Jobbar på myndighet sedan 20 år tillbaks, då det har känts som en trygg anställning. Skildes för några år sedan, och nu känns mitt jobb som en plåga lönemässigt. Har 31000kr före skatt (då har jag ändå fått upp lönen med flera tusen sista tre åren) och känner att jag har en urusel lön. Har gått ekonomisk linje på gymnasiet, men då jag fick jobb direkt jag tog studenten har jag aldrig sett någon anledning att utbilda mig ytterligare.
Jobbar idag även extra inom vården, men det är tufft att jobba så mycket. Vill så gärna ha ett annat jobb, och söker intensivt. Verkar tyvärr dock ha svårt att få en annan tjänst. Hade gärna hittat en tjänst där jag tjänar närmare 37-40’kr före skatt. Bor i norr i en medelstor stad. Känns nervöst att söka nytt jobb också, då jag har hus och det känns ibland dumt att ev lämna min trygga anställning. Däremot, känns det ännu tuffare att ha så låg lön. Har ni tips på jobb som kan ge högre lön? Att utbilda sig nu är inget jag har råd med, då jag behöver få in en full lön varje månad. Har dessutom barn att försörja.
Börja med att söka liknande roller som den du har idag. Handläggarjobb på myndigheter kan i en del fall matcha bra även mot den privata sektorn. Förstår att det är läskigt att söka nytt när du varit så många år på samma arbetsplats, men det blir lättare ju fler gånger du byter. Bolån har de flesta men vi byter jobb ibland trots det, är inte så vanligt som man kan tro att bli uppsagd.
Kan du inte kolla in Lokfärarutbildningen? Om det finns en sådan i närheten. En snabb googling tyder på att den är 44 veckor och du får betalt. Sedan ryktas det om uppåt 50 lök i månaden efter det.
Det kommer inga stekta sparvar flygande in i munnen här i livet utan man måste ha lite jävlar anamma. Det går inte att sitta hemma på kammaren och måla upp massa hinder och problem.
Det är ett veritabelt smörgåsbord av möjligheter där ute. Det är bara att gå ut och ta för sig.
Sedan behöver jag väl inte gå in på de eknomiska och sociala konsekvenserna av en skilsmässa. Att skilja sig är inget man gör på lösa boliner bara för att det inte kittlar i magen längre - i motsats till vad den moderna kvinnan verkar fått för sig. Om du kunde reparera den relationen så är ni genast två inkomster igen. Men jag vet så klart inte bakgrunden.
Om du kan löne- och ekonomisystem i bredare bemärkelse kan det nog ge bättre betalt i bemannings- / konsultbranschen. Men någon trygg anställning kan du nog glömma där.
Förresten, om du jobbar statligt tror jag du får ta med dig dina anställningsår inom staten (om det blir uppsägningar) kolla det med arbetsgivaren eller facket
Där jag bor är det tyvärr inget jättestort smörgåsbord att välja mellan. Men gör det jag kan och söker de tjänster som jag tänker kan både ge mig trygghet och även chans till lite höjd lön. Plus att det ska vara roligt och givande förstås. Är inte född med silversked i munnen och har alltid jobbat hårt och
förväntar mig verkligen inte attt någon sparv ska komma flygandes heller. Jag håller med om att det absolut ekonomiskt hade varit bäst att leva kvar med barnens far. Tyvärr gick det inte längre då jag levde i en psykiskt påfrestande och nedtryckande relation. Jag kämpar på och försöker se positivt på saker, men tror verkligen att en ny tjänst med högre lön hade underlättat min ekonomiska situation enormt. Lokförarutbildning finns inte här i närheten.
Jag är i någon mening skeptisk. Många jobb utan krav på längre utbildning försvinner i allt snabbare takt. Hela avdelningar kan bli överflödiga över en natt.
Inom det offentliga kommer denna utveckling att gå saktare. Det beror på flera saker men det viktigaste är förmodligen en massa krav på säkerhet, att databehandlingen måste ske i Sverige och sådana saker. Dessa saker kommer att lösas men det kommer inte att ske precis i början av den här processen.
