Jobba utomlands remote

Hej! jag undrar om det finns någon som jobbar remote utomlands t.ex på sydostasien

Jag söker jobb som jag kunde göra utomlands med lön från europa,

problemet är att jag inte har sådant jobb och försöker hitta snabbaste väg att lösa detta.

mitt enda krav är att kunna jobba enbart från datorn deltid, ca 20h vecka

utbildning jag har tänkt söka till är ekonomi för eventuellt jobba som bokförare eller något dylikt.

är bokförare ett bra alternativ för mina mål?

finns det någon med erfarenhet

är det lätt att hitta remote work i en sådan bransch? tack!

Är inte en sådan, utan jobbar och bor i Tyskland.

Men det finns några saker du bör ha koll på.

1. Du är skatteskyldig i det land du bor majoriteten av året. Dvs är du i Thailand 183 dagar, är det där du är skatteskyldig.

2. Du är per lag tvungen att meddela var du flyttar, bor och ANSER dig skatteskyldig.

3. Sociala avgifter gäller även här. Dvs vissa länder kan ha skatt separat och sociala avgifter såsom sjukförsäkring separat. Tex Tyskland och USA. Är du utskriven ur Sverige, har du inte rätt till sjukvård enligt svenska lagar och rättigheter där, utan ifrån landet du är boende och skriven.
    Exempelvis så skulle jag kunna gå till en svensk klinik för vård utan att behöva betala grundläggande 100/200kr-avgiften eftersom detta inte är någon standard i Tyskland.
    Men jag får bara samma vård som är erforderlig i Tyskland. Så skulle tyska försäkringen sedan säga att de svenska ‘övergjorde’ en vård, kan jag få efterbetala den själv.

4. Försäkring. Företag som anlitar någon har en försäkring för dem på arbetetet. Detta kan inte innefatta dig då du inte är boende i närheten och de kommer inte ta ansvar för din arbetsplats i Thailand.

Du kommer troligen behöva vara självständig firma för att få det att fungera bra. Där är det ju ingen som åtminstone kan se var du är, om du är remote.

3 gillningar

Jag jobbar remote från min lgh i Spanien ca 4 månader om året utspritt över året. Har eget företag som konsult inom verksamhetsutveckling och projektledning. Har två uppdrag just nu varav det ena kräver att jag är på plats i Sverige några dagar i månaden så därför åker jag en del fram och tillbaka. Om jag kunde skulle jag vara på plats i Spanien mer än vad jag är både av ekonomiska skäl, miljömässiga skäl och för att jag trivs så oerhört bra i Spanien.

Tidskillnad kan vara något att ta hänsyn till. För mig som sitter i möten hela dagarna skulle det nog vara svårare att jobba från Asien eller Nordamerika även om det säkert gick att lösa.

Jag vet att många systemutvecklare med egna konsultföretag kan jobba varifrån de vill så länge kunderna inte har informationssäkerhetsmässiga krav t.ex. svenska myndigheter.

1 gillning