EUR till SEK, bra ide?

Jag bor i Spanien nu och har inkomst i EUR. Jag överväger att överföra en del av min inkomst till Sverige för att investera i en global fond via ett ISK-konto. Kursen ligger just nu på 11,72 SEK per EUR. Tycker ni att det är en bra idé att göra detta nu?

Jag har även ett större belopp i SEK som jag planerar att använda för att köpa ett hus i Spanien inom 1-2 år. Jag funderar på att avvakta och se om den svenska kronan blir starkare innan jag genomför köpet.
Hur tänker ni om det?

Det finns ingen fördel med att mellanlanda i SEK för att köpa exponering mot globala valutor (mest USD). Jag hade investerat direkt i Euro.

Jag tror Spanien har mer fördelaktig skatt än vad ISK innebär också, plus att du bara skattar vid försäljning. Men då behöver du troligen byta hemvist.

1 gillning

För vinster upp till 6 000 euro: 19%. Eftersom jag är utskriven från Sverige kommer jag att betala 19% vid försäljning av mina svenska fonder. Just nu har jag det mesta på ett aktie- och fondkonto, men jag har även öppnat ett LYSA-konto i en familjemedlems namn och allt nysparande går till LYSA.

Även om jag betalar 19% vid försäljning i Spanien, är det väl så att ett ISK-konto är bättre för långsiktigt sparande?

Det borde någon kunna räkna på. Jag skulle tippa på att Spansk skatt blir lite bättre, iaf med låga årliga uttag. Jag tror Spanien har exit skatt, annas hade den betydande fördelen varit att skatta noll senare i livet (eller av arvingar) beroende på framtida hemvist. Det går med svenskt AF konto.

Tack! Ska kolla upp vad som gäller för Spaniens Exit skatt.
Jag tänkte nu sälja fonder varje år och realisera vinster upp till högst 6000 EUR.

1 gillning

Låter vettigt. Kolla upp om du är obegränsat eller begränsat skattskyldig också då det påverkar både beskattningen och möjligheten till ISK.

Jag är obegränsat skatteskyldig i Spanien. (Betalar endast skatt i Spanien, även för vinst i Sverige)
Kan inte själv ha ett ISK i Sverige, så måste vara genom familjemedlem.

1 gillning

Hej,

Missförstod jag dig, eller vill du föra hem pengar till Sverige nu och föra över pengar till Spanien senare? Det skulle jag avråda från. Varje överföring kostar ngn procent av kapitalet. Testa att skicka100 euro till SEK och sedan växla tillbaka till euro. Du ska skatta dig lycklig om du har 98euro minus avgifter kvar. Jag håller alltså med föregående talare och avråder från att gå via Sverige för att investera globalt, särskilt om pengarna i slutändan ska användas i Spanien. Då har du ju lagt till en valutarisk också som du inte får ett dugg betalt för.

Med vänlig hälsning,

F

1 gillning

Mina tankar är att du har snöat in på SEK och Sverige helt utan logisk förklaring. Om du inte vill spara i EUR så hade du lika gärna kunnat utvärdera DKK, USD, JPY etc. “Hej, jag är spanjor och har valt att lägga mitt sparande i Sverige och svensk valuta” är en närmast absurd öppning på en fråga. Att du dessutom måste genomföra din plan genom att skattefiffla och införa en motpartsrisk gör det hela ännu märkligare. Men som mottagare av dina skattepengar är jag ändå tacksam :pray:

Har inte Spanien gåvoskatt? Hur hade du tänkt få tillbaka pengarna?

Oavsett så låter idén dålig.

Det finns gåvoskatt och arvsskatt men den är nästan helt borttagen i de mer populära regionerna, tex Andalusien. Så även för förmögenhetsskatt.

De har varit jätteduktiga på att göra sin region attraktiv. :es::grinning::+1::dollar:

Jag tror han ville köpa global valuta exponering. Handels valutan är då irrelevant men avgifter för valuta konvertering bör såklart undvikas (om man inte växlar väldigt fördelaktigt).

De flesta av mina investeringar i Sverige har gått mycket bättre än de jag har gjort i Spanien. Jag har även möjlighet att spara i ett ISK-konto i Sverige, vilket förhoppningsvis kommer att resultera i lägre skatt framöver. Därför överväger jag att investera mer i Sverige, trots att jag kanske förlorar lite på valutarisken. När jag nu tänker efter inser jag att min fråga kanske var lite dåligt formulerad och inte så genomtänkt.

Hur är det med ”Beckhamreglerna”? Har du möjlighet att kvalificera för dem? I så fall kanske det blir skattemässigt effektivare att behålla pengarna i Spanien.

Du skriver att du haft bättre avkastning på dina svenska investeringar. De senaste åren har SEK dalat i värde vilket dopat svenska avkastningssiffror för oss som investerat i globala indexfonder. När man väl ska köpa ngt för euro och man konverterat pengarna från SEK till euro till en sämre kurs inser man dock att den fina avkastnkngen räknat i SEK inte är ngt värd i euro, inte sant?

Du gör som du vill och verkar ha bestämt dig, men jag skulle ta råd från en oberoende finansiell rådgivare innan jag drog på mig flera procent i transaktionskostnader (gåvoskatt, valutakonvertering) och skattelegal risk + motpartsrisk (ha pengarna på ngn annans ISK).

Lycka till med upplägget, och rapportera gärna hur det gick! Jag har en del liknande ev transaktioner i min framtid (men är obegränsat skattskyldig i Sverige, så har legalt ISK), så jag tycker ämnet är högintressant.

Med vänlig hälsning,

F

1 gillning

Jag är utskriven från Sverige och har bott i Spanien i mer än 5 år, och jag är skatteskyldig här, så jag tror inte Beckhamsreglerna är något som är aktuellt.

Jag har helt missat att avkastningen varit högre i Sverige på grund av den dåliga kursen på SEK. :see_no_evil:

Jag har inte fört över några pengar än till Sverige, utan mina investeringar i Sverige har alltid varit kvar där sen tidigare. Jag kommer nog undvika att skicka EUR till SEK, och investera i Globala Indexfonder via tex Degiro.

Det tråkiga är att jag har ett större belopp i Sverige som insats till en lägenhet här nere och måste snart föra över pengarna till Spanien.

Tack för feedbacken!