Jag och min partner driver online-företag och har bott flera år utomlands till och från sedan 7 år tillbaka men tittar nu på att flytta helt (hemvist & skattehemvist).
Vi har haft samtal med skattejurister i Sverige och i flertalet länder utomlands för att se till att göra allt korrekt, men vill också se om det är några av er som har egen erfarenhet av detta.
Planen är att starta bolag i USA (Foreign-owned LLC, disregarded entity) och flytta hemvist och skattehemvist till Paraguay i Sydamerika.
Jag vill säkerställa vad det är som skulle behöva göras för att inte bli skatteskyldig i både Sverige och utlandet (Paraguay) och bygga på en checklista för både mig själv och även andra som ska flytta ut ur landet och inte vill räknas som obegränsat skatteskyldig i Sverige.
Ge gärna feedback på listan, om något behöver läggas till, tas bort eller rättas:
Avveckla permanent boende i Sverige (ej tillåtet att hyra ut boendet)
Inte ha make/maka eller minderåriga barn kvar i Sverige
Inte äga svenskt bolag (fåmansbolag?), eller sitta kvar i styrelser (aktier/fonder verkar vara okej men är ej säker?)
Kontakta SKV för att skriva ur mig ur folkbokföringen
Avregistrera mig från folkbokföringen i Sverige
Avaktivera personnummer för skatteändamål (Meddela Skatteverket om flytt utomlands samt skicka in blankett SKV 7665 (i god tid).
Uppdatera vår nya adress utomlands via Skatteverkets e-tjänster (för att kunna ta emot framtida korrespondens från svenska myndigheter)
Betala av kvarvarande skatter (personskatt, fastighetsskatt och andra möjliga skatter som som kan finnas kvar betala).
Avsluta svenska bankkonton (räknas detta som engagemang i Sverige?)
Meddela Försäkringskassan om att dina sociala avgifter ska upphöra.
Granska och säg upp medlemskap & avtal (abonnemang, medlemskap t.ex. gymkort, försäkringar, elavtal, telefon)
Lämna in Slutskattedeklaration (Inkomstdeklaration) för det jag tjänat fram tills skattemässiga flytten sker
Inte vistas “för mycket” i Sverige (under 182 dagar egentligen, men det verkar inte gälla)
Lite gråzon här men ca. 72 dagar per år verkar bäst att hålla sig under?
Även läst att tillfälliga avbrott i Sverige-vistelsen kan fortfarande räknas som vistelsedagar i Sverige…)
Ekonomiskt engagemang i Sverige (vad mer räknas egentligen in till detta?)
Jag förstår det som att jag inte behöver sälja allt på mitt ISK, utan det kan istället omvandlas och användas som en Aktiefond / Depå
Min plan är inte att sälja något på många år, endast fortsätta köpa aktier/fonder → Behöver jag då deklarera varje år?
Om jag skulle vilja sälja (t.ex. för att köpa bostad utomlands), skattar jag både i Sverige och i det nya hemvisten enligt 10-års regeln (om de ej har dubbelbeskattningsavtal gällande detta i Paraguay)?
Dela som sagt gärna dina tankar och erfarenheter kring detta och om det är något annat man bör tänka på.
Har själv bott utomlands länge (men är sedan nyligen tillbaka). Det är helt ok att fortfarande ha ett svenskt bakkonto utan att man anses skatteskyldig i Sverige, och de kan vara bra att ha om någon utgift kommer upp eller om du väljer att flytta tillbaka en dag. Din lista låter annars väldigt noggrann, du bör inte få några problem.
Vi har bott rätt många år utomlands i flera olika länder och tänker spontant på några grejer
Jag hade ifrågasatt det beslutet efter senaste månaderna av kaos från USA. Att just nu flytta bolaget dit hade jag inte varit komfortabel med.
Kolla upp vad som gäller skattemässigt. Tror inte det finns något sk dubbelbeskattningsavtal så då föreligger väl en risk att man just dubbelbeskattas. Kan vara värt att anlita en expert på Sverige och Paraguay and kanske då även USA mht företaget så ni inte gör något tokigt i set-up:en
Ja vill du bli begränsat skattskyldig i Sverige så kan man inte ha någon permanentbostad kvar. Inte ens uthyrt hyreslägenhet.
Som ovan. Om du vill bli betraktad som begränsat skattskyldig i Sverige så får man inte ha vesäntlig anknytning till landet och ovan räknas ofta som vesäntlig anknytning.
