Nyexaminerad från IT-utbildning men ”inga jobb”

I dessa tider är det tyvärr svårare att hitta första-jobb, förmodligen särskilt om man har gått en yrkesutbildning snarare än att utbilda sig till exempelvis civilingenjör. Att anställa är dyrt och konkurrensen är stor.

Med det sagt, för att nyansera bilden som målas upp i inlägget jag citerar, så finns det dock förstås fortfarande arbetsgivare som välkomnar juniorer och förstår att det tar ett tag innan de är produktiva, och det finns arbetsplatser där juniorer kommer hitta gott om folk som faktiskt tycker att det är roligt att lära ut vad de kan och gör det med glädje, eftersom det sannolikt är så de själva lärde sig yrket och minns hur nödvändigt det var för dem själva. Det är inte alla seniorer som känner att det är en börda att lära ut, det finns snarare många som tycker att det är stimulerande och lärorikt i sig att göra det. Även om “beggars can’t be choosers” så tycker jag att folk i TS väns situation ska försöka leta efter såna arbetsplatser och sålla bort de andra, om det går.

Att ta cert och bredda sina kunskaper under tiden man söker jobb är dock en utmärkt idé! :slight_smile:

1 gillning

Nej det stämmer, men det tar också mycket längre än 2 årig utbildning för att bli någorlunda duktig (eller ens 5 åriga civilingenjörsutbildningar).

Den största lögnen inom mjukvaruutveckling är att det räcker med bara en utbildning, sen är du klar. Dubbelt upp om det är YH som i min mening inte är värt tiden du lägger på det (om du inte hobbyprogrammerar vid sidan).

Även vissa programmerare som jobbat länge är kassa, hur sjukt det än låter.

2 gillningar

Har denna på min anslagstavla för att påminna mig om att vara lite ödmjuk inför nya projekt. Som någon nämnde, man blir aldrig fullärd…

4 gillningar

Det första programmerarjobbet är alltid svårt att få. Det är lite sämre konjunktur nu, men det är också fortsatt hög “personalbrist” och personalomsättning pga sjunkande reallöner.

Det som försvårar är sen start, kortare utbildning och svagare kulturell anknytning. Majoriteten av alla programmerare har en avslutad ingemjörsutbildning från högskola.

Vad hände med YH-praktiken?

Håller med om det också. Tänkte mer att man aldrig är fullärd och att slita ut sig fullständigt första året för att ligga på en senior nivå är ju knäppt. Erfarenhet tar tid och handlar inte bara om att skriva världens bästa kod.

Vad RikaTillsammans har lärt mig om att “jobba med IT”…

Efter examen måste man köpa en lastpall med joltcola, låsa in sig i sitt mörklagda hem och koda dygnet runt. Bli ett med sitt kall. Bada i egna projekt som du gör tillgängliga på nätet. Egentligen kan du redan ge upp eftersom dina konkurrenter har levt så här sen förskoleåldern. Men bättre sent än aldrig.

Så småningom kan du börja jobba, men gör det gratis. Det är viktigt att bygga upp en portfölj och göra dig anställningsbar.

Förhoppningsvis hittar du så småningom en arbetsgivare som ger dig mat på bordet.

Efter att ha jobbat i fem år startar du eget. Då kan du jobba 10h/vecka, allt på distans, samtidigt som du tjänar mer pengar än vi övriga kan drömma om.

16 gillningar

Jobbar inte inom IT, men likväl mjukvaruutveckling, och har inte eget.
Annars stämmer din beskrivning förbluffande väl in…

3 gillningar

Marknaden har svalnat av rejält. Jag jobbar på ett konsultbolag där vi enbart har väldigt seniora utvecklare. Vår chef har sagt till oss att försöka behålla uppdragen även om vi är trötta på det, då marknaden har svalnat av rejält. Förut var det i princip bara att visa våra CVn och välja och vraka bland uppdrag. Nu möts vi av kunder som fått fem lika kompetenta CVn. Så det är tuffa tider att vara junior idag och få en fot in. Man är ofta 1/10 så produktiv som en senior, så arbetsgivare ser inte riktigt poängen att betala 7/10 av kostnaden av en senior. Förut var det inte ett problem, då företagen inte fick tag på någon alls.

