Anställa någon utomlands men på distans

Hej,

Driver ett ganska nischat bolag inom IT och funderar på att rekrytera utomlands.

Det jag undrar är om det är möjligt att anställa någon utomlands men att de jobbar på distans?

Försökt googla men hittar inget. Så jag antar att detta inte är möjligt och att personen man anställer måste flytta till Sverige.

Men samtidigt vet jag att många IT företag erbjuder “remote work” men det kanske fortfarande är inom Sverige eller så har de filialer utomlands?

Detta är i ropet. Jag har ingen erfarenhet av, men läst om:

The Future of Global HR | Deel

1 gillning

Fattar inte vad du googlat på – hittar hur mycket som helst på sverige anställa utomlands remote. De utlandskollegor jag haft har dock fått jobba som konsulter istf anställda.

Precis! Som du ser på Google så handlar länkarna oftast om svenska anställda som vill jobba från varmare länder eller anställda utanför EU som behöver tillstånd för att jobba i Sverige. Alltså inte det jag frågar om? Uppskattar annars om du kunde länka direkt till vad du har hittat.

Du kan ju alltid använda dig av tjänster som https://remote.com/ eller liknande.

1 gillning

Freelancer.com finns för internationella konsulter.

1 gillning

Kontaktade en person inom min industri som själv har varit anställd på distans hos ett utländskt bolag. De använde rippling som verkar vara en konkurrent till både deel och remote.com som har nämnts här så ska tittade närmre på det. Tack!

Hejsan!

Du kan anställa utomlands fõr tillfälligt eller långvarigt kontrakt.
Skriv till mej på lcsj1207@hotmail.com så skickar jag dej mer info.
Mvh,
Linda