Villkor för (och effekt av) att bli begränsat skatteskyldig i Sverige

Jag är i begrepp för att flytta utomlands (utanför EU, ej USA) och skulle vilja ha en bättre förståelse för hur processen ser ut framöver. Först basics enligt skatteverkets egna kriterier för betydelse vid begränsat skattskyldighet:

• är svensk medborgare: Ja

• inte är varaktigt bosatt på en viss utländsk ort: Jag kommer vara varaktigt bosatt men kan komma att flytta inom landet jag flyttat till.

• vistas utomlands för studier eller hälsoskäl: Nej, jobb.

• har en bostad i Sverige som är inrättad för åretruntbruk: Nej, ingen bostad.

• har din familj kvar i Sverige: Nej enbart föräldrar och syskon.

• bedriver näringsverksamhet här i Sverige: Jag har ett aktiebolag som jag tänkte sälja så att det kan läggas ner innan flytt.

• är ekonomiskt engagerad i Sverige genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet i Sverige: Enbart spridda aktier; småsummor.

• har fastighet i Sverige: Nej.

Nu några frågor. Jag tänker börja mitt nya jobb utomlands 1 januari. Innan dess har jag som målsättning att lägga ner mitt svenska aktiebolag. Effekten ska bli att jag betalar skatt obegränsat i Sverige 2021 och i mitt nya land 2022.

1. Spelar det någon roll exakt vilket datum som mitt aktiebolag säljs och läggs ner?
  2. Jag ämnar sälja mina aktier i ISK runt jul och flytta över pengarna på depå innan nyår. Sedan köpa aktier i depå i januari, korrekt strategi?
  3. Kan jag ens ha aktiesparande på Avanza eller Nordnet som boende utanför EU?
  4. Kan smågrejer som att jag har ett svenskt bankkonto och svenskt telefonabonnemang (möjligen pausat) göra mig obegränsat skattskyldig?
  5. Spelar det någon roll om jag lämnar Sverige 28 december eller 3 januari?
  6. Vad händer om jag flyttar hem igen om 6 år? Vill skatteverket plötsligt beskatta dessa år som obegränsat skattskyldig då?
  7. Som jag förstår det kommer eventuella vinster i kryptovalutor att beskattas i landet jag flyttat till men ej i Sverige så länge jag är begränsat skattskyldig i Sverige?
  8. Under de första fem åren skall jag som jag uppfattat det bevisa att jag inte har anknytning till Sverige. Är detta en enkel procedur så länge jag har sett till att inte ha någon relevant anknytning? Påverkar eventuella besök i Sverige (säg två veckor på sommaren) detta beslut?

Hej,

Leta upp skatteavtalet mellan Sverige och det land du flyttar till och läs på. Jag skulle tro det besvarar många frågor.

Om du vill fortsätta spara via svensk tjänst, så titta på KF. Du kommer inte kunna ha ISK som begränsat skattskyldig tror jag. Kan dock inte reglerna kring detta. Är själv utflyttad men med fastighet kvar, så är obegränsat skattskyldig och kan därmef ha kvar mitt ISK. När jag flyttade ut pratade en bank om att jag skulle kunna ha kvar mina tillgångar i en vanlig depån och sälja dem, men inte kunna köpa ngt om jag hade tagit steget till begränsad skattskyldighet. Jag antar att bankerna inte vill ta ansvar för rapporteringen till myndigheterna i länder där de inte annars är verksamma.

Annars kan jag rekommendera Interactive Brokers om du vill byta till internationell broker.

Låter fishy att du tänker sälja kryptovalutor efter utflytt och inte skatta dem i Sverige… Tveksam till att det funkar. Eller ja, det funkar nog, men tveksam till hur lagligt det är. Om man tex flyttar till Schweiz så tror jag regeln är att man skattar reavinst i Sverige på allt man ägde vid utflytt om det säljs inom 5 år, om jag minns skatteavtalet rätt.

Mvh

F

Hej, jag har haft liknande frågor tidigare vid utlandsjobb / flyttar. Som jag minns det så är det inte möjligt att svara på flera av frågorna enskilt, då det är en case by case bedömning, dvs man gör en bedömning av helheten (i efterhand så klart, kan ske många år senare) :smiley: Som jag fattat det gäller detta både bosättning och skattskyldighet. Dvs man kan bli ansedd bosatt i Sverige även om man är utskriven. Även obegränsat skattskyldig trots att man är bosatt utomlands.

Det sagt så skulle jag rekommendera att agera för begränsad skattskyldighet i alla dessa frågor och se till att vara tydlig med att från och med utskrivningsdatum finns inte längre en väsentlig anknytning.

1. Det hänger väl på om vinsten uppstod när du var bosatt i Sverige eller bosatt i USA.

2. Jag tror inte du behöver bevisa något om det inte handlar om en granskning / utredning. Då byts bevisbördan efter 5 år. När jag bott utomlands har jag varit helt utskriven, begränsat skattskyldig och ej deklarerat i Sverige.