2 gillningar

Inom programmering är det så att vissa är flera gånger bättre än medianen och en icke försumbar andel är nettonegativa.

3 gillningar

Jo absolut. Men det har jag väl inte ifrågasatt?

Du har rätt. Det är orimligt att lägga ner mycket av sin fritid. (Därför har jag själv bytt inriktning) Men det är tyvärr så det ser ut. Jag rekommenderar inte yrket. (efter 24 år i branchen). Det är ett kul yrke och man tjänar bra, men det är inte ett 9 till 5 jobb om man vill komma någon vart. Däremot kan det vara en bra språngbräda till andra roller inom IT.

Jag började programmera när jag var 12-13 år. C64 basic.(vi snackar 80-talet)
När jag sedan började plugga hade jag och mina vänner ett stort försprång.
Nu när jag är äldre och har familj finns inte längre samma tid.
Däremot har jag mycket ackumulerad kunskap om det mesta.

Förr i tiden gick det att lära sig brett och smalt samtidigt. (det fanns helt enkelt färre teknologier)
Det går inte idag. Amazon webservices och Azure är helt skiljda ekosystem.
Det tar lång tid att bli bra på ett av dem, och målet flyttar sig hela tiden.

Jag bytte branch från utveckling till datasäkerhet istället. Det kräver också studier och certifieringar, men kunskaperna blir inte föråldrade i samma takt som frontend-bibliotek och utvecklingsverktyg. Jag inser att jag fortfarande spenderar min fritid på att vidareutbilda mig, men det är för att jobb och intresse är tätt sammankopplat.

3 gillningar

Såhär då? Var finns arbetsgivarens uppsida ta in någon som är “negativa”* kanske ända tills de byter jobb?

*Då menar jag inte bara att de underpresterar sin lön, kanske inte ens bara de distraherar kollegor utan att det är fullt möjligt de gör större skada än nytta.

Det behöver man inte heller. Finns gott om folk som gör det dock och det får stå för dem. Vissa sitter och kodar halva kvällarna efter jobb medan andra (som jag t.ex.) checkar ut helt när passet är slut. Alla är vi olika men så länge man är skärpt och driven finns alla möjligheter till att ha en bra karriär i branschen.

Samma här. Checkar ut när dagen är slut. Visst, jag är lite störd och kan sitta en lördagskväll men det är sällan teknik jag kollar på då utan något direkt kopplat till kundnytta. Lex skruva fast stolen i golvet.

Men det är väl inget nytt? De stora drakarna agerar draglok och låter de juniora oduglingarna lära sig “on the job” och sen seglar småfirmorna in och rycker åt sig dem när de börjar kunna nåt. The circle of life i ankdammen.

Det jag menar är att jag inte känner igen mig alls i bilden. Dvs i bemärkelsen att du måste offra hela ditt liv för att få en vettig karriär som utvecklare. Jag har förvisso en tendens att sälja mig själv kort men jag anser mig vara ytterst medioker som utvecklare. Men efter 17 år har ingen klagat. Jag har förvisso god arbetsmoral och är hyfsat social vilket betyder mycket, det med.

Det känns som att du hakat upp dig lite på hur det varit de senaste åren, med femtielva JS-ramverk som byter ut varandra på löpande band osv. Det kanske är mer hysteriskt på FE-fronten men jag tror ärligt talat inte det. Man måste bara ta det lite med en klackspark. Försök hänga med någorlunda, speciellt spetsa öronen på arbetstid, när nån har löst ett problem på ett coolt nytt sätt. Var med i projekt där ny teknik används. Visa intresse. Osv. Men detta sker främst på arbetstid anser jag.

