Utlandsflytt - kan jag ha kvar ISK i Sverige?

Hej,

Ska snart flytta till Schweiz för nytt spännande jobb. När jag pratade med SEB om detta säger de att man efter flytten kan fortsätta hålla eller sälja sina tillgångar i bankdepån, men man kan inte köpa nya. Har frågat NordNet (där jag också sparar) om det gäller där också, men hittills utan svar. Någon som vet om SEBs inställning är baserat på lagar och förordningar eller ngt annat?

Med anledning av detta har jag börjat titta på alternativa lösningar för att investera efter flytten. Ett alternativ som verkar intressant är Interactive Brokers som verkar vara en amerikansk firma liknande Nordnet och Avanza, men tillgänglig i större delen av Europa och i USA. De verkar billiga om depån innehåller mer än 100 000 dollar. Dessutom kan man handla amerikanska ETFer där, och de är generösa med valutakonton. Någon som har erfarenhet eller åsikter att dela kring IB?

Med vänlig hälsning,
F

Kan du inte flytta över till en svensk kapitalförsäkring annars?

Edit: Jag bodde utomlands i 15 år men behöll min KF och körde på som vanligt. Dock inom EU.

Jo, det stämmer. Så fort man är utskriven ur Sverige och bor/arbetar/är skriven utanför EU/EES så blir man i princip persona non grata i svenska banker. Förbered dig på att alltid betraktas som högrisk m.h.t. pengatvätt. Så känns det i alla fall.

Tipsen är att starta ev. bankkonto du kan behöva före du flyttar ut. Då blir du bara drabbad av pappersexercisen att bevisa att du är du och inte tvättar pengar :wink: Se till att du har nytt BankID och se till att förnya det före det löper ut. Förnya körkortet före du/ni åker eftersom du inte senare kan förnya det (Transportstyrelsen säger sig inte kunna/ha mandat att kontrollera om man är svensk medborgare).

M.h.t. aktier så kan du ha kvar alla Svenska aktie- och fondinnehav. Du kan även klara att tag med utländska innehav men så fort avtalen för utlandshandel behöver förnyas så kan du glömma åtminstone amerikanska innehav. Själv blev jag tvingad att sälja av alla utländska innehav som jag hade hos en mycket populär svensk nischbank.

Så det är all anledning att se över situationen före du skriver ut dig!
Men det är ju värt det såklart. Det är jättespännande och utvecklande att arbeta utomlands.

Lycka till! :blush::+1:

Hej,

Vad tjänar jag på att stoppa in pengarna i en KF? I Schweiz är, om jag förstått rätt, reavinstskatten 0%. Varför då skatta alls på investeringarna? Dessutom tror jag inte man kan sätta in pengar på KF om man bor i utlandet, eller kan man det?

Lutar åt att när det blir dags att sälja så flyttar jag pengarna till tex Interactive Brokers eller ngn schweizisk bank och investerar hos dem istället. Jag har ett ISK, men funderar på att avveckla det. Eller tänker jag fel?

Med vänlig hälsning,
F

Reavinstskatten är 0 % i en KF med och det blir sannolikt lättare att hantera utdelningar från en KF. Särskilt om du äger svenska aktier. Vid en snabb Googling så verkar det även som om utdelningar beskattas i Schweiz.

Så vitt jag har förstått är en ISK inget bra alternativ när man flyttar utomlands. Den beskattas helt annorlunda än en KF när du lämnat Sverige.

Den här tråden kan intressera dig: https://www.skatter.se/?q=node/4214

Tusen tack, mycket intressant tråd, särskilt eftersom de som skrev i den själva gjort samma flytt! Superbra! Jag hade trots mkt googlande inte sett den innan.

För att sammanfatta så som jag förstått läget:

• Reavinst är gratis i Schweiz, men första 5 åren måste man betala reavinstskatt till Sverige på tillgångar man köpt innan utflytt.

