tjabba
jag håller på att slita håret av mig, vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt.
jag är snart 22, har 3 års studier kvar på högskolan. jag har just nu 390k + bil för 120k sparat. jag sparar allt jag kan just nu, jag har csn på 90k om året (pluggar bara 75%) och 100k efter skatt från jobb.
jag bor nu i en friggebod hos mina föräldrar, det funkar, men syrran och hennes kille gör mig lite smått tokig ibland, + syrran vill flytta in i friggeboden.
jag har hittat en tvåa på 60kvm som jag tycker är nästan perfekt för 600k med 3000 i avgift i renoveringsbehov. detta kommer kosta mig typ 200 000kr, kontantinsats + renovering. när jag väl flyttat kommer mitt sparande i princip upphöra tills jag pluggat klart. lägenheten ligger 2 mil buss från högskolan, men cykelavstånd från mitt jobb där jag hoppas kunna få anställning när jag pluggat klart. köper jag lägenhet så säljer jag bilen jag har nu.
det gör dock rätt ont i själen att lägga massa pengar på boende och slopa framtida sparandet helt, speciellt när jag är ganska nära den magiska gränsen 500k i sparande på avanza. jag har inte sett skymten av ränta på ränta effekten ännu, ligger -12k i avkastning från när jag började spara och gjorde dumma beslut, men har viktat om helt och hållet till fonder nu. jag har försökt intala mig själv att vänta ett år till innan jag köper något. jag brukar gå in på en “ränta på ränta” kalkylator för att uppmuntra mig själv. men om ett år kanske jag å andra sidan inte hittar den där perfekta lägenheten, vem vet.
samtidigt har jag en omtenta jag måste klara, annars är det 2 kurser denna termin jag inte kommer kunna läsa, som jag då ersätter med 2 kurser från året efter. chansen att jag kuggar känns stor. vågar jag köpa boende även om jag skulle kugga? som ingenjör brukar man ju alltid ha några resttentor när man är “klar”, så det är väl inget jättekonstigt i sig och det löser sig nog ändå.
ett annat alternativ är studentlägenhet, 5200kr i hyra, 20kvm. känns som ett tämligen dåligt alternativ faktiskt
hur tycker ni jag ska göra? bo hemma eller köpa bostadsrätt?
min far är gammal målare och kan hjälpa med renovering, och jag har lånelöfte redan