Om några veckor har jag löne och utvecklingssamtal med min chef och har lite funderingar jag gärna skulle vilja bolla med er. Låt mig ge er lite bakgrund.
Jag och sambo fyller snart 30 och har bott i Göteborg i ca 7-10 år. Vi arbetar båda på startup-bolag inom tech. Vi känner oss lite trötta på Göteborg och funderar på att flytta till och upptäcka en ny stad under 1-2 år eller så. Troligtvis i Europa. Vi gillar särskilt Amsterdam, Köpenhamn, London/UK, Melbourne/Australien, Berlin/Tyskland.
Om vi lämnar för ny stad kommer sambo troligtvis inte kunna ha kvar sitt jobb. Däremot tror jag att det finns en chans att jag skulle kunna få till ett distansupplägg på mitt arbete, något jag skulle kunna tänka mig under ett år eller två, då jag trivs bra. Detta eftersom jag är en nyckelperson på en startup med under 10 anställda där jag byggt upp en unik roll, kompetens och kunskap om verksamheten under 5-6 år. Värt att nämna i sammanhanget är att vi båda har optionsprogram på våra arbetsplatser (’vesting’) där vi och särskilt jag kommer tilldelas aktier under nästa år, förutsatt att jag stannar kvar då.
Jag funderar på att ta upp denna frågan med min chef på utvecklingssamtalet i stil med ’Vi funderar på en flytt till ny stad inom Europa, inget är beslutat än. Är distansupplägg utomlands på heltid något ni vore öppna för att diskutera, om det kommer till det?’. Skulle säga att min chef brukar vara rätt förstående och empatisk för den här typen av frågor, men också svårt att veta på förhand. En kollega till mig som i och för sig arbetar distans med administration, har tidigare arbetat från och bott i Italien.
Bör jag ta upp frågan med min chef på utvecklingssamtalet?
Vid flytt till något av ställena jag nämner. Hur skulle det ens funka rent praktiskt med anställning, lön och skatt att arbeta på ett svenskt bolag om jag bor utomlands i Europa? Vilka alternativ har jag, om några? Någon med erfarenhet?
Det är kanske en dum invändning, men att INTE ta upp idén med sin chef verkar märkligt. Hur ska det i annars gå att driva igenom den önskade förändringen?
Ta upp det med chefen, men du kan ju göra det lite casual i ett första steg för att minska risken.
“Vi leker med tanken på att göra det här, om det skulle vara möjligt för oss är det tänkbart för dig innan vi lägger för mycket tid och energi på att utforska idéen närmare?”
Just Australien kan vara svårt, beroende på hur ditt arbete ser ut och vilka möten eller samarbeten ni har internt. Hur mycket du behöver vara tillgänglig för dina kollegor etc.
AUS ligger ju nästan en hel arbetsdag förskjutet och du behöver kanske vara tillgänglig kvällar för att det öht ska fungera.
Vad kul. All lycka till er! Absolut, ta upp det med chefen. Säg att ni trivs med jobbet och vill gärna fortsätta men ni är less på slaskiga Götet vintrar… Och så fortsätter ni på det spåret och undrar om det går att ordna något
Jag har ett liknande upplägg fast tvärtom - dvs jag är nu bosatt i Sverige (efter 17 år i London), men jobbar kvar för min brittiske arbetsgivare. Du är skatteskyldig i landet du är bosatt i, så du behöver antingen:
Starta egen firma i nya landet och fakturera gentemot ditt svenska företag eller
Få ditt företag att registrera sig som arbetsgivare i landet ifråga och helt enkelt ha dig som anställd där (vilket medför ganska mycket administration och omkostnader för dem om de inte redan har en filial i landet).
När jag flyttade tillbaka registrerade mitt företag sig som arbetsgivare i Sverige fast utan fast driftställe. Min lön/skatteuträkning sker med hjälp av en revisionsbyrå i Sverige, men betalas ut från vårat finance department i London.
Skulle du välja att flytta till Australien eller Storbritannien behöver du arbetstillstånd. Det enklaste rent praktiskt vore väl därför ett EU land? Då kan du även tillgodoräkna dig intjänad pension när du kommer tillbaka till Sverige.
Tror din rubrik är lite fel, det borde stå “HUR” ska jag ta upp det, vilket jag tycker du egentligen redan svarat på i ditt inlägg. Att inte diskutera det med din chef leder ju ingenstans…
Jag har själv jobbat i startup eller privata entreprenörsbolag. Avstånd leder inte till något bra, enda undantagen är om företaget etablerar sig där, exempelvis om ni flyttar till USA för ni ska etablera er där.
Du nämner inget om företagskultur här, det är ju viktigt.
Dessutom tror jag att du får räkna med att resa en del, om du är nyckelperson så förväntas du nog vara på kontoret med jämna mellanrum även om du jobbar remote, säkert minst en gång i månaden, eller oftare.
Stämmer nog att jag är lite ute efter hur ta upp det med chefen, självklart ska jag göra det. Troligen lite casual och hypotetiskt till en början som ni är inne på.
Det låter lite meckigt att registrera filial i det andra landet, och misstänker att min chef inte hoppar av glädjeskutt av administrationen det kan innebära. Så då är det väl fakturera som gäller gentemot bolaget i Sverige antar jag, extra admin för vår redovisningsbyrå är säkert inte så poppis det heller.
Finns det inga smarta plattformar likt Upwork/Fiverr, eller ett internationell plattform som ‘Frilans finans’? Som kan underlätta/hjälpa till med upplägg? Fast då tänker jag på heltidsbasis istället för strötimmar som i gig-plattformarna. Men de tar väl en cut då. Tänker att det borde bli mer och mer vanligt även med mindre bolag där anställda är utspridda remote och bor i flera länder.