Jag bor i Schweiz och är skriven här sedan 2 år tillbaka. Jag är kluven i hur jag ska gå tllväga med mitt sparande då jag inte längre kan spara i varken ISK eller Kapitalförsäkring då jag är skriven utomlands. Att spara i fonder på min bank är inte heller ett bra alternativ då jag vid utflytt måste sälja av allt mitt innehav då banken inte får investeringar om jag inte bor i Schweiz. Vad är en bra lösning på mitt sparande om jag kommer att flytta runt utanför Sveriges gränser? Är det en speciell plattform där jag kan investera i olika valutor eller är det helt enkelt en Aktie -och Fonddepå på Nordnet i SEK som är det bästa?
Du har väl nästan svarat på din egen fråga. Om du kommer att flytta runt i världen så är det kanske bäst att ha sparandet där du är medborgare, (Sverige?). Och är det då aktie och fonddepå du har att välja på så är det nog bara att köra.
Gammal tråd, men ville bara nämna att man kan ha ISK kvar så länge man är obegränsat skattskyldig i Sverige (tex om man har kvar fastighet eller företag i Sverige). Har nyligen flyttat till Schweiz, så vet detta med säkerhet.
Jag tycker det är väldigt intressant att man kan fortsätta vara fullt skatteskyldig i Sverige trots att man bor utomlands på heltid. Det borde väl betyda att man kan behålla den låga beskattningen man har i en ISK (som till skillnad från “beskattning” av kapitalförsäkring är en “äkta” skatt som dubbelbeskattningsavtal kan tillämpas mot) och betyder det inte att man fortsätter att vara socialförsäkrad i Sverige, så man kan åka hem till Sverige för sjukvårdsturism?
Nej. Du blandar ihop att vara folkbokförd och skattskyldighet. Man kan vara utskriven ut folkbokföringen som utlandsboende men ändå helt eller delvis skattskyldig i Sverige.
Är man utskriven ur folkbokföringen så är man utanför socialförsäkringen. Man behandlas som andra EU medborgare om man bor inom EU. Bor man utanför EU så behandlas man som andra besökare dvs akutsjukvård men allt annat kostar fullt. Tex ett icke akut besök på vårdcentralen kan kosta några tusen.
Skattskyldighet handlar bara om var ens pengar ska skattas. Typiskt beskattas pengarna där de intjänas enligt gällande dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och landet i fråga. Ofta innebär det att lönen beskattas utomlands. Kapital i Sverige beskattas vanligen i Sverige. Sen ser dubbelbeskattningsavtalet till att man inte betalar ytterligare skatt för det som redan är skattat i andra landet.
Ok, alltså ingen socialförsäkring. Men, om landet man flyttar till har högre kapitalvinstskatt än en svensk ISK, då borde man väl tjäna på att “sken-väsentliganknyta” sig till Sverige?
Sånt regleras i dubbelbeskattningsavtalet. Beror på land.
aldrig hört det uttrycket. Bott utomlands i snart 20 år i olika omgångar och aldrig hört någon som har försökt göra det. Snarare att folk försöker bli begränsat skattskyldig så fort det går, om det går, för svenska skatter är generellt sett inte låga
Alltså Sverige är ganska hårda på vad som krävs för att man ska vara begränsat skattskyldig. Det räcker med att du har en uthyrd hyreslägenhet, ett vilade bolag, en partner eller ett barn i Sverige så räknar SKV en oftast som obegränsat skattskyldig. Då gäller ISK skatten. Om den sedan är förmånlig eller inte beror på vad skatten är i andra landet man bor.
Om man betraktas som begränsat skattskyldig i Sverige så behandlas ISK som depå och man betalar 30% skatt på vinster.
Vad som är förmånligt eller inte beror dels på hur räntorna går som påverkar ISK skatt, dels på hur börsen går och dels på vilket land man jämför med.
Jag har inte bestämt än vilket land jag ska flytta till, eventuellt flyttar jag vidare efter något år om jag inte trivs i mitt första land. Jag tycker det vore skönt att ha kvar pengarna i Sverige och inte behöva flytta dem varje gång jag flyttar. I Sverige ska räntan nog behövas höjas en hel för att det ska bli mer förmånligt med depåbeskattning (jag har bara globala indexfonder) än ISK-beskattning.
Så, om jag vill ha kvar min ISK (med ISK-beskattning) så kan det vara läge att starta ett bolag som jag direkt låter vila? Det låter betydligt enklare än att skaffa hyreslägenhet, partner och/eller barn.