• Skatt på utdelningar bekymrar mig inte då jag tänker mig investera fa i återinvesterande fonder/ETFer

• ISK behöver man inte skatta för medan man bor i Schweiz, men det fungerar som vanlig depå, och därmed betalar man reavinstskatt vid försäljning enl första punkt ovan.

• Min banker låter mig sälja saker i min ISK/depå, men jag får inte köpa ngt under tiden jag bor utomlands. Då jag förväntar mig stora insättningar framöver funkar inte det

• KF går att ha, och ev också att handla i, men man betalar samma skatt på KF som om man bodde i Sverige, då det är utgivaren an KF som betalar skatten, och det företaget är alltid svenskt

Min plan baserat på detta (då jag inte kan tänka mig att vara helt låst i mina nuvarande investeringar i 5 år) är att sälja hela ISKn innan flytt (minimerar reavinsten), och sedan flytta kapitalet, samt göra framtida insättningar, till en depå hos ngt företag som tillåter handel för personer bosatta i Schweiz, tex Interactive Brokers.

Var det ingen som hade erfarenheter eller åsikter om IB?

Fö (om bgn är intresserad) så kan man enl SEBs non-residentavdelning sköta sin tjänstepension som vanligt efter flytt, men man måste ringa in köp och säljordrar. De går inte att lägga i app eller online. Bökigt, men har ju inget egentligtalternativ, så det får funka.

Med vänlig hälsning,
Fredrik

En nyckelfråga är hur länge du tänker bo i Schweiz? Är tanken att det kan bli för gott, då skulle jag inte bemöda mig att ha kvar några pengar i Sverige. Men om det finns en tanke att “prova några år” eller tom ett tidsbestämt kontrakt så skulle jag försöka ha kvar de pengar du inte behöver i Sverige. Då I en kapitalförsäkring eftersom isk beskattas som vanlig depå för utlandsboende. De pengar du tjänar i Schweiz behåller du såklart där tills du flyttar hem/bestämmer dig för att bostadens kvar.

Det var lite generellt hur jag tänker kring sparande och utlandsflytt. Tyvärr vet jag inget om interactive brokers.

Hej,

Minimum 2 år stannar vi i Schweiz, men kan bli fram till pension om ca 15-20 år. Dock är det ingen vild gissning att nästa steg i karriären leder till ngt annat land än Sverige eller Schweiz inom 5 år, tex USA, Kina eller Tyskland. Framtiden är alltså högst oklar (och därmed spännande). Efter pensionen tänker vi dock bo i Spanien på vintern och Sverige på sommaren. Vi behåller därför villan i Sverige.

Med tanke på marknadernas exceptionella läge just nu med höga värderingar och låga räntor vill jag kunna justera mina investeringar enkelt, vilket bidrar till att jag lutar mot att flytta ut pengarna från Sverige till tex IB, men fortfarande köpa tillgångar noterade i svenska kronor för att slippa valutaväxling och valutarisk. Pengarna jag sparar under tiden i Schweiz kommer jag nog investera i en blandning av schweizerfranc, euro och dollar.

Med vänlig hälsning,
F

Ok, då skulle jag nog inte flytta något från Sverige i dagsläget, om det inte ger några uppenbara vinster. Det jag tänker att man vill undvika är onödiga avgifter/valutaväxlingar/courtage etc.

Justera investeringarna gör man väl enkelt från var som helst idag, låter inte som något skäl för att flytta pengar? Bodde själv i ett EFTA land för några år sedan men hade kvar pengar på Nordnet i Sverige då planen var att någon gång flytta tillbaka till Sverige. Men det jag tjänade utomlands flyttade jag “hem” först när jag själv gjorde det.

1 gillning

Hej,

Som jag skrev tidigare så verkar SEB inte beredda att låta mig köpa något alls i min depå efter att jag flyttat ut. Jag kommer bara få sälja tillgångar, därmed blir det omöjligt att justera investeringarna hos SEB efter utflytt. Detta enligt deras ”non-resident-avdelning”, så stämmer säkert. Nordnet har inte svarat än hur de hanterar utflyttade.

