Risk med fondsparande via internationella platformar?

Hej på er

Jag ville gärna höra hur ni resonerar kring att investera i fonder via platformar baserade i andra länder än man själv bor vad gäller garantier, risk, beskattning osv.

Jag är bosatt i Sverige men det kan hända att jag behöver flytta till Island om några år. Kommer i så fall ha min inkomst där i mikrovalutan ISK.
Jag har en summa pengar där som jag hade investera i fonder via lokala banker.

Jag kollade vilket fondsparande finns via dessa banker och det är värkligen status horribilis jämfört med Sverige vad det gäller köpavgifter och förvaltningavgifter.

Pga detta kollade jag online för att se vilka alternativa platformer folk använder för att köpa fonder. Det finns Etoro, Saxo bank, Trade 212 och flera. De flesta platformar verkar ha någon form av garanti eller försäkring för investeringarna.

Jag har inte kunskap eller erfarenhet inom internationell finsans.
Innebär det ökad risk att spara via banker/platformar baserade i länder var man inte är bosatt och inte är medborgare?
Påverkas då uttag beskattningsmässigt jämfört med uttag från fonder via lokala banker?
Vinner jag någon trygghet med att betala höga avgifter till giriga Isländska bankmän?

Ställer dessa frågor generellt för fondsparande via internationella platforrmar, förstår säklart att ni inte känner specifiskt regelverk vad gäller just Island.

Tack på förhand,
BengtF

1 gillning

Får du inte investera via svenska banker när du bor/arbetar på Island?

Jag har bott/arbeta utomlands i många år, men aldrig haft mer än löne och räntekonto lokalt. Nu har det varit i bra mycket komplicerade ekonomier än Island, men jag har alltid kunnat investera via svenska banker (om än inte i ISK eftersom utanför EU/EES).

Själv är jag skeptiskt till att investera i jurisdiktioner som jag varken är medborgare i eller arbetar i. Bankregler och skatteregler ändras för ofta nuförtiden tycker jag för att det ska kännas tryggt :slight_smile:

1 gillning

Jag kollade in på detta forum och så vitt jag hade förståt på andra trådar här kan man inte behålla ett ISK om man bor utomlands och har inte skattepliktiga intäkter i Sverige. Eller att ISK skulle då beskattas tyngre. Men din erfarenhet verkar inte stämma med det, intressant.
Jag trodde att jag skulle behöva sälja innehavet om jag emigrerar.

Hag tycker att din skepticism kring investeringae via avlägsna aktörer låter förnuftig. Jag tänker lite liknande. Känns otryggare och som pengarna inte är “förankrade” på något sätt

Hej,

Jag sitter i en liknande båt då jag flyttar till Schweiz om ett par veckor. Med anledning av detta har jag gjort en del research. Många av de företag som säljer dessa tjänster är bara frontar för Interactive Brokers (IB). Därför kommer jag nog investera hos jätten IB direkt istället för hos en småspelare som ändå är beroende av IB, det borde bli säkrare.

IB är om jag förstått det rätt den största amerikanska nätmäklaren (typ amerikanska Avanza). Deras europeiska verksamhet drevs pre-brexit från UK, men är ev på väg att flyttas till Ungern eller Irland om jag förstått rätt. Jag är dock oroligare över storleken på företaget än lokalisationen, så juristiktionen stör inte mig mycket.

Vill man ha en ureuropeiskt nätmäklare inom EU så tror jag Degiro (Holland) är störst och bäst. Har man köpt reklamplats på matchtröjorna på lag i Champions league är man antagligen stabil… :wink: Prismässigt verkar IB och Degiro lika, men IB har större utbud, och ev lite bättre tjänster. Tex kan man på IB hålla flera olika valutor på samma konto, så det behövs inte flera valutakonton, och man åker aldrig på oväntade växlingsavgifter. I Schweiz saluför IB också USA-listade ETFer som är billigare än de europeiska.

Schwiez verkar ha en liknande bankkultur som Island med hysteriska avgifter. Jag blir triggad av banker som har mage att köra med hysteriska priser för kass kundservice och rångivning, så kommer av rent emotionella skäl minimera min kontakt med dem till lönekonto och debitkort till hela familjen.

