Skriver under på allt du skriver. Har avrått mina barn från den karriären.
Möjligen med en liten reservation för outsourcingen. Den började man satsa på för snart 20 år sen. Då sas det att nästan all utveckling skulle hamna i low-cost. Så har det inte blivit. Inte än i alla fall.
Ni har säkert goda skäl till att skriva som ni gör men jag måste medge att det känns som att ni och jag befinner oss i två olika verkligheter. IT har varit väldigt lönsamt för mig och har dessutom inneburit en låg tröskel för uppstart av egen verksamhet, vilket jag gjort i år. Jag är, som sagt, en medelmåtta enligt mig själv.
Är mjukvaruutvecklare och det är i min mening helt världsfrånvänt att kalla framtidsutsikterna för katastrofala.
Har arbetat med många väldigt billiga utvecklare från andra länder, och kvalitén har överlag varit väldigt kass.
Enda anledningen i min mening för att vara orolig för billig outsourcing eller att AI tar över ditt jobb är om man är själv väldigt dålig. Är man duktig så finns det fantastiska möjligheter, och ser inte att det kommer förändras, snarare bara förstärkas.
Har inte gjort någon skillnad, mjukvaruutveckling är fortfarande ett av de mest eftertraktade arbeten och förmodligen det område som kommer få ännu mer begär i framtiden.
Har ändå väldigt höga ingångslöner och är ett av de mest välbetalda jobben.
Folk änställer mer efter utbildning och kunskap, vilket är positivt inte negativt.
Vilket skämt. Civilingenjör premieras mycket högre, och framförallt så premieras skicklighet.
Stämmer inte i min mening.
Du kan dessutom lätt starta eget eller bli konsult och tjäna multum.
Vänd på det istället. Det betyder att du kan få jobb utomlands med mycket högre löner än i Sverige. Du kan dessutom jobba remote.
Jag har ingen lust att vederlägga dina påståenden men till den som utbildar sig till typ civilingenjör / datalog och råkar läsa det här och blir orolig över sitt karriärsval vill jag bara säga att detta är rent och skärt nonsens.
Jag har aldrig hört eller sett detta fungera bra, däremot har jag hört många negativa erfarenheter, och en del skräckhistorier. En stor del av jobbet handlar om kommunikation med andra människor, även programmeringen. Det gör man inte från en annan tidzon, i en annan kultur och med dålig engelska.
Det som funkar hyfsat är outsourcing till östra Europa, men där är lönerna inte speciellt låga numera.
I min erfarenhet så är det något som påverkar både i löneförhandling och rekrytering, dock kanske inte så mycket som det borde. I mer formella chefsrekryteringar så vill man ofta ha någon med civilingenjörsutbildning eller master.
Kan bara hålla med. Även jag enligt mig själv en medelmåtta utan formell examen har lyckats väl. Detta utan att hålla på med github projekt på kvällarna. Har aldrig hållit på utanför arbetstid. Jag omger mig med extremt duktigt folk och det tror jag är en viktig aspekt om man vill bli duktig. Jag levererar mycket värde med mitt team och det är det som räknas.
Jobbar på ett globalt industriföretag med folk i hela världen. Svenskarna är helt överlägsna i det mesta. Vi tar ansvar för det vi gör på ett helt annat vis. En Indier som lärt sig en sak hoppar vidare till nästa arbetsgivare, och jag förstår dem såklart.
Har även jobbat utomlands och det är ju banalt som svensk att vara duktig då.
Det här är och kommer vara en av de bästa branscherna att vara i så jag avråder ingen att inte satsa på det. Varken orolig för outsourcing(skämt) arbetskraftsinvandring eller AI.
Det är helt felaktigt att man får 4a outsourcade konsulter för en junior. Snarare får man en senior för samma pris som en junior, det är problematiskt nog för den junior med låg utbildning.
Det är dock en extrem efterfrågan på duktiga utvecklare och lönerna är i mitt tyckte fantastiska i storstäderna, för att inte tala om i en del andra utvecklade länder.
Jag skulle rekommendera varje ungdom som har ett ingenjörsintresse att försöka bli ingenjör inom data, håller själv på som bäst att försöka lära min son i grundskolan att koda lite Lua i Roblox
Lite så där lagom sent men vi söker senior internationell personal med IT-kompetens. Det är ruskigt svårt att få ta i folk. Många söker men 98% filtreras bort i första screeningen. Jag ser det snarast som en brist på personal.
Att vara grön är såklart tufft och första jobbet var tufft för mig 2006. Eller tufft och tufft. Gick på kanske fem intervjuer. Men jag var tvungen att aktivt söka jobbet. Men det har aldrig varit några Axel Oxenstiernska arbetspass för mig. Undantagen har varit tillfällen då jag suttit för mitt höga nöjes skull samt enstaka graveyard shifts när vi driftsatt på obekväm tid. Men det fick vi betalt för.
Jag har varit med ett bra tag och min bild är tyvärr att det här med “just nu” har varat i åratal. Det lät likadant för 4 år sedan, det lät likadant för 8 år sedan. Det är alltid brist med det går bara inte att anställa nyutexaminerade “just nu”.
Den här attityden är otroligt provocerande. Det är fel med en 35-åring som fått högsta betyg på alla kurser på en YH, men en 25åring som lökat sig igenom en kandidat i systemvetenskap med lägsta möjliga godkända betyg, det är däremot helt acceptabelt.
Vi anställer en del juniora utvecklare i avsikt att lära upp dem. Inte så många, vi måste ha kapacitet för att kunna ta hand om dem på ett vettigt sätt för att det ska bli bra, både för oss och för dem. Det vi kollar efter på intervjuer med dem är inte vad de kan, för i praktiken kan de i stort sett ingenting oavsett om de svarar “rätt” på tekniska frågor eller inte. Även om de kan det teoretiska så vore det orimligt att vänta sig att de skulle kunna klara av att leverera grejer i ett större projekt på egen hand. Sånt lär man sig inte akademiskt. Det är ju dock de praktiska bitarna vi ska lära dem, så det vi letar efter i en junior utvecklare är mest tecken på att de verkar intresserade av att lära sig mer på egen hand och så småningom bli självgående. Hobbyprojekt kan vara ett tecken på sådant men det är långt ifrån det enda.
Kommer ni att titta på dessa projekt då? Jag har ett antal riktigt negativa upplevelser av att söka jobb där jag i stort sett fått reda på att ingenting jag har på github är värt någonting, allting där kommer att betraktas som plagiat.
Jag har 5.5 år på topp universitet, men 2020, så var det ingen som ville ha mig, förutom där jag gjort ett internship.
Jag hade också 5-8 år erfarenhet som överlappande lite.
Hur fick jag internshipet när jag pluggade? Jag kände någon som gjorde ett internship och de ville ha en till person.
Gick runt hela rekryteringsprocessen.
Det hade tagit väldigt lång tid för mig annars.
En vän som jag tyckte var väldans mycket jätte än mig på många sätt, sökte jobb ett år innan han fick något.
Så det är bara att gnata vidare. Det är tufft. Försök göra dig vän med alla du kan, för man vet aldrig när det räddar en. Kanske kan en som du hjälpt på din utbildning lägga in ett fint ord.