Nyexaminerad från IT-utbildning men ”inga jobb”

Ja, det skulle kanske vara lättare med en längre, mer akademisk utbildning. Jag har arbetat ganska många år i IT-branschen och har hört lite rekryteringsdiskussioner. Om man pratar generellt är det ibland så att säga en smula varierande nivå på de som läst YH-utbildning. Vi hade en praktikant för tre år sedan som läste YH som inte gjorde något av sitt arbete. Jag har å andra sidan varit med och anställt en person som gick liknande utbildning och senare startade eget företag med utbildning och konsultverksamhet. Enligt min erfarenhet brukar inte diskriminering pga kön och ursprung vara så stort problem i IT-branschen.

1 gillning

Det är väl närmast självklart att t ex en civ ing med relevant i riktning smäller högre?

Skulle säga att om man har gått en ”riktig” utbildning och klarat den så säger det lite iaf (men man kan fortfarande va kass) medan på YH utbildningarna är det löjligt enkelt och många stolpskott kan komma igenom där.

Jag själv kommer från den sistnämnda och upplever att all den extra tid jag la på fritiden var ett krav för att funka i arbetslivet

Under förra IT-boomen runt millennieskiftet skottade företagen in allt möjligt folk i brist på annat. Folk som omskolade sig från något annat till programmerare utan att egentligen vara intresserade av yrket. Det blev sällan bra, varken för dom eller för organisationen.

Nu raljerar jag, men om du är en 38-årig f.d. hårfrissa som läst en YH-kurs och söker jobb så måste du visa att du verkligen brinner för yrket. Visa egna projekt, ställa rätt frågor till rekryterande chef och tydligt kunna redogöra för dina kunskaper och dina mål.

3 gillningar

Man kan säga att IT-boomen åtminstone gav (nästan) alla chansen, och sen sållade agnarna från vetet.

1 gillning

Så har det väl alltid varit?

Och ja, det är stor skillnad på hur en civilingenjör blir bemött.

1 gillning

Det är få uppdrag som kräver ingenjörsutbildning. Att lära sig grundläggande programmering är enkelt, men för att bli bra krävs genuint intresse och talang.

En kompetent rekryterande chef känner om den sökande har ”det” som krävs. Om inte annat tar han in en senior utvecklare som pratar lite med den sökande.

Sen måste man kunna fungera i en grupp, vara lätt att samarbeta med. Du behöver absolut inte vara något charmtroll men ha grundläggande färdigheter i socialt beteende åtminstone. Det är inte alls säkert att sökanden har det tyvärr. Herregud vilka kufar man stött på genom åren.

Just nu är det väldigt segt på marknaden generellt. Lite beroende på ort men det har varit mycket varsel och anställningsstopp mm, företag vill inte investera långsiktigt.

Min egen upplevelse av att hjälpa utlandsfödda få jobb i Sverige är tyvärr också att det är ganska svårt att få sitt första jobb när man är lite äldre och läst just 2-årg yrkesutbildning. Vet inte riktigt varför men det är betydligt lättare om personen är lite yngre tyvärr. Finns fortfarande mycket förutfattade meningar bland de som anställer gissar jag. Synd för vi går miste om kompetens i branschen.

Mitt tips är att nätverka. Första jobbet får man genom kontakter så det är att höra av sig till rekryterande chefer direkt som gäller.

Det är lite ironiskt. Branschen skriker efter seniora men lite svårt att ta sig dit utan att landa ett första jobb. Skulle rekommendera att hon tar AWS eller Azure certifikat. Kommer öka hennes chanser väsentligt. Använd gitHub, gitLab och skapa några små projekt. Behöver inte va speciellt avancerade projekt.
Jag var själv i samma situation för ca 7 år sedan. Ingen ville ha mig, tog ca 1 år att landa ett jobb. Idag får jag förfrågningar veckovis utan att ens ha ansökt. :poop:

2 gillningar

Är själv i samma åldersgrupp (nästan i alla fall), skrev på anställningsavtal flera månader innan examen.

Som flera påtalat så är det tufft för juniorer, men långt ifrån omöjligt. Det som försvårar läget är YH-examen. Många arbetsgivare, vare sig de erkänner det offentligt eller ej, har en stark preferens för anställda med kandidat eller ännu hellre, master.

Mycket hänger på kvantitet i hennes fall skulle jag påstå, sök allt och ta första bästa inom branschen och bygg erfarenhet - sen är det smooth sailing.

2 gillningar

Jag upplevde också att man behöver få in en fot nånstans bara sen är det lätt att byta. Jag körde ett traineeprogram på 2 månader (10 000kemr i lön bara) sen frågade företaget om jag ville bli anställd.

3 gillningar

Håller med. Jag har intervjuat en del nyexade personer med YH-utbildningar som tidigare arbetat som t.ex. väktare, bagare, men som runt 35-årsåldern kommit fram till att det inte är ett jobb de vill ha livet ut. Ofta har de en helt okej kompetensnivå, men stora luckor inom t.ex. generell datorkunskap - något en 25-åring med programmeringsintresse som suttit framför datorn i 15 år har.

Ibland (men långt ifrån alltid!) märks det också att personen inte har någon speciell glöd för yrket - vilket är helt okej kan jag tycka efter 15 år i yrket när man kan leverera på hög nivå på ren autopilot, men inte när man har flera tuffa år av upplärning framför sig.

En längre utbildning kanske är en bättre indikation på att det kommer löna sig att träna upp personen? Har man investerat 5 år inom området/yrket så är det trots allt ett tecken på att det är något man vill satsa på samt står ut med.