Jag tror alltså att statliga jobb kommer att bli relativt sett mer attraktiva för den målgrupp du tillhör. Det bästa vore därför att byta till en annan statlig tjänst.
Jobbade själv statligt i ett antal år. Tyckte en av fördelarna med den tjänsten var möjligheten att utvecklas och ta karriärsteg inom myndigheten.
Har du pratat med din chef om din karriär och var du ser dig själv om ett par år?
Ja, så är det ju…
Högre lön innenär mer arbete eller att du skapar ett större värde.
Du verkar kunna ekonomisystem…
Revisorsutbildning kan dungöra på distans i denvtakt som passar dig; frpn några veckor upp till något år?
Sen kan du möjligen arbeta på distans eller starta egen firma.
Ett ganska nervärderande och intetsägande inlägg om du frågar mig.
Ge tips om att utbilda sig till ett välbetalt “skityrke” eller lappa ihop förhållandet. Har svårt att tro att det var vad TS efterfrågade eller hjälper hen framåt.
Lovan, du är på rätt väg och jag önskar dig all lycka i framtiden.
I ditt fall, skulle troligen ett jobbyte göra dig rikare. Även samma jobb. Så i teorin skulle du kunna byta jobb internt. Men ta hjälp av facket o fråga om den lön verkligen är korrekt.
Oj oj. Hade det funnits en lokförarutbildning där hon bor så hade hon kunnat gå från 31k till 50k per månad. Men nu fanns det inte tyvärr. Men kanske plockar någon annan upp tipset.
Jag tror att många fastnar i invanda mönster och därför sitter de kvar i låglönelivet. Men det finns möjligheter där ute. Du kan släppa ut mig på gatan med 0 kr på fickan och ett munspel och inom 5 år är jag miljonär. Garanterat. Det gäller bara att se möjligheterna och tänka utanför boxen.
Jag tror att hon uppskattade att få en liten kick i baken om inte annat.
Allt är betydligt lättare när man är ung och fri än när man har barn och stadgat sig. Det är klart det går att skita i familjen och köra sitt race för att nå sina miljoner, men det är ju knappast något man blir lycklig av då det kommer få brutala konsekvenser inom sitt sociala liv som är betydligt värre än de positiva effekterna av mer pengar.
Förstår att läget kan kännas problematiskt och frustrerade för dig. Har en god vän som var i en liknande situation för några år sedan.
Beroende på vilken typ av personlighet man har kan det ju vara uppenbart svårt att verkställa större förändringar också när man har uppnått en viss ålder, inte vill flytta, har barn osv.
Mitt råd är att du tänker ut ett fåtal steg du kan ta mot slutmålet att jobba lagom mycket på rätt arbetsplats till en högre lön. För din del tror jag att en distansutbildning (utan fysiska träffar) på halvfart eller liknande inom ekonomi eller spetsutbildning med ekonomi som bas kan vara rätt väg. Så du kan höja din kompetens och tillföra mer värde till en verksamhet.
Lycka till!
Det här är på sitt sätt ett bra råd. Samtidigt är min bild att utbudet av ”verkligt relevanta” saker inte är något att bara ta för givet.
När man har en akademisk utbildning som grund är det lätt att utgå från den verkligheten. Det finns ofta olika nischkunskaper som kan vara nyttiga.
När jobbet handlar mer om att göra saker och konkret erfarenhet blir det svårare att bygga på med nischade saker. Det kan så klart finnas vissa titlar man kan skaffa sig men då bör man ha klart för sig att dessa verkligen efterfrågas i den verksamhet man jobbar.
Innesäljare på distans, t.ex. för mjukvarulösningar till företag. Det är inte alla gånger ett så givande yrke men välbetalt, och relativt lätt ändå att hitta en ingång. Har du lite tur och och klur är du uppe i tre gånger lönen om några år.