Yes, bolag räknas som vesäntlig anknytning så återigen, vill du bli betraktad som begränsat skattskyldigt så får det avvecklas. Fonder/aktier är ok, mer nedan.
Båda punkterna ovan är samma sak. Man registrerar sig som utlandsboende om man har för avsikt att bo utomlands i mer än ett år. Görs lättast på SKV websiten
SKV 7665 är väl blanketten (om man gör det manuellt) för att skriva sig utomlands hos Folkbokföringen. Ser ut att vara överlapp med punkterna ovan.
Man kan mig veterligen inte avaktivera personnumret för skatteändamål. Om jag kommer ihåg rätt så fungerar inte personnumret för svenska deklarationer efter 5 år som begränsat skattskyldig.
Istället får man ett så kallat GD nummer med samma struktur som ett personnummer. Däremot kan man fortfarande vara skyldig att lämna in deklaration i Sverige, tex för räntor, utdelning mm som inkomst av kapital.
Man tilldelas ett GD nummer och sedan registrerar man sig som företrädare för detta så man kan logga in med BankID för att deklarera på GD numret istället för personnumret. Ungefär på samma sätt som man företräder ett bolag, samma princip.
Vill man bli av med sitt personnummer och all koppling till Sverige permantet så får man nog byta medborgarskap.
Det är alltså viktigt att inse att bara för man är begränsat skattskyldig i Sverige så innebär det inte att man inte har skattskyldighet bara att den är begränsad
Detta gör man enklast när man skickar in till Folkbokföringen att man flyttar utomlands.
Bra att registrera en digital brevlåda tex Kivra för att ta emot myndighets post digitalt.
Om man vill sätta en svensk adress utifall något måste skickas med post, och till länder där postgången är oberäknelig, så kan man registrera en ”särskild postadress” i Sverige hos SKV. Då går post dit. Det kan vara till tex föräldrar, syskon eller en vän. Behovet av detta har dock minskat mycket senaste tio åren typ
Tror inte man kan göra det proaktivt. Det gör man typiskt i nästföljande års deklaration. Som vanligt alltså.
Behövs inte. Räknas inte som vesäntlig anknytning till Sverige så inget hinder för att betraktas som begränsat skattskyldig.
Däremot se till att ha uppdaterade bankdoser, kort, BankID så du kan komma åt pengarna. Starta också ev nya bankkonton före du skriver ut dig hos folkbokföringen. Så gott som omöjligt att starta något nytt när man väl är skriven som utlandsboende
Ett tips är också att ha en kontantkorts telefon som du kan tanka vid behov både utomlands och vid besök i Sverige. Utan en mobil är det svårt att få banktjänster att funka. Jag har en kompis som förgäves försökt skaffa det för att tex använda Swish. Skaffa det och registera numret hos din bank.
Tekniskt sett meddelar man att man flyttar utomlands och sedan fattar de beslut om man ska täckas av svensk socialförsäkring eller inte. Oftast inte då. Enklast att göra på deras sajt.
Man ska vara medveten om att när man väl är utskriven från F-kassan så ska man ha sett till att skaffa annan motsvarande försäkring. Tex sjukvårdsförsäkring. Man ska också vara medveten om att det kan ta tid att skriva in sig hos F-kassan om man flyttar hem. För oss tog det över sex månader efter hem flytt.
Japp! Bra att tänka igenom det för man upptäcker en del grejer som man inte ens tänkt på utan det bara dragits.
Man kan fundera på om man ska kvarstå i a-kassan. Vid eventuell hemflyttning tar det ju rätt lång tid förrän man är inne i det systemet igen. Beror på hur säker man är på att vara borta länge.
Överlappar med punkten ovan. Man gör detta när deklarationen kommer året efter. Mig veterligen kan man inte göra detta proaktivt så att säga
Regeln är max 6 d/mån så max 72 d under en 12 månaders period. Detta får man hålla reda på. Man ska också tänka på att det är en själv som ska kunna bevisa att man inte varit i Sverige mer, vid en eventuellt kontroll. Tex uppvisa utländska kontoutdrag att man haft levnadsomkostnader där men inte i Sverige.
Tillfälliga avbrott är som jag fattar det tex om man varit i Sverige i 21 d sen reser ut 2 d och är åter i Sverige ytterlige 14 d. Då kan hela perioden räknas. Alltså om avbrottet är betydligt kortare än endera perioden i Sverige .Det räknas också som 1 d om man tex flyger ut efter midnatt. Så gäller att ha koll på det.
Nu har vi aldrig blivit utsatta för någon kontroll men ändå hållit oss med god marginal under 6 d/mån alla rullande 12 mån perioder.
