Jag är 31 år gammal, utan utbildning. Jag var (är) en sån som hade svårt att veta vad jag skulle göra efter gymnasiet, så jag jobbade, körde den sedvanliga svängen utomlands, pluggade nåt flum och onödigt (dyrt) i Australien 1 år. Sedan vid 26 års ålder förverkligade jag i alla fall en dröm - GU Jägarsoldat vid AJB. De ville ha mig som Officer, aningen förvånad, sökte jag och kom in men tackade nej dels pga lönen som är skamlig inom FM, dels för att jag kommit in som sjökapten. Pluggade det drygt ett år innan jag, efter praktik på sjön, insåg att det var totalt fel för mig.
Flyttade hem till västkusten och jobbar sedan en tid typ inom lager och kundtjänst. Otroligt ostimulerande, men har 30k/mån för ett simpelt jobb. Påbörjade 2020 Tekniskt basår, men med allt som hände då och distansundervisning så blev jag rökt, hängde inte med helt enkelt. Är inte tillräckligt vass på matte tydligen, så jag fick avbryta. Tyvärr.
2022 fyller jag 32 och ska jag vara ärlig - paniken är en i hasorna över om jag någonsin skall lyckas finna en sysselsättning där jag kan trygga min framtid, köpa hus, ha råd att ha familj, kunna gå i pension osv. Är uppvuxen i nedre medelklass och vill inte utsätta mig själv för den stress det innebär att vända på varenda krona när man har barn att försörja.
Verkar finnas många kloka hjärnor här, men konsensus verkar vara typ “5 år civiling/juridik” - and off you go Men kanske finns någon med erfarenhet att tagit sig fram en annan väg? Varje tips är guld värt! Tack.