Min tanke är att om jag flyttar pengarna till ett SEK-konto, tex hos IB, och sedan köper fonder eller aktier courtagefritt hos dem, så kommer inte flytten kosta något. Alternativet att ha zombieinvesteringar hos svenska banker som man inte kan ens ombalansera känns inte attraktivt.

Jan, om du söker uppslag till nya avsnitt så kolla på TransferWise för utlandsöverföringar vs Revolut, alternativt på internationella alternativ till Nordnet/Avanza som IB och andra alternativ tillgängliga för svenskar. För/nackdelar?

Med vänlig hälsning,

Fredrik

Då måste man nog ändå säga att SEB verkar väldigt knepiga i denna fråga, jag skulle byta bank direkt.

Men om du kan flytta pengarna utan att det kostar något till en bra plattform i annat land så kan ju det också fungera såklart.

Har använt transferwise och det fungerade bra, men kanske hade jag en billig bank för sådär jättemycket billigare, iaf vid lite större belopp, var det inte.

Hej Fredde — vill bara bekräfta att Interactive Brokers fungerar utmärkt för en Svensk bosatt i Schweiz.

En tanke dock: det kan vara värt att öppna IB-kontot i den Brittiska grenen (interactivebrokers.co.uk) snarare än i den EU-ropeiska (interactivebrokers.eu). Anledningen är att (1) Schweiz är inte med i EU, och (2) det är fortfarande oklart hur IBs handelsbegränsningar implementeras (om det blir finkornigt baserat på ens verkliga hemvist eller om det blir grovkornigt baserat på vilken “gren” man har sitt konto i.)

EUs hårda regler tvingar mäklarna att begränsa EU-bosattas tillgång till ETFer till enbart de som är UCITS-reglerade. Schweiz har inga sådana regler, och IBUK begränsar inte “sina” kunder det minsta.

F.ö. rekommenderar jag varmt IB över all konkurrens. Öppna ett “pro”-konto (inte “lite”) och lär dig TWS (“Trader Workstation” — Mac/Windows/Linux-desktopklienten) redan från början. TWS har en inlärningströskel, men den är värd det; väldigt behändigt och enkelt när man begripit sig på den.

(I övrigt har jag kvar ett Nordnet-konto i Sverige, och flyttade härom året den Svenska delen av “vardagsbankeriet” från SEB och Länsförsäkringar till Handelsbanken, som var en tydlig klass bättre på att ta hand om mig som utlandssvensk.)

1 gillning

Tusen tack för bra info, särskilt tipset om skillnaden mellan IB i UK och i EU!

Sitter just nu i karantän i Zurich, men ska träffa Credit Suisse nästa vecka för att skaffa ett ”vardagskonto” här (gratisdeal via jobbet, annars hade jag kört Nuon).

Jag kommer också behålla mitt Nordnetkonto för mina nuvarande investeringar och tjänstepension, och överväger starkt att lämna SEB, särskilt eftersom jag nog kan få bättre ränta hos Nordnet. Nyintjänade CHF får gå till IB.

Är det verkligen värt att lära sig TWS, även om man tänker sig att bara handla i ETFer, och bara sätta in pengar ngn gång per kvartal?

Med vänlig hälsning,

Fredrik

1 gillning

Hur ser din skattskyldighet ut i Sverige? Du har säkert redan koll på det, men du kan fortfarande vara obegränsat skattskyldig i Sverige om du har stark anknytning till Sverige (t.ex. äger bostad). Isåfall kommer du fortfarande betala skatt i Sverige på dina investeringar och du kan behålla en ISK som vanligt i Sverige.

