Fråga till er IT-företagare | Varför krav på arbetslivserfarenhet?

Jag har en fråga till er företagare:

Varför kräver nästan alla jobb inom IT att man ska ha flera års arbetslivserfarenhet? Vad är egentligen problemet med att anställa någon som är nyutexaminerad eller bara har lite arbetslivserfarenhet?

Jag förstår att erfarenhet är värdefullt, men hur ska människor kunna få den erfarenheten om ingen är villig att ge dem chansen från början?

Jag och många andra jag känner har svårt att komma in i branschen eftersom nästan ingen vill ge oss chansen. Man söker jobb efter jobb, men möts hela tiden av krav på flera års erfarenhet.

Jag har personligen börjat ge upp hoppet om att få en anställning inom programmering. Det känns väldigt frustrerande att ha utbildat sig inom området, lagt ner mycket tid på att lära sig och ändå inte få chansen att visa vad man faktiskt kan.

Jag har dessutom sökt andra typer av jobb i sju månader, och det är otroligt svårt att få en anställning överhuvudtaget just nu. Ofta är det flera hundra andra sökande till samma tjänst, vilket gör det ännu svårare att få in en fot på arbetsmarknaden.

Så jag är genuint nyfiken på er företagare: Vad krävs egentligen för att ni ska våga ge en junior eller nyutexaminerad chansen?

2 gillningar

Är ju bara egenanställd konsult men har 20 år i branschen. Long story short är nog branschen mättad. Yrkeshögskolor hajpade det för mycket som nåt Klondike med lättförtjänta pengar och glassiga konferensresor. Därför har vi nu för många lycksökare och även seriösa men som krasst sett inte behövs. Inte just nu i alla fall.

Sen tar det säkert fart sen när konjunkturen lyfter men personligen tror jag att det är mättat.

7 gillningar

Sen har väl AI gjort att kompetens inom kod och ramverk blir mindre värt än ren erfarenhet.

2 gillningar

Jag är arbetsgivare i en annan bransch men kan säga att jag helst inte anställer en nyutbildad eftersom det tar mycket energi och fokus att lära upp någon som är helt ny. Oftast 1-2 år. Hade jag vetat att den nyutbildade stannade minst 5 år hade det inte varit något problem men eftersom många vill “göra karriär” och byta jobb ofta hinner jag inte få betalt för jobbet jag lägger ner på att lära upp någon.

17 gillningar

Så här marknadsför yrkeshögskolor på deras hemsida.

1 gillning

Tråkigt att du känner så. Tyvärr är det väl så att man byter jobb efter ett tag för att få mer i lön. Jag känner mer att man vill vara på en arbetsplats där man trivs än att hålla på att byta jobb hela tiden.

Det kanske stämmer. Den tysta massan som bara jobbar skriver ju inte. Känner inga arbetslösa utvecklare.

Det har väl funkat tidigare när bolag kunde ta seniorbetalt för juniorer.

Efter upplärningsåren får man betala marknadsmässig lön förstås. Det går inte att betala mindre för att det kostade att lära upp den anställde. Många försöker men blir förstås besvikna, det är bortkastade utbildningspengar om något…

Blev inte marknaden mättat av programmerare när det kom som “snabbutbildning”?

2 gillningar

Vi betalar högre lön än de flesta. Men vi är en bit från storstäderna och det lockar för många unga mer än högre lön, intressantare arbetsuppgifter och bättre arbetsmiljö. De äldre, mer erfarna förstår oftare värdet vi kan ge och stannar länge även om de behöver pendla.

Men men, nu handlar det inte om mitt företag. Jag ville bara ge inputen att upplärningstiden kan vara orsaken till att arbetsgivare inte satsar på unga. I alla fall inte om alternativ finns.

1 gillning

Jag har plockat in praktikanter som är utvecklare och sedan anställt dem efter praktiken. Vad krävs? Att man uppvisar stor talang inom en spetskompetens där vi har svårt att hitta “färdigstöpta” utvecklare.

Även när vi rekryterar seniorer anser jag att en bråkdel av dessa faktiskt platsar på företaget. De flesta borde nog inte ens stanna i branschen. Vi letar efter de som är exceptionellt duktiga, självgående, vill göra det vi gör och har rätt inställning. Kan man som junior visa att man inom några år kommer utvecklas till en sådan så kan man få jobb.

Till sist, skit i att det står att man ska ha erfarenhet. Sök ändå. Erfarenhet spelar mindre roll. Kompetens och attityd gör allt.

5 gillningar

Beror nog väldigt mycket på vilken sektor man befinner sig i.

1 gillning

Jag skulle säga risk och kostnad att lära upp (innebär för oss också att nån senior behöver vara mentor osv så det är en stor kostnad initialt). Vi säger även nej till en absolut majoritet av seniora som söker sig till oss (trots att vi har stora behov) då det är svårt generellt att hitta en bra match).

Skulle även säga att yrkesutbildningarna gjort att fler som inte är passionerade för yrket men snarare vill ha ”ett jobb med ok lön där man kan jobba mycket hemifrån” söker jobben vilket gör det svårt att gallra och hitta kandidaterna som är rätt för oss även då vi vill anställa juniorer. För 10 år sedan så anställde vi flera självlärda utan formell utbildning men som var väldigt intresserade. Men upplever att det är annorlunda nu.

