Att konsulta i Sverige mot EU

Jag bor och arbetar för närvarande i Tyskland, men med planer på att någon gång flytta tillbaka till Sverige (om 5 år kanske?).
Tyskland har generellt högre lön än Sverige, men även högre skatt (vem hade trott det?) och höga arbetsgivaravgifter. (se nedan)

Jag har en dröm om att i Sverige skapa ett eget bolag, bland annat för att delvis kunna fortsätta min tjänst jag har här, men som konsult på distans från Sverige.
Min tanke är att övertala min arbetsgivare om att jag skall kunna fortsätta på samma kostnad som han för tillfället har, fast med fakturering. Han betalar då mig samma totalsumma som han skulle betalat som fast anställd inkl arbetsgivarutgifter, men fakturerat som extern konsult istället för anställd och därmed slipper alla avgifter och försäkringar kopplad till anställning.
Summa summarum ska vara att jag bibehåller tjänsten och han betalar ej mer än innan.

Min förhoppning är att jag får ut mer i lön iom att Tyskland har högre lön i allmänhet och att jag kan ta del av “vinsten” av arbetsgivaravgifterna. Finns även regler om att man inte får arbeta endast mot en kund, men är en del av drömmen är också att jag skall kunna diversifiera mig lite och jobba med externa konsulttjänster som jag vill ta. Hela den där grejen med eget företag, så det löser sig.

Några siffror jag plockat fram för exempelberäkning:

Tysk Kolgruva
Lön kolgruva 5000
Pension 9.30%
Health* 7.30%
Long-Term Care 1.53%
Unemployment 1.20%
Insolvency fund 0.06%
Work accident scheme 1.50%
Employee illness 2.50%
Maternity leave 0.51%
Procent arbetsgivavgifter 23.90%
Arbetsgivaren betalar Extra: 1 195
Arbetsgivaren betalar totalt: 6 195
Ungefärlig skatt 43%
Nettolön 2 850
Timmar / v
Timpeng Brutto 31
Timpeng netto 18

En stor del i min förvirring och ovisshet är hur momsen hanteras när man fakturerar mot utlandet. Som jag förstått det betalar jag EJ moms på mina konsulttjänster. Men innebär det då att min arbetsgivare gör det?

Ett räkneexempel för fakturering (som jag tror har missat någon poäng):

Enskild Firma (EF) eller AB? AB
SEK / EUR (1 EUR=10 SEK SEK
Del av kolgruvaavgifter i % 100%
Del av GER kolgruvaavgifter i abs 11 950
Fakturerar exkl moms 61 950
Plus moms 77 438
Varav moms 15 488
Vald inkomstbas för kalkyl 61 950
Rörliga avgifter 0
Fasta kostnader 2 500
Uttagen lön om AB 44600
Företagsvinst 14 850
Schablonsavdrag 3 713
Överskott 11 138
Skatt om AB 14 382
Lön: 30218
Timpeng brutto 387
Timpeng Netto 189
Relativt tysk lön +31.3%

Jag är säker på att jag missuppfattat någon punkt någonstans kring moms och skatter. Annars känns det som en helt OK kalkyl tänker jag.

Bortse från kontraktavtal, anställningsskydd o dylikt. Vi börjar med det ekonomiska.

Tankar?

2 gillningar

Du fakturerar ingen moms. Din kund i tyskland räknar ut momsen sälv och bokför som ingående och utgående moms och betalar så ingen moms.
Jag gör så på samma vissa med kund i NL.

1 gillning

Tack!
Och coolt! Vilken typ av verksamhet kör du mot NL? :slight_smile:

Jobbar på distans åt olika kommuner som konsult.

Vet ej skattesatsen i NL, men Tyskland har ju generellt lägre än Sverige,
GER 7% / 19%
SWE 12% / 25%

Innebär detta i praktiken att man skulle kunna ta mer betalt för tjänsten iom att de i slutet betalar mindre moms än ett svensk företag skulle göra? ex:
Timbet SWE 80kr/h ex moms → 100kr/h inc. moms
Timbet GER 84kr/h ex moms → 100kr/h inc. moms

Nej, för att moms är ingen kostnad för kunden om det är ett företag.

