@EvidaPer - kan du hjälpa oss med klarhet? Kan man ha ISK som utlandssvensk (begränsat skattskyldig) med schablonbeskattning?
Hej!
Det finns en lag (2011:1268) om investeringssparkonto (ISK). Enligt den lagen kan fysisk person eller dödsbo öppna ISK. Att en person är bosatt utomlands är inte ett hinder enligt lagen om ISK för att öppna eller inneha ett ISK.
Det finns dock inte någon skyldighet för banker, värdepappersbolag etc. (”depåinstitut”) att tillhandahålla ISK. Att vissa depåinstitut väljer att begränsa erbjudandet av ISK beror sannolikt på lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Den lagen stadgar att ett depåinstitut inte får etablera eller upprätthålla en affärsförbindelse eller utföra en enstaka transaktion, om depåinstitutet inte har tillräcklig kännedom om kunden. Att en kund flyttar utomlands kan vara en sådan omständighet som gör att depåinstitutet inte längre anser att det har tillräcklig kännedom om kunden.
Som kund gäller det att ha koll på vad som gäller enligt avtalen med den aktör man valt att ingå avtal med. Enligt alla avtal jag känner till försäkrar man som kund att alla de uppgifter man lämnat är korrekta. Man har också förbundit sig att utan dröjsmål skriftligen anmäla förändringar, t.ex. flytt utomlands, ändrad skattestatus etc.
När det gäller beskattningen av ISK är reglerna olika beroende på om man är obegränsat eller begränsat skattskyldig i Sverige.
Obegränsat skattskyldig
· Schablonbeskattning
· Depåinstitutet lämnar KU30
Begränsat skattskyldig
· Beskattning på samma sätt som en vanlig depå (vilket innebär att det sannolikt endast blir fråga svensk källskatt på utdelning eftersom personen endast är begränsat skattskyldig i Sverige)
· Depåinstitutet lämnar KU31, KU32, KU40, KU4, etc.
· Depåinstitutet lämnar kontrolluppgifter enligt reglerna för FATCA (“Foreign Account Tax Compliance Act” för personer som är skattskyldiga i USA) och CRS (”Common Reporting Standard” för personer som är skattskyldiga i andra länder)
· Beskattning i det/de länder man är obegränsat skattskyldig.
För den som har ett ISK, och som under året går från att vara obegränsat skattskyldig i Sverige till att vara begränsat skattskyldig eller tvärtom, har Skatteverket förklarat hur man menar att reglerna ska tillämpas och schablonskatten ska beräknas. Detta hittar man på Skatteverkets hemsida.
Jag vill passa på och nämna att folkbokföringen inte bestämmer var man är skattskyldig. Den kan dock vara en omständighet bland andra som Skatteverket beaktar. Jag vill därför lyfta betydelsen av att man gör rätt när det gäller folkbokföringen. Felaktig folkbokföring kan också innebära att man får förmåner som man inte har rätt till. Det finns ett brott som heter folkbokföringsbrott men det kräver uppsåt.
Jag rekommenderar den som får en förändrad situation avseende skattskyldigheten, och som inte har full koll på reglerna själv, att ta hjälp av en skatterådgivare.
Som värdepappersbolag får Evida inte tillhandahålla den separata tjänsten skatterådgivning. Vi beaktar dock skattefrågor - ibland komplexa - när vi beräknar och simulera våra kunders ekonomiska framtid. Dessa beräkningar använder vi för att hjälpa våra kunder planera sin ekonomi och för den portföljförvaltning vi tillhandahåller.
Med vänliga hälsningar,
Per Palmström på Evida
Tack för utförligt svar ![]()
Ja det är så jag också uppfattat (och upplevt) det. Man har kvar sitt ISK (oftast, vi har åtminstone aldrig varit med om att bli av med ISK kontot under våra rätt många år utomlands och som kunder i rätt många olika banker) men att det hanteras skattemässigt som AF/Depå som begränsat skattskyldig
Skatten på vinst från innehaven (reavinst och utdelning) beskattas olika beroende på det land man vistas i och är skattskyldigt i enligt gällande dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och det landet. Inkomster i Sverige kan behöva tas upp för beskattning i det andra landet där man bor och är skattskyldig.
Även som begränsat skattskyldig kan man vara skyldig att deklarera i Sverige om man har haft en inkomst från Sverige på mer än 100 kr (tex kapitalinkomst från ISK/Depå) eller om man vill betala vanlig skatt istället för SINK (tex på pensioner från Sverige. Ibland är vanlig skatt lägre än SINK)
Man behöver, i min mening och som du antyder, oftast hjälp av skatteexperter (åtminstone de första åren) i båda länderna så att man dels utnyttjar de eventuella skattemässiga fördelar som erbjuds i avtalet och dels undviker att utsätta sig för skattetvist i något av länderna.
Efter ett år eller två kan man oftast hantera deklarationen själv, åtminstone i Sverige, och eventuellt i det andra landet också så länge man kan hantera det språkligt och administrativt.
Min erfarenhet är att det är väl värt pengarna att ta hjälp av proffs vid internationella skattefrågor. Det är för många ins & outs för oss vanliga dödliga att hålla reda på ![]()
Kan du rekommendera något proffs?
Kan som liten sidenote definitivt rekommendera att bibehålla svenskt bankkonto och Bank-ID även när man bor utomlands, då det gör ev. återflytt till Sverige (och även diverse myndighetskommunikation osv) så mycket enklare. Lätt värt att svara på deras KYC (Know Your Client)-frågor då och då. Kan även rekommendera att behålla Swish, som man kan registrera på utländskt telefonnummer, och att se till att finnas kvar i SPAR. Inte för att man måste flytta hem så småningom, men det är inte helt ovanligt att man gör det och alla de här grejerna gör det hela smidigare.. ![]()
Jag hade vänt mig till Big Four (PwC, Deloitte, EY, KPMG) för att hitta någon man har förtroende för. Alternativt via kontakter om någon vet någon mindre men bra firma
Haft bra kontakter på PWC i ett land men inte i det andra så man får luska reda på vem som kan funka för en
Det absolut enklaste är att skriva sig kvar i Sverige men vill man köra hardcore och bli utskriven = interactive brooker och tex Filippinerna som inte beskattar utländsk inkomst, men gäller du inte har västlig anknytning till Sverige sen finns 10 års regeln med, men gäller ej utdelningar på kf. Har man pension från Sverige och då gäller dba samt sink skatt. Blir det vänsterstyre och förmögenhetsskatt på sikt då lutar det nog för mig åt att bli begränsat skattskyldig, just nu är det ok.
En liten googling bort finner man PwC’s: “worldwide tax summary online”. På deras globala hemsida. Där kan jag finna mycket aktuell, intressant och relevant information även på individnivå. T.ex. vad gäller Personal Income Tax, Capital Gain Tax, Allowance samt
mycket mycket mer info för såväl filipinerna som sverige eller varför inte cypern eller 145 andra länder runtom!