Kan inte komma fram till vilken utbildning jag ska satsa på. Inte blir det bättre när man läser en tråd här på rikatillammans ang hur tuff IT-branschen är nu för nyexaminerade, speciellt när man kommer från en YH utbildning.
Vilken utbildning av följande hade ni valt? ( YH )
Försäkringsrådgivare ( ja jag vet, vet knappt själv varför jag sökte denna)
Vart finns störst chans till ett hyggligt välbetalt jobb (i framtiden) för en normalbegåvad kvinna på 33 år?
Någon här som jobbar inom någon av ovanstående bransch och vill bjuda på lite insikt?
Jag skulle hur som helst avråda dig från att söka 1. Visst finns det generellt sett gott om jobb i it-svängen, men nu när det ändå är lite kärvare tider har jag fått uppfattningen att de som är renodlade frontendutvecklare har svårare att få jobb än backend- eller fullstackutvecklare. Till och med de som arbetar med design och användarupplevelser (UX) tycks ha lättare att få jobb än frontendutvecklare.
Bra fråga du ställer och vet inte om det är några du kan fråga som har branschstatistik?
Detta ser jag minst framtidssäkert
Denna är bra om du brinner för yrket och att lägga tid på det även utanför arbetstid
Det är något jag tror kommer finnas jobb inom de närmaste åren
Det är i samma pool som 3 för mig
Det är i samma pool som 1 för mig
Spännande val och här tror jag chansen till jobb är större än för 1, 4 och 5
För referens har jag under min karriär gjort 1, 2 och 5. Det är otroligt stor skillnad i vad man får ut av en junior vs en senior i dessa roller. Därav “sticka fram nosen och jobba hårt” för att komma igenom utsållningen av ansökanden hos de jobb du kommer söka framöver.
Mina fem ören: väg in skolans renommé, hur relevanta kurserna är, hur bra lärarna är och hur nära industrin skolan är. Din bästa chans att få ett jobb med en YH-utbildning i nuläget skulle jag gissa är genom en praktik, och dina möjligheter till en bra praktik beror på hur relevant din utbildning är och (kanske) vad din skola har för kontakter.
Glöm sen inte att du behöver tycka det du gör är lite kul också, så följ magkänslan i nån utsträckning!
Har uppdaterat med länkar till respektive utbildning. Men JavaScript är inriktad mot både front och backend men då med backend inriktning Javascript.
Backendutbildningen har faktiskt rätt mager info om kursinnehåll trots att Medieinstitutet ska vara en hyffsad yrkeshögskola. Har mailat och inväntar svar men ställer mig frågande till hur man ska kunna ackumulera tillräckligt med kunskap på två år när även frontend görs på samma tid.
Jag har gått vidare och leder utvecklingsteam eller avdelningar nuförtiden. Har inte tid eller lust längre att bo i terminalen själv för att fixa kod och system.
Av de kurserna du nu länkat skulle jag direkt stryka de från Folkuniversitetet. De listar teknik, redskap och ramverk som de ledande bolagen gått vidare från för länge sen. De designers jag jobbat med och är bekant med kan alla de grundläggande teknikerna som nämns i dessa kurser. Det är numer ett krav på många håll för att vara UI eller UX designer. Att då enbart ägna sig åt det i en yrkesroll om 5 år? Nej. Tyvärr.
Medieinstitutet verkar ha bra backning av bolag. Håller fast vid att det är ett bra alternativ. De andra två kring marknadsföring verkar också lovande från mitt perspektiv, men det är inget jag är en expert på.
Tack! Mycket värdefull info gällande Folkuniversitetet.
Fullstack verkar tveklöst vara det bästa alternativet om man går efter titeln, men frågan är hur tungt två år på yrkeshögskolan väger hos en arbetsgivare. Även hur mycket man hinner lära sig på så pass kort tid, även om man ser till att ägna en stor del av fritiden på det.
Om du läser till fullstack-utvecklare och har suttit på fritiden och lärt dig typ React Server Components för att det var någonting du tyckte var relevant men inte var med i utbildningen så kommer det så klart göra dig till en intressantare kandidat.
Oavsett vilket spår du väljer så kommer potentiella arbetsgivare vara (behöva vara) införstådda i att du kommer behöva fortsätta skolas under praktiken och under dina första år, och det är något de tar hänsyn till i den ekonomiska kalkylen (det märks med andra ord på ingångslönen). Antalet sådana potentiella arbetsgivare är färre nu än vad det var för några år sen, men det är inte noll. Därför är det viktigt att du kan få in foten på ett företag som förstår förutsättningarna du och dina kursare kommer ifrån.
Ett alternativ till att fråga här är ju att du lägger till någon hos något av företagen som står listade på Medieinstiutets hemsida på LinkedIn och frågar hur du hade kunnat komplettera utbildningen på bästa sätt. Straight out of the horse’s mouth
Jag hade lätt valt den här. Tror det kommer dröja lång tid innan behovet av mänsklig kontakt gällande försäkrings- och banktjänster försvinner helt, och chill jobb på det.
Försäkringsrådgivare = säljare.
Chill vete fan.
Om man är en gudabenådad säljpersonlighet kan det säkert bli bra, själv hade jag hellre hoppat från en bro. Men så är jag en introvert ingenjör också.
Personligen började jag lära mig hantera datorer och programmera när jag var 6 år. Har aldrig slutat vilket kan förklara varför jag klarat mig hyfsat genom åren trots avsaknad av universitetsexamen inom fältet jag verkat och verkar i. Vill du gå en utbildning och sedan arbeta som fullstack kan jag inte rekommendera mer att också ägna mycket tid åt det. Det är den “edge” du har vid sidan om det kunnande och erfarenhet du har med mig från det du gjort fram tills nu. Efter avklarad utbildning är det bara hitta en arbetsgivare som värdesätter dig och det du kan erbjuda.
Ja då förstår jag att du haft framgång i branschen. För min del så är jag nog lite sent ute att ta mig till damma nivå. Däremot så är jag enormt envis och lägger 110% på det jag gör när jag väl bestämt mig. Låter som att det krävs. Vad är en realistisk lön efter ett par år som fullstackutvecklare? Dvs om man lyckas bli någorlunda duktig.
Tack för input, har hört detta från flera håll. Gissar på att det alltså är totalt slöseri av både tid och pengar. Undrar varför de ens erbjuder denna utbildning.
Givet det du skriver har du vad som krävs för att dels klara av utbildningen och dels att få ett jobb efter slutförd utbildning. Där sticker du ut jämfört med de flesta andra som tror att det är något man gör 8h per dag och sen ägnar man resten av dagen åt annat.