Konsulta från utlandet

Hej!

Jag är en utvandrad svensk som numera bor och arbetar utanför EU i Sydkorea. På senaste har jag gått i tankar om att starta ett företag här i landet och börja konsulta med kunder i Sverige. Då jag har 7 års erfarenhet inom eftertraktade områden borde det i teorin inte vara svårt att hitta uppdrag tänker jag.

Det jag mest är orolig för är hur motvilliga företag potentiellt skulle vara att anlita en konsult som inte sitter i Sverige, framförallt utanför EU, då det verkar skapa en del extra pappersarbete för dem. Jag antar att en bra väg skulle kunna vara att gå via en konsultmäklare i Sverige som kan hitta kunder som potentiellt skulle kunna vara intresserade.

Är det några andra här som haft något liknande upplägg, har erfarenhet eller tankar? Vore tacksam i vilket fall!

1 gillning

안녕하세요! Jag har inte så mycket att tillföra, men jag följer tråden med stort intresse, eftersom vi har vissa funderingar på att emigrera till Korea (Jejudo tänker vi närmast). Det jag har tänkt är att det (egentligen oavsett boland) vore lättast att grunda ett aktiebolag i Estland att använda för affärer i EU.

1 gillning

안녕하세요 :slight_smile:

Kul att höra att du är inne på lite samma spår. Jobba från Jeju låter ju riktigt härligt.

Det var ändå ett riktigt bra tips med att grunda ett bolag i Estland för att enklare komma närmre kunder inom EU!

Då jag har permanent uppehållstillstånd här är jag skatteskyldig i Korea och kan också möjligtvis nyttja förmåner som en flat tax rate på 19% om jag är anställd på ett koreanskt företag. Vad jag förstått kan man utnyttja tjänster som Employer of Record för att räknas som en lokalt anställd även fast alla pengarna kommer från utlandet.

Skulle behöva läsa på lite mer om det hela, men verkar kunna gå att lösa på något sätt eller annat!

Generellt måste det väl handla om tillgång/efterfrågan på dina tjänster tänker jag? Finns motsvarande kompetens närmare kunden går de nog hellre den vägen?

Jag tror inte det spelar någon större roll om ditt bolag är registrerat innanför eller utanför EU. Jag är i en omvänd situation. Sitter i Sverige och konsultar mot ett icke EU-bolag. Det resulterar faktiskt i mindre pappersarbete än om det vore ett EU-bolag (eftersom man slipper rapportera periodisk sammanställning).

De nordiska kunderna jag jobbar mot har inga problem att ta emot fakturor från konsulter/länder utanför EU och det är inget annat pappersarbete involverat. Fakturera i SEK såklart och använd kundens avtalsmall.

Det finns såklart andra problem med distansuppdrag, inkl. tidszoner.

Idag sker mycket jobb via mäklare verkar det som. Och då är det nog lite lättare att hitta uppdrag även om man är baserad utanför EU.

Det som kan vara lite svårt är väl om updraget kräver att man är på plats, vilket är något jag sett blivit mer populärt av kunderna att kräva senaste tiden.

Är i samma sits men befinner mig i Thailand.

Efter egen research (kan verkligen ha fel här) verkar det inte spela någon roll varifrån du fakturerar, det är bara pengar som ska flyttas och det kostar lite men går lätt. Sedan är det upp till dig att lösa all dubbelbeskattning osv.

Vad som däremot spelar roll är var du befinner dig. Trenden är att många vill att du ska vara på plats någon gång i månaden/året. Därför är det svårt att få uppmärksamhet av konsultmäklare/sourcing nätverk för dne här typen av remote jobb.

Värt att fundera på är också tidszonen och den typ av jobb du ska utföra. Passar det att göra själv? Hur beroende är du av kommunikation med andra, hur beroende är de av dig?

Själv jobbar jag med produktledarskap och organisationsutveckling, saker som är svåra att göra isolerat från andra så överlappet i tid är viktigt för mig.

Jag kör på det motsatta, sitter i Sverige men fakturerar utomlands, utanför eu.
Verkar ärligt vara mindre pappersarbete, ingen moms osv. Rätt skönt i ärlighetens namn :sweat_smile:

Beror säkert på bransch också. I min bransch, supervanligt, helt internationell värld!

Tack för alla bra svar!

Skönt att höra att det inte verkar vara något större problem för svenska företag att betala fakturor från utlandet. Då jag är permanent bosatt här sköts all skatt för min del lokalt vilket borde göra saker rätt enkelt.

Tidsskillnad är inte heller några problem då jag föredrar att vakna och sova sent ändå. Tror många företag skulle vara okej med att man börjar vid 07 svensk tid, vilket skulle göra en arbetsdag till runt 14-23 lokal tid. Helt görbart.

Att behöva vara på plats varje månad skulle dock vara ett stort hinder. En eller två gånger per år däremot hade bara varit en bonus då det ger tillfälle att också träffa familjen regelbundet :slight_smile:

Jobbar som mjukvaruutvecklare inom AI, så känner att det inte borde vara några problem att göra på distans.

Mycket kommer handla om ditt arvode och ditt nätverk.

Ingen kommer vara intresserad att betala ditt svenska arvode när du är i ett annat land, du måste lägga dig en bit under. Tröskeln kommer dessutom ara lite större att komma in, här spelar ditt nätverk stor roll.

Varför ska de välja dig o inte kalle som sitter i skellefteå utan uppdrag efter northvolt sa upp hans kontrakt?

Känner en del expats som jobbar utomlands o de flesta ligger runt 20% under sitt vanliga arvode. (Vilket ändå e bra i lågskatteländer)

En annan utmaning kan vara gdpr om du jobbar något med personuppgifter. Inte en stopper man kan skapa lite utmaningar på vägen