Hej, finns det någon kunnig som vet vart man ska växla kronor till euro för bäst pris? Tänker att växla direkt genom banken kanske inte är så värt då de tar ut massa avgifter, fått lite tips om revolut men är inte helt säker på hur man isåfall ska göra. Kan också tillägga att jag har ett bankkonto i landet pengarna ska till om det hade behövts.
Ett alternativ kan vara att skaffa Northmill debetkort, åka till det aktuella landet, ta ut EUR från kortet i uttagsautomat och sedan sätta in dem på det lokala bankkontot.
Ett annat alternativ kan vara att göra en kontoöverföring från SEK i ens svenska bank till EUR i det lokala bankkontot.
Jag hade valt att använda tex Wise.com eller liknande tjänst.
Det finns en del trådar i ämnet redan. Det beror egentligen på hur mkt pengar du skall växla, och hur bråttom du har. jag köpte själv en lägenhet i spanien och växlade till 0,025% avgift via Nordnet, men det finns tydligen ännu bättre alternativ nuförtiden. (detta var tio år sen).
Att bara föra över direkt från svensk bank (SEPA) kan göra det till en rätt dyr affär.
Det kan också vara svårt nuförtiden med penningtvättlagarna mm.
Är det i storlekslassen någon miljon och uppåt så skulle jag lägga lite tid på det.
Viktigast av allt är ändock priset. Dvs att du köper valutan en dag du tror det är en dip.
Jag brukar föra över SEK till Revolut och växlar där till EUR. Jag kör gratis konto hos Revolut, och där finns en gräns för hur mycket man kan växla utan extra avgift per månad (10.000/mån för tillfället).
När jag växlar försöker jag undvika helger, eftersom Revolut brukar lägga på en extra växlingsavgift då.
Från Revolut kan jag sedan föra över EUR vidare till mitt spanska bankkonto, vilket har fungerat bra för mig.