Du har säkert koll på detta men en sak att tänka på är att det är 10$ avgift per månad hos IB pro, eventuella courtagekostnader dras dock från beloppet. Så om du skal splittra upp dina investeringar mellan Nordnet och IB då blir IB proportionellt effektivare desto större summa du har investerad och vice versa. Om man är en duktig pojk och har över 100.000$ investerad då blir det ingen 10 dollar månadsavgift.

Jag kollade upp detta eftersom jag kommer möjligen behöva flytta om några år och funderade om att börja investera via IB redan nu. Men för mig blir inte effektivt med den storleksgrad av sparkapital jag har nu, så jag sparar i Sverige sålänge.

Hej,

Jag är fortsatt obegränsat skattskyldig i Sverige, men enligt skatteavtalet mellan Schweiz och Sverige ska reavinst skattas endast i Schweiz om man är skriven där när man köpte tillgången. Skatteavtalet var inte enkel läsning, så jag kan ha missförstått.

Alla banker jag pratat med är solklara med att det inte går att ha ISK om man inte är skriven i Sverige, oavsett om man är obegränsat skattskyldig eller inte.

Min slutsats av detta var att sälja allt och avsluta ISK veckan innan jag flyttade ut, och att veckan efter utflytt köpa allt igen, men nu i en vanlig aktiedepå hos Nordnet.

ISK är billigt jmf med alternativen när man är skriven i Sverige, men 0% skatt är ännu billigare…

Med vänlig hälsning,
F

Hej BengtF,

Ja, jag har noterat inaktivitetsavgiften för den som har under $100k, och har tagit med den i beräkningen. Alternativet om detta är ett problem är Degiro, men där får man inte tillgång till de billiga amerikanska ETFerna. Inte sant?

Jag är passivinvesterare och vill pressa avgifterna maximalt, särskilt hos förvaltaren.

Med vänlig hälsning,

F

1 gillning

Tror det ståmmer att IB har bättre utbud av billiga ETF-er.
IB passar riktikt bra för en “buy and hold” ETF investerare som köper sällan och för stora summor.

1 gillning

Efter några samtal med Avanza så fick jag klart att det går att fortsätta använda Avanza när man inte är skriven i Sverige och är obegränsat skattskyldig. Dock får jag inte behålla Amerikanska aktier, och det verkar inte gå att öppna sparkonto+.

Men ja, om du kan fixa bättre lösning utomlands så är det ju bra :slight_smile:

Är det verkligen värt att lära sig TWS, även om man tänker sig att bara handla i ETFer, och bara sätta in pengar ngn gång per kvartal?

Det är absolut inte tvunget att lära sig TWS för att använda IB. IB får dock ibland kritik för sitt webbgränssnitt, som ofta ut på att det är otydligt och att det är lite svårt att göra specifika saker rätt. Känslan är att gränssnittet är förenklat och försöker “måla över” att den underliggande plattformen är tämligen komplex.

Ett exempel på otydligheten är när man vill handla i ett papper som finns noterat på flera börser. Eftersom tickers inte är unika utan varierar per börs så väljer IB en ticker, ibland sin egen, och då kan det vara svårt att veta vad som är vad. Standardknepet för att hitta rätt är att då klistra in instrumentets ISIN i sökfältet. Där skiljer sig beteendet mellan web och TWS.

Låt oss säga IE00B1YZSC51… I TWS får man en dialog,

(här väljer man i regel “Smart” för den valuta man vill handla posten i, så genomförs affären transparent på det sätt som blir billigast.)

I webbgränssnittet får man

—utan möjlighet att välja någonting specifikt. (“Oooookey? Måste jag växla till mig GBP nu, eller?”)
Något sätt finns säkert att få det rätt, men det är inte uppenbart. Troligen behöver man leta upp tickern (någon annanstans i gränssnittet) och sedan mata in den.

Dock torde det vara busenkelt att öka på en position man redan har, så för “ackumulera ETF”-scenariot funkar nog webben fint (efter lite klurande i början :slightly_smiling_face:)