Eget AB, men planerar Utomlands 8-12mån

Hej!

Jag tänkte höra hur ni hade gjort i min sits. Jag driver eget AB i Sverige sedan 3 år, det går rätt bra. Jag skrev kontrakt i somras för en nyproducerad 1a som blir klart snart (min första bostadsrätt, bor i hyresrätt just nu).

Men så tänkte jag att jag skulle vilja testa bo utomlands i 8-12mån. Hur hade ni gjort med bostad och AB? Hyra ut lägenheten verkar enkelt. Men bolaget då? Det måste ju ha en fysisk adress. Jag själv också, då jag inte tänker skriva ut mig eftersom jag kommer tebax inom ett år. Skriva mig hos föräldrar/familj är inte ett alternativ.

Tänkte jobba från laptop i mitt AB (online verksamhet) under utlandsåret.

Tacksam för alla tips.

1 gillning

Hej,

Det är rätt krångligt att göra “rätt” i din situation tror jag.

Din bosättning borde du iaf vs rätt lugn med, då det bara ska anmälas om du är borta mer än ett år.

Ang. socialförsäkringen (om du vill ha kvar den i Sverige) ska du anmäla ditt utlandsarbete till FSK, jag tror du behöver styrka i egenskap av ditt AB att du jobbar i annat land. Sen beror det på om det är inom EU eller inte hur det funkar. Jag tror att det räcker med att du jobbar 25% av året fysiskt i Sverige för att du ska ha svensk socialförsäkring. FSK räknar under en ettårsperiod från första utresedatum . Detta är om du har svenskt kontrakt / arbetsplats och svensk bosättning men arbetar i annat EU land.

Sen gäller det även beskattning. Du ska troligen skatta i det andra landet om du du är där över 6 månader (för den tid du fysiskt arbetar i det landet). Kolla dubbelbeskattningsavtal med landet i fråga. Det är oftast inga problem men du kan behöva ligga ute med pengar för skatt till SKV i Sverige. OBS ofta är detta kalenderår. Jag tänker snart jobba två efterföljande halvår utomlands, och det utlöser ingen utomlandsbeskattning.

Ang adress för AB vet jag inte.

Det största problemet är att FSK inte behandlar din socialförsäkringsansökan innan, även om du ansöker ett år i förväg. Så jag vet faktiskt inte hur man löser det om de kommer tillbaka efter 1 år och säger att du skulle betalat sociala avgifter i det andra landet. Jag har frågat vad som händer med dom visste inte. Nån som vet här får gärna svara. Just Försäkringskassan i Sverige verkar inte klara av att hantera utlandsjobb väldigt bra är min känsla.

2 gillningar

Hej Fnorrbart, och tack för ditt svar. Det blir utanför EU i sådana fall, men jag kommer aldrig stanna i 6 månader i ett och samma land. Max 5 månader eller något sådant, för att undvika att behöva skriva sig och skatta där. Så min “hemvist” kommer anses vara i Sverige, som jag har förstått det. Även om jag är i Sverige mindre än 6 månader om året.

Hej,

Det är alltid 3 olika saker att tänka på: bosättning, socialförsäkring och skatt. De har helt olika regler.

Bosättning:
Bosättningen är OK, du kommer vara bosatt i Sverige hela tiden. Dock kommer du nog behöva skriva dig i andra länder om du ska vara där så länge som 5mån, i EU gäller 3 månader, men det är ju bara en mantalsskrivning, det betyder inte att du är bosatt där. Speciellt om du ska arbeta i landet. Dvs det viktiga är att du inte är utskriven ur Sveriges folkbokföring.

Socialförsäkring:
Det betyder tyvärr inte att du kommer ha rätt till socialförsäkring under den tiden… du kan läsa här för utanför EU (jag har mest jobbat inom EU så jag vet inte riktigt):

Skatt:
De länder du jobbar i (fysiskt) har rätt att beskatta det jobb du utför för din Svenska firma, om det är utanför EU så måste du nog (tyvärr) kolla per land vad som gäller. Då du kommer ha en obegränsad skattskyldighet ska du också skatta i Sverige för den inkomst du genererar när du är utomlands, då måste du kolla på dubbelbeskttningsavatal och skattskyldigheten. 6 månader är regeln inom EU, men jag är osäker om det gäller andra länder.

Igen … om man vill göra helt och hållet rätt … ibland kan jag tycka att speciellt försäkringskassan gör det nästan omöjligt att göra helt rätt, även om man pratar med dem och planerar 1-2 år innan utresa …

1 gillning

Bosättning och skatt tror jag att jag löser då som det verkar. Jag är flexibel och om det krävs att jag stannar max 60 dagar i ett land för att jag av det landet ska ses som turist, så gör jag det, och drar vidare till nästa.

