Tänkte flytta utomlands och vill ha ha en lön på minst 15000kr och jobba hemifrån så jag kan bo var jag vill. Vet inte var jag ska börja och med vad?
Jadu.
Vad kan du?
Detta var min dröm när jag var ung, men det leder lätt in på “get rich quick” lurendrejerier - eller på saker där det är superlåg chans att lyckas, typ dropshipping. Generellt sett är det heller inte en speciellt lönsam idé att göra något som alla kan göra själva.
Så då återstår @Anonym fråga, vad är du bättre än medelsvensson på? Går ju ofta bli konsult eller liknande om så är fallet.
Kanske lära ut engelska eller andra språk du kan?
Finns något som heter typ TEFL eller liknande som du går en kurs hos och sen får du riktig erfarenhet av att lära ut.
Tror inte på den här idén. Teoretiskt kan det säkert vara möjligt att hitta något. Jag skulle dock säga att för att det ska vara värt risken så behöver det vara något med riktig potential i. Att göra ”något enklare” kan fungera en period innan andra hittar nischen och det blir svårt att få in pengar som tidigare.
Många bolag har ’bo var du vill’-avtal nuförtiden.
Så frågan är precis som @Anonym skriver vad du kan för nåt
Jag har en vän som startat egen firma som översättare. Hon hoppar från uppdrag till uppdrag och är endast beroende av tid (ibland är det mitt i natten pga timezone). Inte beroende av plats hon jobbar på. Om du kan två språk bra kan det va nått.
Det finns jobb på flera företag som transkriberare där du kan tjäna rätt bra, dvs mer än 15000 kr. Man arbetet heltid hemifrån.
Googla så finns det flera företag.
Gå en kortare YH-utbildning (1-2y) inom en bransch med goda möjligheter till att jobba remote.
Data-analytiker, utvecklare etc.
Jobba 1-2y on-site/hybrid och sen kommer du vara senior nog att bli anförtrodd att kunna jobba 100% remote på vissa företag - med bättre lön än 15,000.
Med tur kan du hitta ett 100% remote-first bolag direkt.
Det är den bästa vägen om du vill bo utomlands med ekonomisk trygghet.
Gör du mer okvalificerade saker så kommer du alltid vara at risk - för även om du hittar något som fungerar så tror jag att det bara är en tidsfråga innan du blir utkonkurrerad av billig VA-arbetskraft i Asien/Östeuropa.
Tack för ett bra svar! Ska kolla vad det finns för utbildningar inom detta.
Ett bra svar! IT-branschen skriker efter folk och det är lätt att få jobba remote.
Men attans vad trist det börjar bli med alla som är där för hög lön och god arbetsmarknad. Vart tog alla kodare vägen med genuint intresse och passion!?
Lite of topic, förlåt, och egentligen tycker jag ju svaret var klockrent.
Kan bara hålla med, som kravställare mot IT & Data märks den skillnaden tydligt.
Är så mycket roligare att jobba med någon som är riktigt passionerad.
Men förhoppningsvis är detta något som kan passa TS riktigt bra och kanske blir en passion framöver 
Usch för kravställare 
Man jobbar i team och löser problem tillsammans.