Sen vill jag skicka med dig att det är en dassig konjunktur just nu vilket gör att företag är mycket mindre villiga att ta risk (ex anställa juniorer). Konjunkturen är på väg att vända och det kommer till slut bli lättare igen är min absoluta gissning!

2 gillningar

Arbetsmarknaden är stentuff just nu.

Nu driver jag en enmansverksamhet men om jag skulle anställa någon så skulle jag ha följande som minimikrav:

• Ska leverera avsevärt mycket bättre resultat än vad jag själv kan fixa med AI. I och med att en anställd - förutom att kosta pengar - också drar en hel del tid i form av mentorskap, uppföljning, instruktioner mm. Väldigt många “enkla” arbetsuppgifter går idag att göra med AI. Ska man t.ex. göra en dokumentanalys och ta fram en kravlista eller liknande så går det fortare och blir bättre med AI.

• Solid kunskap i att använda AI-verktyg. Totalt tvärnej på att anställa en programmerare som inte är van att jobba med AI.

• Ska vara i hög grad självgående och leverera användbara resultat. Ska vara ett mycket litet behov av arbetsledning. Och ska ha fingertoppskänsla nog att förså vad som är användbart.

Överlag så skulle jag nog inte ens våga anställa någon på heltid i dagsläget utan jag skulle hellre anlita någon som heltidskonsult. Det kanske kan vara en öppning för att få jobb - säg att du är öppen för den typen av lösningar. Om det då inte passar så är det bara att avsluta.

4 gillningar

Det här är väl en viktig livserfarenhet om inget annat. Varje gång något presenteras som fakta så måste man fråga sig själv vilka incitament avsändaren har.

Det är mycket möjligt att det är sant för ett visst urval av studenter (ett urval som inte preciseras), eller har varit sant historiskt, men en yrkeshögskola har inget incitament att vara snabba med att uppdatera sin hemsida när marknaden försämras.

Under peaken 2021-2022 såg jag många ansökningar från yrkeshögskolor. Det var antingen ~22-åringar utan arbetslivserfarenhet, eller exempelvis bagare, väktare, osv. i 30-års åldern som skolat om sig.

Även då var det tufft att få jobb med dom profilerna, ännu tuffare nu. Man behöver antingen arbetslivserfarenhet, kontakter, eller visa på en utomordentlig passion för yrket. Man kan inte bara komma med mössan i hand och ett diplom från en yrkeshögskola och få ett instegsjobb längre.

Exakt!

AI tar juniora jobb (även seniora jobb). Tyvärr. Och jag tror att vi bara har börjat se effekterna. Det här kommer att bli ett problem för många långt utanför IT-sektorn. Men särskilt programmeringsyrket formligen äts upp av AI just nu.

Sverige har länge utbildat för många akademiker, detta redan innan AI tog fart. Alla skulle ha högre utbildning i Sverige, fler högskolor, fler universitet har länge varit svaret på framtidens arbetsmarknad. Kunde du läsa och skriva skulle du plugga minst tre år på högskolan även om du sannolikt hade blivit en mycket bättre rörmokare. Nu saknar vi människor i praktiska yrken istället.

Extraordinärt duktiga utvecklare har förstås alltid en väg in även på den tuffaste arbetsmarknaden. Men är du en medioker dussinutvecklare utan erfarenhet och med en kortare utbildning i bagaget så måste du nog söka bredare och inte stirra dig blind på att du ska arbeta specifikt med utveckling.

5 gillningar

Jag håller med. Vi har historiskt inte anställt juniora utvecklare eftersom det kräver för mycket handhållning. Med det sagt så finns det en hel del större företag som vill forma sin personal och gärna tar in juniora utvecklare. De ser det mer som en långsiktig investering. Mindre företag som anställer gör det ofta för att ett team redan går på knäna och behöver avlastas. Då är en junior utvecklare inte rätt val. Som någon sade, den som tycker det är dyrt att anställa en dyr utvecklare har aldrig anställt en billig. Det ligger något i det.

AI rör dock runt rejält i grytan just nu. Man kan leverera betydligt mer och snabbare, därav minskar efterfrågan generellt skulle jag säga. Förut hade man en frontend, backend, mobil etc. Nu kan en enskild utvecklare sköta allting. Jag har själv fått rätt många hattar på senare tid. Här och nu snurrar 6 AI agenter i bakgrunden som utvecklar två plattformar samtidigt. Något som hade varit helt omöjligt tidigare.

3 gillningar

Ett klassiskt tips är annars att söka en annan tjänst för att få in en fot, sen när man väl är inne i industrin så finns det större möjligheter att glida in i andra roller. Betänk dock att man även måste göra det första jobbet helhjärtat.

“Kodknackare” är sannolikt en utdöende roll. Det är möjligt att förmågan att läsa C, Java, Python o.s.v. snart kommer värderas lika högt som att kunna läsa Assembler nu. Hur framtidens utveckarroll ser ut vet nog ingen. Inte undra på att utbildningarna inte hänger med.

Ett tips till @marcusp är nog att försöka satsa på stora företag, konsultbolag (de har alltid varit mer sugna på att ta in juniorer), samt företag på halvstora orter där AI-utvecklingen inte tagit fart riktning än och där man fortfarande jobbar lite mer traditionellt.

2 gillningar