Det där med socialförsäkring hade jag sämre koll, så tack för det! Och för den länken. Blir till att läsa lite här.

Låter bra, och om man besöker ett land på turistvisum så har man ju egentligen inte rätt att arbeta där, så det förekommer ju INTE! :wink:

Precis, det förekommer ju inget sånt. :stuck_out_tongue: Det där måste vara svårt att kontrollera nuförtiden, med alla laptop/online-jobb som finns.

Fundera på vilka försäkringar du kan tänkas behöva.
Normalt gäller till exempel inte reseförsäkringen man har via hemförsäkringen under så pass långa resor. Du kan behöva förlänga försäkringen

1 gillning

Ja det där är ett problem. Inom EU har du rätt till vård via EU kortet.

Vanliga reseförsäkringar gäller väl bara 45 dagar eller liknande.

Värt att kolla upp

1 gillning

Hej! Hur gick det med dina planer med att arbeta utomlands?

Du har rätt att jobba remote mot ett företag i Sverige. Det är bara att du inte får jobba åt ett företag i landet du besöker och få lön från landet.

EDIT: Såg efter jag svarade hur gammal tråden var, kanske oaktuellt nu :slight_smile:

Detta stämmer tyvärr inte enligt den info jag fått. Det är den geografiska/fysiska plats som arbetet utförs på som räknas, oavsett vem som betalar din lön. Det betyder att du behöver rätt att arbeta i det land du befinner dig i när du utför jobbet. Den rätten har man inte med turist visum.

1 gillning

Så du menar att man inte får åka till ett land på turistvisum på en affärsresa?

Jag har upprepade gånger i 2-3 månaders perioder åkt till exempelvis USA på turistvisum (ESTA) och jobbat remote. Under denna tiden varit anställd av ett företag i Sverige och hälsat på en samarbetspartner i USA. Jag har alltid varit ärlig mot gränspolisen i USA och dom har alltid släppt in mig.

Har gjort detta i flera olika länder i flera olika världsdelar, det har aldrig varit ett problem.

Nu har jag förvisso faktiskt hälsat på kunder / partner. Men ser inte hur det skulle vara annorlunda att bara jobba remote, så länge man inte stannar för länge och går över gränsen för när man ska betala skatt i landet man åker till.

Stämmer. Du får inte åka på affärsresa med turist visum. Du har även skyldighet att anmäla alla affärsresor till FK. Alltså, det är reglerna… Sen hur de följs har jag också sett lite olika exempel på :grinning:

1 gillning

Kanske… Som sagt, länderna jag har åkt till har alltid släppt in mig, och jag har varje gång förklarat att jag kommer jobba i landet under några månaders tid. Har blivit förhörd och tagits åt sidan av security ett par gånger av gränspolisen i USA dock när jag har sagt det här när jag skulle in i landet, men efter noggrann förklaring har dom alltid släppt in mig.

Det här visste jag inte om, och det har jag aldrig gjort :stuck_out_tongue:

Ska man göra helt rätt blir det väldigt komplicerat, tro mig. FK ska utreda var din socialförsäkring ska vara gällande (du kan bara ha en) även om du åker till Hamburg på affärsrelaterat möte på 1h.

2 gillningar

När jag åkt på jobbresa till USA med ESTA visa var det alltid viktigt att vi sa “business” och inte “work”.

Stor skillnad tydligen…

Hej! Har tagit lite längre tid att komma iväg än planerat men det barkar av från Sverige om mindre än en månad. Något särskilt du tänkte på?

1 gillning

Vad spännande att din resa blir av. Jag och min familj flyttade ifrån Sverige för ca 3 månader och tänkte vara borta ca 12 månader. Vi har ett Svenskt AB som bedriver verksamhet inom digital marknadsföring. Vi flyttade Sri Lanka för att se möjligheterna att starta ett bolag med samma verksamhet.

Jag har som sagt börjat i fel ände som vanligt;) Flyttade först innan jag tog reda på alla regler och lagar för att bedriva verksamhet utomlands.
Som tur har vi fått visum för ett år då vår son går i skola.

Min tanke är att starta en digital markadsföringsbyrå här nere i Sri Lanka och anställa 2-3 st personer som vi kan använda av oss för vårt Svenska AB.
.
Min tanke är att fakturera ifrån det svenska AB till det Sri Lanka LTD bolaget. Jag förmodar att det kommer bli komplicerat skattemässigt och kanske inte så lönsamt om man ska följa regelverket.

Jag tänkte faktiskt starta en egen tråd där jag förklarar mer ingående. Vill inte kapa din tråd så jag tänkte starta en egen tråd där jag är mer ingående hur vår situation.

Hur har du tänkt gå tillväga när du flyttar? Har du arbetsvisum? Hur gör du med socialaförsäkringar mm.

1 gillning