Hallå hallå! Tack för all hjälp jag fått i tidigare trådar
Jag har haft mitt AB sedan 2021 men inte varit speciellt aktiv i det. Nu planerar jag att flytta till Australien för att kunna bo med min fästmö som jag länge har haft ett distansförhållande med. Medans jag är där skulle jag vilja satsa 100% på bolaget och äntligen försöka få det lönsamt.
Som jag har förstått det är det inte tillåtet att vara bosatt utomlands och samtidigt äga ett AB om man är veklig huvudman och äger 100% av aktierna, vilket är hur det ser ut i mitt fall. Min mamma har hjälp mig mycket med det administrativa i bolaget och jag tänker att det på något sätt borde vara möjligt att ge henne mer aktier och ha henne som företagets representant i Sverige. Jag litar på henne helt och hållet.
Vet ni vilka kriterier mitt AB måste uppfylla för att jag ska kunna driva det från Australien?
Oj, vad spännande! Följer tråden av eget intresse också.
Jag vet tyvärr inte hur det fungerar, så jag skulle rekommendera att kolla med Skatteverket i första hand.
I andra hand kan det även vara en idé att kolla med t.ex. @EvidaAugust som är finansiell rådgivare som jag vet har jobbat med svenska klienter som bor / jobbar utomlands.
Då har du alltså ett företag som går att sköta från Australien? Varför ska du då ha ett svenskt AB? Du kan ju ha ett bolag i Australien och ändå fakturera svenska kunder etc?
Du sätter fingret på spiken och det borde vara här frågan börjar. Under vilka premisser som man reser till Australien och om man så får arbeta där.
Att en svensk arbetsgivare (men det kan bli komplicerat här också med filial etc) kan ha personal i Australien är möjligt men är nog en fråga längre ner.
Tack för tipset att prata med Skatteverket! Hade ett kort samtal med dem igår och de sa att bolaget kan finnas kvar så länge jag är en passiv aktieägare och inte är aktiv i bolaget över huvud taget. Jag ska ringa dem igen för att bekräfta detta.
Just nu verkar alternativen vara att antingen låta bolaget vara vilande eller att sälja en majoritet av aktierna till min mamma och behålla en del själv som passiv ägare. Vill helst inte lägga ner det då jag vill ha kvar utdelningsutrymmet.
Verklig huvudman behöver inte äga någonting bolaget. Du kan skriva in din mamma tex som VH. I ett AB krävs att någon som är skriven i Sverige kan representera bolaget. Alltså någon SKV kan ta i örat i Sverige om bolaget inte sköts.
Det är lite av en gråzon men att man kan jobba en del i sitt svenska bolag i upp till sex månader trots att man vistas utomlands så länge man inte skriver ut sig ur Sverige. Alltså bara vistas i andra landet. I vårt fall tog vi inte ut lön från det vi flyttade utan bara gjorde klart en del uppdrag som fakturerades så fick pengarna vara kvar i bolget. Tar man ut lön i Sverige men när man är inskriven i andra landet kan det bli klabb med SKV i andra landet. Kan = upptäcktsrisk. Sen beror det såklart också på hur andra landet, i ditt fall Australien, ställer sig till att man bara vistas där på någon typ av visum. De är ju rätt hårda.
Långsiktigt fick jag rådet att starta en filial i nya landet där arbetet sker. Lön beskattas i landet man bor/arbetar. Filialen ska säkert också rapporteras och beskattas i andra landet. Därefter kan överskjutande medel flyttas till svenska bolaget. Pengarna är då skattade utomlands till fullo så därefter är frågan vad SKV vill ha, om något, eller kanske bara att det rapporteras på rätt sätt.
Inte kollat det sista för vi gav lite upp. Blev för krångligt och kostsamt pga all hjälp vi behövde i andra landet och det var inte värt det på en konsultlåda tyckte vi. Hittade en annan lösning som anställd via hostande bolag.
Australien har brittisk typ av lag så det lär vara småkrångligt att göra själv. Hjälp med att sätta upp och rapportera bolaget lär behövas åtminstone första året/åren. Kanske även på svenska sidan ett tag så det blir rätt.
Lycka till! Jättespännande att flytta dig ju! Berätta gärna hur det går!