Så om man vänder på det då, kan man om man vill “översätta” sin lön till konsulttimmar, räkna exkl. moms?
Alltså, ovan gör jag exempel då jag “översätter” kostnaden för min arbetsgivare att ha mig som anställd, till timlön som Konsult. Men då räknar jag med vad jag tänkte var slutkostnaden för kunden, dvs inkl moms. Men om jag förstår det rätt, kan man då räkna exkl. moms?

Ja, det stämmer

1 gillning

Började du från Sverige eller har du haft något liknande upplägg som jag tänker mig och har jobbat direkt mot dem tidigare?

Jag gjorde exakt detta. Det var företaget i EU som föreslog att göra så när jag meddelade flytt. Allt blev väldigt bra, men se till att köra AB, inte egen firma beroende på hur mycket du tänker ta ut i lön vs pension osv :grinning:

1 gillning

Grymt! Något att tänka på? Tips trix? Hur kom Ni fram till “lön”? :slight_smile:

Det var ett tag sen, men jag tror att jag fick ut samma efter skatt, kanske lite extra. Jag flyttade från ett land med högre lön och lägre skatt. Dvs företaget tog kostnaden.

Just ja, det finns en problematik till. Det är emot reglerna att bara ha en kund. Dvs kunden ska i så fall anställa dig. Men jag vet inte exakt på vilken tid man bör utvärdera en sån sak. Under kortare tid bör det inte var några problem. Andra kanske kan detta bättre.

Jo, jag är medveten om detaljen med en kund. Skriver en rad om det ovan också. Tanken är att jag ska kunna landa från en flytt med bibehållet arbete och inkomst, men ska kunna göra lite annat också i framtiden, så inga problem. Men ser gärna upplägget med egenföretagare och styra lite mer min egna tid och ekonomi jämfört med att vara direkt anställd under någon.

Ärligt talat ligger mycket under mentaliteten jag haft över lång tid att jag inte vinner något personligen på att effektivisera. I Sverige jobbade jag mycket mot offentlig sektor med budget men löpande kostnader och tid. Summan blir egentligen att om jag automatiserar någon process, fakturerar min firma mindre mot kund och vi förlorar på det. Således fanns det ingen vinning att optimera.
Nu jobbar jag mer mot privat sektor och fastpriser. Men är ju fortfarande firman som vinner på min effektivisering, även om man iaf kanske kan se att det gör skillnad för företaget.
Jag vill komma till den punkten att jag faktiskt tjänar på att lägga ned tiden i excel-arket för att nästa gång kunna utföra det på 1/10 av tiden, men kanske fakturera samma eller iaf 75% av den tiden, om Ni hänger med på hur jag tänker?

Hur har ditt företag löst själva upplägget? Tex med arbetsutrustning? Datorer, programvara mm? Berätta gärna lite mer om upplägget. :slight_smile:

Jag hade firman i 3 år eller nått. Sedan fick chefen hos min kund ett bonus mål att anställa konsulter så det blev en slags återanställning fast ifrån Sverige via någon slags juridisk närvaro från dem i landet. Dvs då blev jag anställd i Sverige med hel svenskt upplägg.

Arbetsutrustning som eget företag stod “kunden” för, även om jag köpte in lite grann till firman också. Laptop från kund var mer pga säkerhetsaspekter gissar jag. Annars köpte jag allt själv. Köpte in lite böcker, mjukvara, stationär dator, telefoner och annat IT. Drog av del av bostad som företagets kontor osv. Bredband gick att ta på företaget då jag hade privat internet på telefonen. Fakturerade i euro.

Julfester fick jag flyga till. :slight_smile: Jag reste en hel del även till kundens kunder, samt till kundens olika kontor under all de åren.

1 gillning