Hej Forumet!
Jag och min sambo, samt mina två barn planerar en längre vistelse utomlands.
Dels pga vissa finansiella aspekter, men också dels för att vi är sugna på ett äventyr.
Min sambo är för närvarande hemma på heltid med vår yngsta som är < 1 år gammal, men hon kommer vara minst 1 år gammal när/om vi genomför flytten.
Sambon har i nuläget inte plockat några föräldradagar men kommer behöva göra det när vår dotter fyller 1 för att skydda sin SGI osv.
Vi förstår att man inte kan få bidrag från skattebetalarna när man bosätter sig utomlands en längre period vilket ju är fullkomligt rimligt! Vi räknar med iaf minst 1-2 år utomlands och då måste man ju meddela detta till både SKV samt FK.
Men vad händer med eventuella föräldradagar vi har innestående, kommer dessa att “brinna inne” eller kommer man kunna nyttja dessa när/om vi väljer att flytta tillbaka till Sverige?
Hur blir det med SGI? Hon kommer ju inte ha stått till arbetsmarknadens förfogande under utlandsvistelsen eftersom hon inte med lätthet kan jobba remote.
Sen har vi läst på lite kring SKV’s regler gällande utflytt, jag syftar till att bli s.k “begränsat skattskyldig” i Sverige, vilket medför att man inte får ha väsentlig anknytning till Sverige.
Dvs, flytta med hela familjen, försäljning av vårt nuvarande permanentboende (Får man bibehålla uppskov?
), avveckling av mitt holdingbolag som i sin tur äger ett par andra bolag (med mer än 10% ägande).
Har sett lite siffror som säger att man har inflytande vid > 10% ägande?
Låt säga att man blir begränsat skattskyldig, vilket innebär att bevisbördan ligger på mig under minst 5 år, då behöver man rapportera detta varje år till SKV? För jag har förstått det som att man måste fortsätta deklarera och hävda att man är utflyttad?
Blir man begränsat skattskyldig från dag 1 då man skriver ut sig, och sen 1 år senare när man deklarerar, får man reda på om man faktiskt var begränsat skattskyldig då, eller kan man få nåt förhandsbesked?
Tycker detta är superkrångligt!
Eftersom vi ändå planerar att bo i Sverige sen, så vill vi helst inte radera all historik gällande typ bankkonton osv, men detta har jag förstått går bra att ha kvar utan att det skulle anses innebära väsentlig anknytning?
Vilken sparform är att föredra, har läst att ISK blir omvandlat till en depå? Hur är det med KF? Blir den schablonbeskattad i Sverige som vanligt (försäkringsavgiften) men kan den även bli beskattad i landet vi planerar att bosätta oss i?
Landet som vi planerar att flytta till saknar avtal med Sverige gällande dubbelbeskattning, hur gör man då om man vill fortsätta vara anställd och få lön via sin svenska AG? Blir det helt enkelt dubbelt beskattat?
Pingar på @JFB som verkar ha stenkoll enl. tidigare inklägg!
Gjorde ett throwaway konto, men är en long time lurker egentligen ![]()