Jobb för distans

Tips på jobb/företag inom ekonomi/statistik/finans som går att till stor del arbeta på distans? Vad har ni för erfarenheter?

Som jag uppfattar det generellt finns inga normala möjligheter till jobb på distans som ”standardformat”. Utvecklingen på de flesta håll går snarast bakåt på det området. Att jobba på distans i större omfattning är dock något som ändå kan vara möjligt, dock främst när du redan är fast anställd och gör någon form av deal med arbetsgivaren.

Du har ett utpräglat ”huvudkontorsyrke” och det kommer inte att ändra sig. Sedan kan det förstås finnas enstaka större arbetsgivare med huvudkontor utanför storstäderna. Att jobba på ett sådant ställe skulle dock betyda att du brgränsar din karriär. För att ditt yrke ska funka behöver du jobba i en storstadsregion där du har en mångfald av olika arbetsgivare att välja mellan.

Jag uppfattar att frågan om lönenivå går att fastställa objektivt. Det är inget att tycka något om. Det ser för mig ut som att du har ”landat fel” och att du behöver flytta för att kunna korrigera det. Jag har inga exakta siffror men utgår från att en ingångslön runt 35 tkr skulle vara normalt.

Jag känner en person som har liknande utbildning som du och som bor på en mindre ort. Det han har gjort är att utveckla en egen statistikprodukt och sälja den som egenföretagare. Jag kan inte riktigt säga hur bra/dålig den modellen är men den är smal.

Jag skulle säga att du behöver inse att du är ”utbytbar”. Inom vissa områden kan det vara så att arbetsgivare får ”ta vad de får”. Bristen på bra kandidater är såpass stor att man kan vara beredda att kompromissa på olika sätt.

Ekonomiområdet är inte ett sådant område. Någon brist på kandidater finns inte och heller ingen anledning för arbetsgivare att kompromissa. Det är normalt med tjänster i hybridformat, sådana finns det många av. Några tjänster med ”heldistans” finns i princip inte. Jag syftar nu på utannonserade tjänster. Att man som erfaren nyckelperson kan ha andra möjligheter är samtidigt en realitet.

Man kan göra skatteavdrag för dubbel bosättning. För att kunna ta en hybridtjänst kommer du att vara tvungen att veckopendla. Du bör räkna med att jobba minst två dagar per vecka från kontoret. Samtidigt uppfattar jag inte situationen att inleda karriären med sådana här upplägg som riktigt frisk. Det här är något man normalt gör när man blir uppsagd i mogen ålder med barn att ta hänsyn till osv.

Om det ska vara viktigt, och en del av en livsstil, att bo på en viss ort är det sannolikt så att karriären får offras. Ambitionen bör då vara att ”skapa möjligheter istället för att hitta dem”. Då är inte jobbets innehåll det viktiga utan att ”det finns på byn”. Om det sedan handlar om sågverk, jakt och fiske, turism eller annat varierar rimligen med typen av ort.

Det uppenbara svaret är egenföretagare. Då kan du jobba hur mycket eller lite du vill, från var du vill.

Annars så är standard på de flesta större företag i Sverige i dina branscher 50/50 split.

Att starta eget när man är junior är inte helt enkelt. Normalt är det ju att man kan vissa system, har erfarenhet från vissa branscher etc. som gör att det går att få jobb. Om man inte har en egen produkt kommer också efterfrågan att vara konjunkturkänslig. Då kan man behöva alternativa lösningar (=arbetsgivare) att söka sig till innan det vänder igen.

Jag jobbar som quant. Har utbildning i matematik och statistik. Finns massor av distansjobb, framförallt från amerikanska tradingbolag och fonder. Typisk ersättning är mellan $120,000 och $400,000 per år.

Ändå bra med ”typisk ersättning” på >4 MSEK per år. Bara att välja och vraka bland de massor av distansjobb som poppar upp som svampar ur marken…:disguised_face:

1 gillning

Men hur lätt är det att få dessa positioner? Du behöver väl Mötley en gedigen erfarenhet från en svensk motsvarighet?

Det jag gjorde var att skaffa ett distansjobb som inte var mitt drömjobb. Sedan spenderade jag kvällar och helger med att utveckla jag en algoritm för trading. Med den ökade jag hur eftertraktad jag var som arbetssökare även med fattigt cv och enbart en bachelorexamen.

Japps. Jag rekommenderar alla barn jag träffar att plugga matematik, statistik och sannolikhetsteori. Helt sjuk jobbmarknad.

Det känns som att man behöver ligga rätt högt på begåvningsskalan för att göra sig en karriär med matte och statistik som verktyg, men visst.
Jag läste civ ing och skulle inte rekommendera ens hälften av alla kids att läsa ingenjörsutbildning, än mindre en nischad matteutbildning.

På vilket sätt är den jobb marknaden så stor? Jag kan inte riktigt säga att jag känner igen det men jag blir gladeligen motbevisad :slight_smile:

1 gillning

Är inte det där exakt sådant som AI kommer slå en mänsklig hjärna i…med hästlängder?

1 gillning

Jo, så kan man tänka. Men det är lite som att tänka att man inte behöver matte i skolan för vi har ju ändå miniräknare :sweat_smile:

Det är min subjektiva upplevelse att arbetsmarknaden är stor. Jag har själv plockat bort meriter från min linkedin för att slippa bli kontaktad av så många rekryterare hela tiden.

1 gillning

Sjukt jobbigt att vara eftertraktad.
Annars kan man ju justera inställningar för vem som får kontakta en.

1 gillning

Inom ekonomi, kanske redovisningskonsult. Min uppfattning är att kunderna ofta inte kräver att du är på plats hos dem, och driver du en egen redovisningsbyrå kan du nog själv bestämma varifrån du vill arbeta.

Du förväntas förmodligen kunna komma på kundbesök och göra presentationer. Dock kan det ju lösas via att “någon på byrån” tar hand om detta. Detta kan nog gälla fler roller. Någon behöver kunna göra kundbesök men någon kan också sitta back-office på annat håll och göra själva jobbet.

Gå in på LinkedIn och sök på random ort eller kanske hela Sverige under jobb, sen tryck på knappen “distans” så kanske du finner nåt skoj. :+1:
Hade varit fint med et sånt jobb.