Flytta utomlands + svensk börs

Om man leker med tanken att man en dag väljer att permanent flytta utomlands, till ett land inom EU eller utanför,

A) kan jag som svensk medborgare fortfarande ha ett svenskt bankkonto, investera via t.ex Avanza, och behålla mitt BANKid? Eller finns det ingen poäng med att behålla dessa när andra länder har sina egna investeringslösningar.

B) jag skattar där jag permanent bor?

C) Inte längre skattefritt på ISK?

D) antar det finns regelskillnader mellan boende i EU och andra länder(?)

:postal_horn::postal_horn::postal_horn::postal_horn::postal_horn::postal_horn::postal_horn::postal_horn::postal_horn::postal_horn::postal_horn::postal_horn::postal_horn::postal_horn::postal_horn::postal_horn::postal_horn:

Jag har forskat en del i detta.

Du kan ha kvar bankkonto men signa upp innan på olika innan eventuell utskrivning från skattesystemet i Sverige.

Isk blir aktiefond konto dvs 30% skatt. Kf skattas som vanligt då ett institut står som ägare, dock tror jag inte man kan köpa nya grejer som utskriven från Sverige, så kf är där jag har allt idag.

Brookers är lösningen på detta tex interactive brooker och bor du i ett land som inte beskattar utländsk inkomst så betalar du ingen skatt som utskriven från Sverige(saknar väsentlig anknytning).

Thailand tex vill ju numera skatta på utländsk inkomst men vad jag fattar kan man kvitta källskatt på utdelningar mot den skatten.

Grundregeln är att du har din skattehemvist där du bor mer än 6 månader per år oavsett eu eller annat.

De här frågorna har i regel inget vettigt svar innan man har något hum om vilket land man vill bo i. När man vet det finns det ofta folk med konkret erfarenhet.

4 gillningar

A) Ja du kan behålla alla existerande bankkonton, BankID och allting som kräver BankID för att öppna. Enda skillnaden är att du behöver fylla i ett årligt formulär om din skattehemvist och du får oftare frågor om varifrån dina pengar kommer ifrån.

B) och D) beror på vilket land det är. Det kallas för bilaterala skatteavtal och skrivs vanligtvis som ett unikt dokument mellan två länder. De brukar finnas tillgängliga offentligt att hitta på nätet men det kan vara otroligt svårt att förstå hur reglerna med sina undantag och särfall ska appliceras. Då köper man den hjälpen. Men du kan också göra genvägen och anta att de länder där det redan bor många svenskar har enkla och fördelaktiga bilaterala avtal. Länder där det inte bor svenska expats är det mindre förmånligt och mer besvärligt. Länder där svenska företag har handelsförbindelser eller betydande verksamhet är enklare. I min erfarenhet deklarerar man i båda länder. Vart man skattar avgörs av avtalet mellan länderna.

C) Vet ej.

Svaret är att det helt beror på

1. Din skattestatus i Sverige - begränsat eller obegränsat skattskyldig. Det i sin tur beror på om du har vesäntlig anknytning till landet vilket i praktiken innebär någon typ av boende eller företag elle partner/barn i landet mm
  2. Vilket land du flyttar till och hur dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och det landet utformats samt om det finns ett sådant avtal eller ej

Bankonto kan du oftast ha så länge du sköter din kommunikation med banken, håller deras KYC uppdaterad och inte gör suspekta transaktioner

BankID kan du förnya så länge det gamla inte gått ut. Så har det åtminstone varit senaste tio åren typ

Swisch kan man behålla så länge som man har ett svensk mobilnummer och BankID

PS: ISK är inte skattefritt

1 gillning

Det finns speciallösningar för att behålla ISK även som utlandssvensk (begränsat skattskyldig i Sverige). Många banker säger fel när de säger att det inte går, det är bara att de inte pallar tillhandahålla det.

2 gillningar

Behålla ISK kontot kan man absolut men det beskattas som AF med 30% reavinstskatt. Det tillåter de allra flesta svenska banker utan knorrande

Eller menar du ISK som schablonbeskattas som begränsat skattskyldig? Det har jag aldrig hört talas om

För drygt nått år sedan ändrades reglerna och jag skaffade Swish för första gången i mitt liv, kopplat till mitt Tyska telefonnummer.

2 gillningar

7 inlägg delades upp till ett nytt ämne: ISK som utlandssvensk | Begränsat och obegränsat skattskyldig