Lästips från Schweiz där rekommendationen blir att satsa på IB:

Jag har försökt intressera Jan för att göra ngn genomgång av utomsvenska mäklare, men vi är kanske för få med det specialintresset, även om det borde finnas ganska många utlandssvenskar med pengar att investera…

Spännande med flytt till Island!

Med vänlig hälsning,

Fredrik

1 gillning

Tack för dit svar Fredrik
Det är klart man vill inte ha en onödig middle man, tack för tipset. Intressant artikel du länkar till också.

Jag tycker att “rångivning” är ett utmärkt nytt ord att lära sig, -en säljare lurar dig att köpa nåt dyrt bakom en rådgivareskärm! :laughing::+1:

Men det blir väl lite mer komplicerat att deklarera om man investerar vi till exempel IB eller Degiro?

Hej,

Rångivare är ett uttryck jag lärde mig av ngn annan här på RT, så jag kan inte ta credit för det. :wink:

Deklarationen blir såklart mer komplicerad än ett ISK, men ett ISK är ju inte ett alternativ när man flyttat ut. Jag är rätt säker på att alla banker skickar kontrolluppgifter till landet man bor i, annars accepterar banken en nog inte som kund. Inga banker vill ju bidra till skattebrott, och Island är ju inget skatteparadis (och inte Schweiz heller längre). Om Island har förifyllda kontrolluppgifter i deklarationen så går det nog bra. Om inte så är det besvärligt vilken mäklare du än väljer, eller hur?

Eller tänkte du att IB eller Degiro skulle göra deklarationen besvärlig på ngt annat sätt? Jag vet väldigt lite om detta, har bara deklarerat i Sverige och UK tidigare.

Med vänlig hälsning,
F

Nej jag har ingen erfarenhet av detta, tänkte bara att det skulle finnas administrativa komplexiteter. Du har väl tänkt längre fram än jag har själv! :sweat_smile:
Men det är sannoligt förifylld som du säger.

Vänliga hälsningar,
Bengt

Ha ha, jag tror att det kan vara jag som myntade det :joy: Åtminstone tar jag full är ansvar för konceptet, för de är precis ”rångivare”. Undantaget är de få (3?) oberoende rådgivare som tar betalt på faktura och ser till kundens bästa :grinning::+1:

1 gillning

Jag tycker att det här med valutor är intressant när det gäller sparande.
Jag hade tänkt i första hand spara via euro som valuta om jag skall spara via en icka-lokal aktör. Det känns dock kanske lite oförutsägbart med euron om andra länder än UK blir tillräckligt missnöjde med EU. Hur resonerar ni finansräverna kring detta?
Skall mann kanske spara i USD istället? Nu menar jag således när man inte kommer bo inom Eurozonen men bredvid den så så att säga. Jag tror att för miktovalutan ISK då är eventuell bostad + löneinkomst sannolikt tillräcklig exponering.

Hej,

Jag har också funderat på idealvalutan om man sparat för att spendera på ålderns höst, och man då ev kommer befinna sig utanför Sverige.

Så här tänker jag:

1. Det sparande jag har idag hos NordNet och SEB i SEK håller jag kvar i SEK, då man bör vara beredd att hjälpa barnen med bostad etc i framtiden, och då våra svenska fastigheter fortsätter generera utgifter.
  2. De förtjänster jag räknar med att ta in de närmsta åren i CHF kommer jag konvertera till euro och spara, sannolikt hos IB i euro, men även en del dollar.

Därmed tänker jag att mitt sparande på längre sikt kommer vara hyggligt valutahedgeat genom att sparandet blir fördelat på valutor ungefär så som det kommer spenderas, dvs det blir minimala valutakonverteringar i uttagsfasen. Jag HATAR förlusterna man gör när man koverterar valutor fram och tillbaka, och vill minimera detta. Det vore ju supersurt att flytta pengarna till en ny valuta, och senare bli tvungen att flytta tillbaka dem i ursprungsvaluta, vilket skulle resultera i en förlust på flera procent för ingenting. ;-(

Med vänlig hälsning,

Fredrik

1 gillning

Det ser ut som ett klokt upplägg.

Ja avgifter för valutaväxlingar är smärtsamma, det kan jag hålla med om!