Intressant, dvs även om vinsten uppstår när man inte har nått att göra med Sverige överhuvudtaget. Låter otroligt, men jag tror dig 100%, det är ju Sverige :slight_smile:

Samtidigt vet jag att Sverige fullt ut beskattar vinster som uppstår efter inflyttningsdatum till Sverige just från Schweiz, så snacka om ojämlikt förhållande :slight_smile: Vi fick agera innan inflytt.

Jag skulle rekommendera att skaffa en duktig revisor, skatterådgivare, m.m. istället för att lita på människor på ett forum.
Av egen erfarenhet vet jag att Skatteverket inte är roliga att kämpa mot.

2 gillningar

Tack @daniel30 det verkar som ett bra råd, kan bli lite spridd kvalité på input online när man inte vet vem som svarar :slight_smile:

Efter vidare efterforskningar gäller 10-årsregeln (vilken är vad som skulle kunna vara applicerbart) i lagen enbart specifika typer av värdepapper, såsom aktier. Inte ens fonder gäller den. Ett relaterat svar från lawline här.

Noterade även detta svar som poängterade att 10-årsregeln kan åsidosättas delvis genom avtal med andra länder.

Sverige har inte exit-skatt. Jag förstår att USA däremot har något i den vägen.

Tack för tipset om Interactive Brokers DrF jag ska kolla upp dem!

1 gillning

Rapportera gärna tillbaka här om du hittar en jurist som kan besvara dina frågor. Jag har gjort försök med att anlita Price Waterhouse Coopers tidigare, men jag kände inte att det var värt pengarna jag betalade, i liknande frågor.

Min tidigare arbetsgivare hjälpte även med kontakt på KPMG med erfarenhet av internationella frågor. Det var då gratis för mig men de kom inte heller med nått definitivt eller nått som inte gick att läsa på SKVs webbsidor.

Det är svårt för en jurist att säga hur SKV väger in olika faktorer i en helhetsbedömning.

1 gillning

Spännande! Vi har själva bott utomlands i många år i ett par perioder i Asien. Ovärderligt :slight_smile:

Generella rådet är att skaffa dig en skatterådgivare så det blir rätt. PWC, KPMG, Deloitte eller liknande. Dyrt ja. Men alternativet kan bli mycket dyrare. Åtminstone första 1-2 åren ev. längre om du tycker det är knepigt. Flyttar man ut med svensk arbetsgivare till ett dotterbolag utomlands så brukar det ingå. Om inte så begär det.

Eftersom du varken verkar ha barn eller bostad i Sverige så borde du bli klassad som begränsat skattskyldig. Detta bestäms i årliga deklarationen. I den yrkar man att betraktas som obegränsat skattskyldig enligt 6 och/eller 12 månaders regeln vilket innebär att man inte får vara mer än max 6 d/mån i Sverige under perioden. Typiskt max 72 d/år inkl ankomst/avrese dagar. Det är för detta som en skatterådgivare är bra, de formulerar det för en. Sedan får man besked på slutskatt som vanligt och i alla mina fall så (10+ år) så gick yrkandet igenom.

Efter 5 år utomlands så betraktas man mer permanent som begränsat skattskyldig. Man deklarerar inte längre på personnumret utan på ett nytt nummer man tilldelas, GD numret. Det står för “Generella Distriktet”, alltså att man inte längre tillhör en viss kommun. Eftersom vi flyttat in och ut ur Sverige några gånger så har vi bara varit i denna 5+ års situation en gång. Inte helt på det klara vad exakt skillnaden är, men det är en bro du får gå över när du kommer dit. I första hand gäller det att hantera de först åren :slight_smile:

Ett annat tips är att ordna alla bankaffärer före du flyttar ut / skriver ut dig ur Sverige. Förnya körkort (går inte att förnya när man väl är ute). Starta konton som du behöver. Flytta pengar som ska flyttas. Stänga banker du inte behöver. Allt sådant blir snärjigt när man skrivit ut sig.

Var också beredd på att alla banker kommer att kontakta dig för att få information om dig, boende situationen, skattesituation inkl skatte-numret i nya landet.

Var också medveten om att inneha utländska aktier är knepigt annat än man har det på KF (för då äger ju egentligen försäkringsbolaget aktierna). När W8-BEN avtal för tex. USA löper ut så blir man tvungen att sälja dem. Gäller som jag förstått oavsett om man har ISK (som beskattas som depå när man är utskriven) eller Depå. Så var det åtminstone för mig på Avanza.

Försöker ge korta svar på dina frågor nedan.

1. Spelar det någon roll exakt vilket datum som mitt aktiebolag säljs och läggs ner?

Igen aning men hoppas andra kan ha. Tips, skaffa skatterådgivare.

1. Jag ämnar sälja mina aktier i ISK runt jul och flytta över pengarna på depå innan nyår. Sedan köpa aktier i depå i januari, korrekt strategi?

Du kan egentligen ha kvar dem i ISK, bara det att de beskattas som Depå, dvs varje affär måste loggas. Dock upplevde jag att ISK var lite jobbigare. Depå är oftast mer upplagda för att spara noter mm, men beror på bankens funktionalitet.

Har du utländska aktier, speciellt om amerikanska, så hade jag satsat på KF. Som jag själv har dessa i nuförtiden eftersom vi sannolikt ska flytta ut igen.

