Hej Vi bor i Spanien sedan många år, och har skattehemvist här.
Vi har blivit hårt drabbade ekonomiskt av pandemin och där efter en lång sjukskrivning.
Min fru kommer att få ett arv om några månader, på omkring en miljon. Ge oss råd
Vi skulle vilja ta ner pengarna direkt, men hur hanterar vi den dåliga kronkursen mot euron?
Jag skulle ta ner pengarna direkt. Det är ingen som vet om SEK/EUR kommer gå upp eller ner framöver; annars skulle vi väl alla vara valutaspekulationsmiljardärer.
Kolla upp om ert autonomous community / er region har arvsskatt om ni inte redan gjort det. Det kan också bero på om arvet kommer från nära familj eller inte. Några regioner har i princip ingen skatt på arv från nära familj.
Jag har lite SEK som behöver flyttas till Euro. Jag har bestämt att flytta stegvis för att få utjämnad kurs över tid.
Blir inte detta sämre med tanke på avgifter varje gång man flyttar pengar? Eller är det alltid procent av belopp?
Om du gör det med SEPA-överföring så är det ingen fast avgift (i alla fall på SEB), bara påslag på växelkursen. Så det blir ingen skillnad om du flyttar €1 eller €10000.
Finns också tjänster som Wise som brukar vara betydligt billigare än storbankerna.
Njae, inte säkert att det är billigare. Men klart värt att kolla upp iaf.
eller Revolut, du kan skicka SEK till din revolut konto i Spanien och växla till EUR när du vill