En bekant till mig har nyligen slutfört utbildningen som jag länkar till nedan. Personen i fråga är en kvinna på 35-40 år som är invandrare från ett europeiskt land. Hon har sedan sökt en del jobb utan större framgång och enligt hennes egen bild finns det ”ingen efterfrågan”. Jag är inte tillräckligt insatt för att själv bedöma den här frågan och skulle gärna vilja få lite input om det.
Min bild är att personen i fråga är socialt helt och hållet kapabel, pratar normalbra svenska och är i varje fall inte ”lågpresterande”. Personen är gift med en erfaren IT-person som rimligen gett en del stöd under utbildningen.
Jag vet inte exakt vilka jobb hon sökt eller vilken feedback hon fått. Kanske är det helt enkelt så att konjunkturen är sämre nu och efterfrågan på nyexade IT-personer lägre än tidigare. Kanske finns någon form av åldersdiskriminering med i bilden?
Som nyexad civilingenjör 2014 tog det mig ett år att landa ett nytt jobb. Det var skakiga tider, minns att Ericsson hade varslat. Sen tog det fart. Jag skulle av välvilja rekommendera din bekanta att söka brett, både som anställd men också som konsult. Förmodligen är efterfrågan död av en nisch, men inte om man är kreativ och visar bredd.
Nu är jag i en annan branch, men när jag var nyexad i en relativt het branch tog det mig 20-30 ansökningar att hitta första jobbet.
Jag vill inte säga att det inte finns nån diskriminering. Men det är ju bara att köra på. Häng på LinkedIn varje dag och slipa profilen, utöka nätverket och sök jobb.
Också nyexad 2014 och hade 5 jobb att välja, alla konsultjobb.
Där jag jobbar idag tar man inte in nyexade övh.
Men jag delar nog bilden att man generellt inte rekryterar nexade i samma utsträckning längre.
Men tror det är lättare att få jobb som konsult än på produktbolag som nyexad.
Jag tycker hon är för ung för att det ska handla om åldersdiskriminering. Men kanske åldern i kombination med ingen erfarenhet i så fall. I mitt team är ingen under 35.
Jag tror en faktor man inte ska underskatta är ren slump. Helt enkelt är det så många tillfälligheter ibland som leder till jobb/att man är just den som går vidare i en process o.s.v.
Timeing för ens specifika person och just den person ett företag råkar söka hamnar ibland fel, ibland rätt med flera företag.
Min bild är att många företag just nu är lite försiktiga att anställa nya och oerfarna, många känner osäkerhet inför framtiden. Vet flera som har anställningsstopp just nu.
Mitt tips är att det bara är att fortsätta söka, och eventuellt sänka dina krav på arbetsgivare, geografi, arbetsuppgifter och lön. Det är ofta lättare att hitta jobb när man redan har ett.
IT branschen är väldigt konkurrensutsatt och man måste ständigt lära sig nya grejer. Det är inte ovanligt att teknikintresserade gör hobbyprojekt hemma. Många börjar med programmering tidigt. Är du nyexad och inte har det som fritidsintresse så ligger du i kölvattnet. Jag tar t.o.m. vissa certifieringar utanför arbetstid.
Hade jag varit henne hade jag fortsatt vidareutbilda mig medan hon söker. Certifieringar behöver inte vara så dyra om man gör självstudier. Det visar en arbetsgivare att man kan och vill lära sig. Man kan alltid lära upp någon, dålig attityd är svårare att ändra på. Kostaden för utgifter som leder till jobb eller gör dig mer anställningsbar är avdragsgill i deklarationen (det fanns det ett RT avsnitt om).
35 är ingen ålder. Medelåldern där jag jobbade tidigare var över 40 trots att vi även hade nyanställda.
Jag hade tagit vad som helst. Timlön, projektanställning etc inom branschen bara för att få in foten och skapa ett nätverk. Man lär sig saker och ens cv byggs upp.
Om hon pratar förståelig svenska bör hon ha en chans. Vissa arbetsgivare accepterar folk som bara pratar engelska också.