Och sen är det ju förstås upplevelsen att alla snorungar är så duktiga på det senaste. Men det är ju för att de börjat jobba precis när det senaste kommit. Be dem sätta upp en söktopologi i SharePoint 2013 och de skulle gråta. Det blir ju inte bättre heller av att ungdomarna har mycket mer tid att lägga på teknik. Men om det är nåt jag lärt mig så är det i alla fall att för många kunder så betyder det sociala och “the big picture” nästan lika mycket som huruvida du kan skriva fantastisk kod.

Min upplevelse efter 30 år i branschen är att det är både och. Problemet är tudelat, många pluggar någon snabb-it utbildning för att de har hört talas om bekant som har 100k i månaden, de glömmer att denne har 20 års erfarenhet och ofta civilingenjör och/eller ett långt lärande i bagaget. Sedan kan en riktigt bra senior kan vara 5-10x bättre och mer produktiv än en junior, dessutom suger junioren ur 10-20% arbetstid av en senior, ändå skall en junior ha 35-40k i månaden i sverige, det håller inte. Vi anställer i princip bara seniora utvecklare (10år +), konsulter behöver vara mycket seniora eller besitta en specialkunskap. Såhär såg det inte riktigt ut för 10-15 år sedan, men idag, i en remote eller hybrid värld, är det def svårare att landa ett juniorjobb i sverige med låg utbildningsnivå. Vi har riktigt seniora konsulter från öst för samma pengar som en svensk junior-mid level, lätt val i en remote värld.

5 gillningar

Det är otroligt svårmotiverat att ta in juniora som har gjort 1,5 på någon YH i Sverige. Varför ska bolagen anställa någon som inte kan ett dyft och kostar 50k i månaden när du i princip kan få 4 erfarna utvecklare för samma pris med outsourcing.

På min arbetsplats har vi testat anställa junior IT-personal flera gånger och det fungerar aldrig. De drar ner produktiviteten, är svindyra i jämförelse med vad de producerar (om de ens producerar något användbart öht.) och tror att de ska bli handhållna konstant av de seniora (som redan har fullt upp och som de juniora har anställts för att avlasta).

Flera har blivit ifrågasatta här som har kommit med budskapet att man måste slita och producera egna projekt att visa upp för att ha en chans, men jag tror det är det som krävs.

5 gillningar

Ifrågasättandet gäller nog mer huruvida detta tillstånd gäller hela karriären, även när man är mer senior.

Generellt är IT-utbildning ohyggligt överskattat lönemässig. Framtidsutsikterna är katastrofala:

• Outsourcing till låglöneländer.
  • Extrema nivåer på arbetskraftsinvandring. Det är IT-ingenjörer och i viss mån bärplockare som är de huvudsakliga kategorierna där arbetskraftsinvandring sker.
  • Inga lägstalöner i kollektivavtal för IT-ingenjörer vilket är en av orsakerna till föregående punkt, till skillnad från LO-yrken som tex byggarbetare där lägstalöner i kollektivavtal gör arbetskraftsinvandring olönsamt.
  • Inget legimitationsyrke som tex inom sjukvården.
  • Dåliga karriärmöjligheter - alla ingenjörer buntas ihop i samma kategori oavsett om du har 5-års civ ing utbildning, 3 veckors snabbutbildning, eller YH-utbildning.
  • Duktiga ingenjörer premieras inte på samma sätt i Sverige som i tex USA, Tyskland eller Schweiz. Alla placeras i “average”-kategorin oavsett prestation. Enda sättet att komma ur detta är att bli chef och släppa tekniken.
  • Inga “språkskydd” eftersom engelska tillämpas överallt, till skillnad från tex jurist, ekonom, sjukvården där svenska är krav.
    => Låga “barriers to entry” för arbetskraftsinvandring och outsourcing.

Företagen bedriver dock konstant propaganda i media för att locka nya studenter till IT-utbildningarna, eftersom de vill pressa ner lönerna via principen om tillgång och efterfrågan.

Men folk ser numera igenom propagandan. Detta börjar slå igenom. Bara att titta på antagningsbetygen till högskolan. De höga antagningsbetygen är till:
*Läkare
*Jurist
*Ekonom
*Sjuksköterska
*osv

3 gillningar