Jag hade gjort affärerna när som före du flyttar ut. Sälj i ISK och köp i Depå/KF. Vet inte varför du skulle vänta till efter du flyttat ut.

1. Kan jag ens ha aktiesparande på Avanza eller Nordnet som boende utanför EU?

Ja, jag är ett levande bevis :slight_smile:

1. Kan smågrejer som att jag har ett svenskt bankkonto och svenskt telefonabonnemang (möjligen pausat) göra mig obegränsat skattskyldig?

Nej, vi har haft bra med bankmedel och investeringar i Sverige när vi varit ute och ändå betraktats som begränsat skattskyldiga.

Med telefon gjorde jag så att jag skaffade kontantkort och tankar det före ankomst. Blir dessutom billigare. Skaffade också ett “Skype in” telefon nummer som ser ut som fastlina vilket är bra att ha utomlands så man kan bli nådd på “vanligt” svenskt nummer.

1. Spelar det någon roll om jag lämnar Sverige 28 december eller 3 januari?

Mig veterligen inte. Du ska skicka in en blankett till Skatteverket med det datum du flyttar. Bäst är att hålla sig till sanningen. Viss kan man behöva låsa avresedatum / flyttdatum till lite senare så man har marginal för att fixa allt som behövs.

1. Vad händer om jag flyttar hem igen om 6 år? Vill skatteverket plötsligt beskatta dessa år som obegränsat skattskyldig då?

Nope. Det är därför man gör det i sin deklaration årligen. Visst kan SKV göra en revision av ett antal år bakåt men har man papperna i ordning, har gjort sina svenska deklarationer som man skulle så är det inget problem att flytta hem.

Tips 1 är att löpande flytta hem pengar som ska hem (om det ska hem). Blir jobbigt om man bulkar och tar allt på slutet. Ser också konstigare ut för bankerna om det kommer massor av pengar plötsligt. Ibland kan man inte undvika det tex. försäljning av bostad utomlands, men då har man ju skäl för det.

Tips 2. Se för guds skulle till att du har bevis på att du betalat skatt i utlandet, även om det är på ett för svenska myndigheter obegripligt språk. Detta är beviset på att du skattat där och inte ska beskattas i Sverige eftersom din inkomstskatt betalats där (om SKV har frågor). Jag behövde tex dessa skattekvitton från utlandet för att starta företaget inkl. F-skatt dvs så jag inte hade skatteskuld utomlands. Bra papper att ha!

Förtydligande. Du kommer alltså att deklarera i Sverige för det du har i Sverige, ränteinkomster, kapitalvinster mm. Skattesatsen kan ofta bli lägre pga. “dubbelbeskattningsavtalet” mellan Sverige och det land du ska till. Men det som finns i Sverige ska deklareras i Sverige.
Det du undantas från via “begränsat skattskyldig” är i huvudsak när det gäller inkomst av tjänst. Dvs att du betalar inkomst skatt utomlands dvs inkomsten undantas från inkomstsksatt i Sverige.
Alltid lika kul att deklarera i två länder :slight_smile:

1. Som jag förstår det kommer eventuella vinster i kryptovalutor att beskattas i landet jag flyttat till men ej i Sverige så länge jag är begränsat skattskyldig i Sverige?

Definitivt skaffa dig skatterådgivare! :slight_smile: Krypto kan nog betraktas som suspekt både här och i andra landet, och kan innebära komplikationer om du inte gör på rätt sätt.
Om du har det på svensk bank kommer det garanterat att skattas i Sverige. Det “finns” så att säga i Sverige precis som ev. sparkonto, depåer och KF.
Kan för lite om krypto men definitivt en komplikation i min värld.

1. Under de första fem åren skall jag som jag uppfattat det bevisa att jag inte har anknytning till Sverige. Är detta en enkel procedur så länge jag har sett till att inte ha någon relevant anknytning? Påverkar eventuella besök i Sverige (säg två veckor på sommaren) detta beslut?

Se ovan. Du yrkar om begränsat skattskyldig i årliga svenska inkomstdeklarationen. Bevisbördan ligger ALLTID på dig, tänk på det. Vare sig det är de först 5 eller senare år. Det gäller även att bevisa att man INTE varit i Sverige mer än max de dagar man får vara. Alltså spara dokument, pass, visum, biljetter mm som kan visa vart och när du rest till Sverige.

Som sagt man kan max vara 6 d/mån dvs max 72 dagar per rullande 12 mån period i Sverige. Notera att det gäller både privata och tjänsteresor. Dessa dagar måste man hålla järnkoll på. Ha en resekalender. Oftast som kund hos skatterådgivare så ha man en sådan via deras e-tjänst som man håller koll. Men det går bra med en XLS fil också för att logga sig själv.

Hoppas det leder dig ett steg framåt på vägen! Visst är det en hel del admin. Svårt/lite jobbigt första gången men klart värt det. Vi har lärt oss så oerhört mycket nyttigt, privat och professionellt, genom att arbeta och leva i andra kulturer. Så grattis! :slight_smile:

5 gillningar