Det handlar inte om ekonomiskt engagemang.
Det handlar om vesäntlig anknytning eller inte.
Vesäntlig anknytning är typiskt bostad, partner eller minderåriga barn, företag i Sverige. Då blir man obegränsat skattskyldig och måste använda dubbelbeskattningsavtalet för att undvika dubbel skatt. Om det inte finns något sådant för Paraguay så är det nog något du bör undvika.
Principen är att man i sin årliga deklaration gör yrkanden för att betraktas som begränsat skattskyldig (eller obegränsat skattskyldig för den delen) med standard fraser som man typiskt behöver hjälp med från en skattejurist åtminstone de första åren. Så hett tips är att anlita en bra svensk skattejurist så det blir rätt från början. Finns en hel del på de stora byråerna som PWC.
Första året deklaration för året man lämnade Sverige så blir man typiskt obegränsat skattskyldig eftersom man bodde i landet då och hade vesäntlig anknytning. Året efter är mig veterligen det första året man kan yrka för att betraktas som begränsat skattskyldig.
Men kom ihåg att deklarationer kommer att behöva lämnas in även om du blir begränsat skattskyldig ett år. Processen upprepas varje år åtminstone i fem år vad jag kommer ihåg.
Du kan ha det kvar. Skillnaden är i hur det hantera och beskattas.
Som obegränsat skattskyldig så schablonbeskattas ISK. Alltså som vanligt.
Som begränsat skattskyldig så hanterar banken det som ett AF/depå. Alltså samma konto men hanteras skattemässigt som en depå. För att inte skapa en massa merarbete med att deklarera en massa poster så undvik att göra försäljningar och undvika aktier/fonder med utdelning. Inga försäljningar och inga utdelningar så blir det inga affärer att deklarera
Om du säljer efter många år så blir det stora affärer och i efterföljande deklaration så beskattas vinsten med 30%. Så reservera det beloppet på banken i Sverige så du inte flyttar allt.
Väl skattade pengar som du sedan flyttar in i landet du bor beskattas vanligen inte men det är något man behöver kolla. En del länder kan ha skatter på pengar in, och andra ha förmögenhets beskattning. Något att kolla den dagen det händer.
10 års regeln har jag inte koll på. Inte varit ute så många år i sträck utan landat i Sverige i perioder.
Å andra sidan, om du inte ha planer på att återvända så kanske det är enklare att flytta över pengarna efter några år och investera dem lokalt.
Final word of advice
Svensk boende i Paraguay med amerikanskt LLC Jag vågar knappt ens tänka på komplikationerna som kan uppstå
Se till att ta all hjälp du kan få för att få en så bra set up som möjligt för det kan du behöva. Speciellt mht amerikanskt bolag eftersom jag förstått amerikansk skattelagstiftning för utlandsboende som repressiv, åtminstone för privatpersoner, och med risken att det blir värre framöver.
Hur som helst STORT lycka till. Följ din dröm. Administrativa problem hittar man lösningar för
Stort tack för detaljerade svar, feedback och tips JFB!
Vi flyttar nu ut helt och hållet från Sverige till Paraguay inom 3-4 veckor och vi följde flera av råden du gav.
Skatteverket var dock väldigt krångliga. Vi ringde och frågade samma fråga 3 gånger, och även på mail, samt så ringde en av skattejuristerna vi anlitade till Skatteverket. Vi fick OLIKA svar varje gång på en av frågorna.
Vi har pratat med 2 skattejurister i Sverige, 2 i Paraguay, och 1 i USA, så det känns mycket mer tryggt nu.
Är det okej att ha ett Svenskt mobil abonnemang (t.ex. ett billigt hallon eSIM 109 kr/mån)? Kunde inte behålla nuvarande telefon numret om jag bytte till kontantkort) eller skulle det kunna räknas det som väsentlig anknytning till Sverige?
Skatteverket (och skattejuristerna vi pratade med) sa att det var max 182 dagar (6 månader) och inte 72 dagar under en 12 månaders period om vi är utskrivna och ej har någon väsentlig anknytning till Sverige, och att 72-dagar gällde något annat (osäker på om det var SINK eller “6-månaders regeln” som de nämnde, men att det ej gällde oss iaf).
Skatteverket (och skattejuristerna) sa att vi slutar betala skatt från det datum vi skriver ut oss och är skattskyldiga i det andra landet (Paraguay), men vi får se vad som faktiskt sker.
Stort tack för hjälpen. Stämmer verkligen att lösningarna hittas längs vägen