Direkt efter gymnasiet valde jag att studera vidare. Kombinerade ett par intressen, eller ämnen, som jag kände var intressanta och tog beslutet att studera till mäklare.
Idag 7 år senare, 28 år gammal känner jag att jag inte längre känner att det är rätt yrke för mig. Jag har sålt på helt OK under dessa år och haft en taxerad inkomst på ca 400’. Under åren har det gnagt i mig dock om det är rätt yrke för mig. Jag har inte till fullo identifierat mig med rollen och börjat inse att en “vanlig lön” kombinerat med kvällsjobb, helgjobb, stor förväntad tillgänglighet, dåliga villkor med avsaknad av tjänstepension osv. kanske inte lirar till fullo. Finns givetvis många, riktigt roliga moment i jobbet men jag tycker inte att fördelarna överväger nackdelarna längre.
Den numera inbromsade bostadsmarknaden och en taxerad inkomst på 220’ såhär långt har ju givetvis satt det hela på sin spets. Så nu är jag i vägvalet att börja studera eller leta efter ett nytt jobb.
Antingen letar jag upp ett jobb som går att tuffa på med. Då min utbildning är väldigt nischad, 2 årig högskoleutbildning mot fastighetsmäkleri, har jag inte de största av valmöjligheter. Såväl jobb på bank eller hos förvaltare (såsom exempelvis HSB, Riksbyggen osv.) kräver en högre utbildning alt. erfarenhet från just de arbetena. Så då lutar det istället åt att man söker jobb i industrin eller liknande.
Eller så väljer jag att studera vidare. Jag bor med pendlingsavstånd till Stockholm och har iom det sökt Tekniskt Basår på KTH med start i januari. Efter avklarat basår plugga vidare till ingenjör, där framtidsutsikterna ser bra mycket bättre ut än i nuvarande arbete. Jag har goda studieresultat sen gymnasiet och bedömer att jag borde ha en chans iallafall att ta mig genom det hela!
Känner själv att det lutar åt att studera - men hur hade ni själva gjort i min situation? Finns det några för- och nackdelar som jag kanske inte har tänkt på som är värda att ta med i beräkningen?
Kanske en lite snurrig trådstart - men jag känner att jag skulle behöva all input som går.
Livet är otroligt kort, i min mening alldeles för kort för att du ska spendera 40h+ i veckan på något som du inte älskar och brinner för. Finns det något jobb du skulle kunna få idag som du älskar så sök det och testa! Men att jobba i industrin bara för att ha något att göra om dagarna och betala räkningarna? Känns kanske inte som den bästa långsiktiga lösningen för dig… Jag jobbar på ett lager nu i ett år medans jag höjer mina betyg och för referens så är ingångslönen enligt IF-Metall cirka 28-29k.
På KTH finns det två (I min mening) väldigt intressanta linjer, Fastighet & Finans och Fastighetsutveckling med förmedling. Samt även en master med fastighetsinriktning på två år. Har du tittat på dessa?
Dessa två program har lite lägre antagningspoäng än resterande program på KTH och otroligt låg Högskoleprovsintag, cirka 1,2! Om du inte har ett bra aktuellt resultat från HP, fundera på att anmäla dig till vårens prov
Gillar du inte ditt jobb så byt. Ju tidigare desto bättre. Studier för alltid bra saker och nya möjligheter med sig. Det är lättare att byta bana nu än om 10-15år.
Hoppas du hittar rätt! Det så mycket roligt att göra så varför lägga 8h/dag på något man inte gillar? Kör bara kör
Sök jobb nu, även såna du inte har “utbildning” för.
Man lär sig på jobbet
Du kan ju plugga och söka samtidigt sen hoppa av direkt när du blir erbjuden ett bra jobb. Så gjorde jag. Fast ah lönen va inte så bra, hade 20k brutto haha men de funkar.
Att välja att plugga en relativt krävande utbildning som är 1 + 5 = 6 år totalt (ifall du pluggar till civilingenjör), bara för att framtidsutsikterna ser bättre ut är ett steg som jag själv hade tvekat lite inför.
Dock troligtvis bra som @Fastighetsdiggaren skrev att välja något som ändå relaterar till ditt nuvarande yrke. Då kommer du troligtvis vara en starkare jobbkandidat sen när du är nyexad!
Kan du få sådant där omställningsstöd? Det gör ju stor skillnad ekonomiskt.
Att söka en utbildning där du iallafall indirekt kan ha nytta av din bakgrund är ingen dålig idé. Jag menar något där du som färdig ingenjör skulle jobba med fastigheter eller byggande. Då kan din bakgrund sannolikt öppna upp oväntade möjligheter.
Jag känner ingen som ångrat sig när de sadlat om. Vet däremot flera som ångrar att man inte tagit beslut till förändring tidigare, om det är rätt vet du aldrig innan.
Tack för alla svar - lutar helt klart åt studiespåret. Tekniskt Basår sedan Högskoleingenjör Bygg och Design känns som en naturlig väg framåt, då jag kan tillgodoräkna mig erfarenheten och utbildningen jag har sen tidigare. Så nu gäller det bara att ge sig tusan på att klara det hela!
Om du bara har bestämt dig för att det är rätt grej så kommer det att lösa sig. Det här ser jag som en viktig insikt generellt. Att just ha provat andra saker och “på riktigt” förstått vad som är rätt grej är en närmast optimal bakgrund för att chansen för framgång ska vara hög. Jag menar nu inte nödvändigtvis att du måste få högsta betyg på varje tenta. Det är inte hela världen och inget nödvändigt egentligen. Bara känslan att att “få göra sin grej” är väldigt bra. Den kan ingen ta ifrån dig sedan. Det gör också att du kommer att bli bra inom yrket/rollen och det bidrar ytterligare till känslan av att ha landat rätt.
En möjlig bonusaspekt är att marknaden nu går ner och då sannolikt också populariteten för yrken inom bygg och fastighet som börjar förknippas med ekonomisk kris och arbetslöshet. Du kan då komma ut lagom till att krisen är över, det blir stor brist på folk och möjligheterna att välja arbetsgivare är stora.
Låter inte som att du behöver ta ställning till villa med bolån och barn att ha stabilitet åt än? Det gör valet studera mycket enklare nu än om några år. Tycker oavsett att vi bara har ett liv så följ ditt hjärta. Det man brinner för brukar man bli bra på och då kommer intäkterna. Med det sagt och då det är ett ekonomiskt forum så hade jag försökt använda uppbyggd arbetslivserfarenhet till att samtidigt som studier försöka jobba lite. Antingen fortsatt som mäklare, eller söka andra säljjobb där du kan styra din tid. Typ mötesbokare eller nåt där du kör några timmar men inte blir jagad kvällar o helger samt nör du sitter på föreläsning. För som mäklare skulle jag säga att du har ett bättre sälj-CV än väldigt många andra säljare. Inte alla som tänker på det bara för det kallas mäklare.
Lycka till