger de usel växlingskurs.
Växla med mindre nogräknade aktörer dvs mindre växlingskontor i större städer. Dessutom får du bättre kurs.
Då har du svenska pengar.
Att sen sätta in dem på ett konto vet jag inte hur man gör.
Allt beror ju på vad du vill uppnå. Vill du ha kvar dem i euro fast på ett konto eller i sek?
Antingen växla i Sverige och sedan sätta in sek i Sverige.
Eller sätta in kontanterna på bankkonto i ett euroland, sedan överföra till eurokonto via wise, växla till sek via wise och sedan överföra till annat konto om du inte har ett wisekort. Detta är sannolikt det billigaste
Problemet är att man så vitt jag vet inte kan starta bankkonto i reguljära banker i andra länder utan att ha en koppling dit (tex jobb eller fastighet). Men du känner kanske någon som har ett bankkonto tex i Spanien.
Jag skulle dock tycka att det var alldeles för mycket jobb om jag inte ändå skulle utomlands. Lite tveksamt också att resa runt med väldigt stora mängder cash.
Ett annat alternativ som gick åtminstone förr är att köpa ett prepaid visakort (eller liknande) för kontanterna. Då blir man av med dem och de ligger på kortet i stället (fortfarande i euro dock). Vet dock inte om det går att använda ett sådant kort för att föra över pengar till tex wise för att få dem till sek och till det konto man vill. Kolla vad ChatGPT säger.
Poängen med att använda wise är att det oftast är billigaste sättet att växla till och från sek.
Wise brukar vara något bättre. Viktigt dock att växla på arbetstid. Det kan hända att de lägger på lite extra när marknaden är stängd för att kompensera för en eventuell uppgång dagen därpå.