5 gillningar

En hel del IT-företag har dragit ner på rekryteringar för expansion och kanske bara ersättningsrekryterar och då ofta vill ha erfarna personer.

Jag kan tänka mig att konkurrenssituationen är betydligt värre i Stockholmsområdet jämfört med i mindre städer där man istället har svårt att hitta folk, alls.

En ytterligare sak man kan göra för att networka om man bor i en storstad är att gå på meetups inom området. Förr fanns det ju en hel del, men det är möjligt att en del av dem lade ner under Covid.

Jag tog en KY examen 2007-2009 it säkerhet på nätverk och internet fick inget jobb efter utbildningen i Sverige men i utlandet var det helt annat, åkte till Irland och jobbade på Hewlett Packard i 2 år, sedan flyttade hem och fick jobb på ett utländskt säkerhets företag för att dom fick anställa mig billigare, under min utbildning sa jag att vi startar eget företag men dom andra studie kamraterna var rädda och vågade inte.behöver jag berätta att dom var Svenskar, nej jag är inte född Svensk men är svensk medborgare nu, jag var 44 år när jag hittade min dröm utbildning och 46år när jag tog examen, var äldst i klassen, flera skrattade och sa att jag var för gammal för att börja studera, vi var 32st som började och bara 16 st som tog examen efter 2 år. Idag vill it företagen att man ska ha 5 års erfarenhet. Är du ny utbildad åk till utlandet och få erfarenhet men du kanske får börja med en lägre lön,man frågar inte hur gammal du är heller, eller så erbjuder du dig att jobba 6 månader med lägre lön än vad som efterfrågas och visa vad du kan i Sverige, eller så har du kanske möjlighet att få nystartsjobb, har du bra kontakter kanske du hittar någon öppning där. Annars starta eget med personer i samma läge och visa vad ni kan, gärna med olika kunskaper inom it så ni kan komplettera varandra, ha roligt, kör med lägre priser i början så ni får in kunder privata som företag, ha ett prova på paket.ni kan börja med att fakturera genom ex frilansfinans ,varje enskild person fakturerar själv, då behöver ni inte registrera ett företag utan kan känna på hur det är att köra eget.annonsera på platser där det är billigt ex Facebook,Blocket,.dela ut flygblad,m,m prata med vänner,släktingar,m,m. Gör ni ett bra jobb så stannar kunderna kvar. Gör din profil på Linkedin, finns många utländska företag som behöver hjälp i Sverige med olika projekt, flera på distans. Var lite erfarenheter och tips från mig.Mvh Janne

1 gillning

Hej,

Ibland är det nog sådär. Utexaminerades 2012 (dock en helt annan bransch). Det tog mig kring 70 ansökningar. Till slut fick jag ett sommarjobb i 3 mån, fick flytta 30 mil från vänner och familj. Hankade mig fram i 1,5 års tid på 3-6 mån anställningar i taget. Till slut fast anställning.

Har personen försäkt söka jobb i andra kommuner? :grinning:

Fullstack webbutvecklare, frontend är nog där teknologin rör sig snabbast framåt. Otacksamt att det man lärt sig idag redan är passé om 2 år.

Här är en skojig parodi om att det kommer ett nytt library om dan man skall lära sig. Samt även byta språk och ramverk. javascript, typescript, nodejs, react.

Så kul och så sorglig på samma gång.

Det är därför man måste hela tiden vidare utveckla sig.

Om hon är fulstackutvecklare så är det inte dumt att bygga upp en portfolio även om man måste jobba gratis. Hör om folk i bekantskapskretsen behöver en webbsite eller att den behöver uppdateras.

Du frågar om jag kan databaser, javascript, oauth2, Ci/CD, devops?
Kolla på denna sajt jag byggt!!!

1 gillning

Jag skaffade konto här bara för att svara på detta.
Det handlar om att de flesta juniorer kan inget. De kan skriva lite nod här och där men det blir allt som oftast spaghetti som någon annan måste sen skriva om. Juniorer tar tid att lära upp. Vår junior har en akademisk examen och han trampar i klaveret dagligen. Nu efter mer än ett år av att kolla honom över axeln, förklara och rätta hand kod känner jag att han börjar bli lite självständig. Sånt tar tid av mig, jag har i princip gått ner på halvtid u mina leveranser för att jag måste ha koll på junioren , en konsult, och en mindre kompetent anställd.

Detta yrket kräver att du är passionerad,och jobbar stenhårt för att bli bättre. Med det sagt så finns det massor med folk i branschen som knappt kan programmera.

Vilken av de typerna vill din bekant vara? Om hon vill lyckas på riktigt, så får hon börja koda hela dagarna, ha exempel projekt, koda vad som helst, nån aktiebot, nån webbsida till sig själv, allt ska ligga på GitHub i publika projekt så hon kan visa upp koden. Hon ska äta-sova-skita kod och kodforum. Läsa böcker om hur man skriver bättre kod, och lära sig av det. Om inget annat så står hon inte som ett frågetecken på intervjuerna, utan kan diskutera.

Närman e färdig med en utbildning är man så full av sig själv och tänker att det är dags att erövra världen, men i själva verket e det som att ha lärt sig lite ABC och enkla ord, och sen söka jobb som journalist

10 gillningar

Ja, det måste ha haft med deras fega vikingablod att göra. :upside_down_face:

1 gillning

Helt oenig. Det är bara ett jobb och det är helt stört att inbilla andra att man ska behöva offra all fritid för att bli utvecklare. Man lär sig på jobbet helt enkelt. Att det tar ett år att lära upp upp nån att bli hyfsad är väl ingen orimlighet?

5 gillningar