Jag tror att som invandrare bör man ha ett cv som är ett litet snäpp vassare än sina konkurrenter om man skall ha exakt samma chans. Jag är själv inte infödd svensk, kanske det bara är mina egna demoner som pratar.
Det finns mycket jobb inom IT men ibland har nog arbetsgivarna för höga krav. Dags att de tar sitt ansvar och internutbildar och släpper in fler nyexade.
Alla företag vill ha kompetenta ingenjörer men jag har inte stött på något företag (ännu) som kan träna nya. Det gör det svårt att komma in men väl inne och med kompetens så kan man ställa höga krav på arbetsgivaren.
Relevant fråga. Min bonusdotter gick ut en annan liknande utbildning nyligen och fick fast jobb på sin praktikplats. Det är ett stort företag med många möjligheter internt.
Frontend utvecklare drösar det av. För att hon ska få en edge skulle jag rekommendera henne att komplettera med annan kunskap som är bra som utvecklare; cloud, network, operations, docker/k8s, byggmiljöer etc.
När det är lite skakiga tider (som det varit det senaste året i tech-branschen) så är det rekryteringen av nyutexade man skär på först. Man skriker efter folk men vill inte kosta på sig att lära upp dem. Enligt min erfarenhet är det märkligt nog också enklare att komma in som junior om man är i typ 25-årsåldern, det är lättare att passa in i folks mentala bild av en nyutexad då, tror jag i alla fall. Men allt detta lossnar om man bara får ett eller två års erfarenhet på CV:t, då är man helt plötsligt i ett annat fack. Hade en kollega från Bulgarien på ett tidigare jobb som trots en mastersexamen i datavetenskap och ett jäkla driv hade otroligt svårt att få jobb; han kom till slut till oss via nåt praktikprogram som Arbetsförmedlingen hade. Han blev anställd efter praktiken såklart, och när han väl hade varit hos oss i typ ett halvår så fick han lika mycket rekryterarspam på LinkedIn som alla andra. Märkligt hur det där funkar.
Och med endast en 2-årig utbildning från YH, så är antagandet att du i princip inte kan något alls ett måste.
Antingen måste man skaffa sig arbetslivserfarenhet (svårt nu jag fattar) eller visa framfötterna på något annat sätt. T.ex. genom att bredda sig (backend också eller duktig designer) eller genom att bevisa att man kan genom egna projekt (och visa källkoden).
Hon bör definitvt skaffa Linledin om hon ännu inte har gjort det då många IT-företag använder den plattformen för rekrytering.
Just inom webb upplever jag att det är stor konkurrens, så hon kanske behöver tänka om lite och anpassa sig till vad som faktiskt efterfrågas inom brachen för att öka sin chanser till jobb.
Jag vill tipsa om att flera större IT-konsultföretag har olika trainee-program för just personer som är nya i brachen som kan hjälpa de kickstarta sin karriär. Eller helt enkelt utbilda de inom en viss kompetens som efterfrågas (just nu är t.ex cloud väldigt stort, eller varför inte .NET om hon vill koda), för att hjälpa de få ytterligare kompetens till CVt och därmed göra de mer efterfrågade på marknanden. Många av trainee-programmen leder till anställning på företaget, så det är en toppenbra väg in som ny.
Sen beror det också såklart på vart hon bor, hur IT-brachen ser ut just där och vad som efterfrågas. Det kanske hennes man har bra koll på?
Certifieringar är bra att stärka CVt med som nämnts här tidigare.
Jag är kvinna och tog examen från systemvetenskapsprogrammet 2021, mitt i pandemin, och hade jobb innan jag var klar. Mitt företag anställer nyexade/juniora hela tiden och efterfrågan här är stor bland IT-företagen, men det skiljer såklart sig åt mellan städerna.
Kan en möjlig ”sanning” vara att det i dagsläget vore lättare att få jobb med en längre utbildning, alltså en riktigt akademisk examen istället för sådana här kortare utbildningar?