Vad gör man om man är vilsen i sina karrärsval?

Tjena!

Jag hoppar rätt in på vad det är jag vill annars kan det bli en lång historia.

Sökte ett trainee jobb till privatrådgivare på en bank i närheten för jag har blivit väldigt intresserad av ekonomi och behöver ett karriärsbyte. Hjälper redan nära vänner och familj att komma igång med sparande och se över sin ekonomi och det känns bra att kunna hjälpa till. Så varför inte jobba med det! Arbetar i nuläget i en Ica butik och har jobbat mig upp till att vara säljledare men i denna branschen så gör det inte så mycket för lönen och det är inte heller så givande i ett självuppfyllande perspektiv. Har dock världens bästa arbetskollegor och chefer.

Jag fick inte trainee tjänsten men killen som skulle anlita mig ville att jag skulle gå på en till intervju för en annan tjänst. Kundservice och spontanrådgivning förstod jag det som. Känns lite som ett steg i fel riktning men jag förstod det på honom som att han gillade mig och tyckte jag kunde jobba mig upp efter att ha sett hur det går till i en bank på lite mer grundlig nivå.

Jag ska på intervju imorgon för denna tjänst och är lite kluven. Är 27år nu och har lixom inte fått fart på någon karriär ännu. Började studera industriell ekonomi för 5år sedan men var påväg att bli utbränd tror jag, för jag började få panik-ångest attacker från ingenstans och blev lite nedstämd så jag bestämde mig för att hoppa av. (vilket tog hårt på mitt självförtroende)
Lever i dagsläget med stadig inkomst och min sambo som fått stå ut med mitt tidigare studieförsök och andra sidokärriärer jag försökt med. Så vågar jag inte riktigt börja studera igen för jag känner en rädsla inför att det ska sluta som förra gången. Att jag ska “misslyckas” igen. Min sambo är för övrigt mycket äldre än jag och jag vill att hon ändå ska kunna känna någon viss stabilitet i vår inkomst osv. Nu när vi lyckats få vår egen ekonomi under kontroll med de medel vi har. Känner ju lite extra press att hennes väninnor har män som kommit mycket längre i sina karriärer eftersom jag är en del yngre. Jag vill att hon ska kunna följa med på allt de gör. Kanske också kunna skryta om det nya uterummet med golvvärme eller vafan det nu är :joy:

Min fråga är egentligen ifall någon kan ge mig lite insikt eller en second opinion. Är det värt att börja jobba som kundservice (vilket jag inte tycker låter så lockande egentligen.) för att kanske kunna få chansen att jobba sig upp därifrån vilket kommer ta några år när det känns som att jag redan ligger efter.

Eller är det mer värt att börja studera? Vill inte jobba på Ica hela livet för jag siktar ju på 45k i månaden och jag vill ha ett givande jobb.

Hoppades lite på en lucky break här med trainee tjänsten men så blev det inte. Vilket känns som ännu ett misslyckande. Hur vet jag vad som är rätt steg att ta?

Min bekväma sida säger, stanna där du är du har bra kollegor och en stadig inkomst. Några kurser på gång som kan se bra ut på CV. Även om det äter lite på min själ.

Min logiska sida säger ta jobbet som kundservice, överprestera och visa att de valde fel person som trainee.

Min drömmande sida säger våga testa att plugga igen eller starta ett företag. Men vet inte vad det skulle vara på någon utav de sakerna och det känns inte som att jag har råd att fortsätta testa massa saker.

Sorry för ett snurrigt inlägg men det ger en bra inblick i hur snurrigt det är i mitt huvud :crazy_face:

Update:

Har nut vart på intervju och det visade sig att tjänsterna inte var helt olika. Kommer fortfarande bli licensierad rådgivare med swedsec och kommer att få studera på arbetstid. Tjejen jag hade intervjun med gillade mig skarpt så hon ringde mig redan dagen efter och ville att vi skulle gå vidare.

Jag sa ja, nu ska jag tydligen bli uppringd av något företag för att göra något test. Fick inte så mycket klarhet i vad för test men det verkade som personlighetstest som de outsourceade. Sen ska vi löneföehandla. Vilket jag aldrig gjort så kan hända jag öppnar en ny tråd om detta om det inte redan finns någon kanske.

Uppskattar verkligen alla svar och jag ser på det på ett annat sätt nu. Kommer kunna studera ett helt år med lön och få swedsec licens så jag kör på! Ifall det inte går vägen så är jag ju som @janbolmeson brukar säga. “Not a fucking tree” och börjar jag studera vid 27 eller 28års ålder gör nog inte så mycket skillnad. Även stort tack till @tankespjarn för att du bröt ner hela mitt inlägg i mindre bitar med separata frågor. Det underlättade en hel del. Med lite mer klarhet så kände jag nog en väldig massa self pitty för att jag inte gick vidare med första tjänsten och bara såg hela mitt liv som en förlust. Behövde ventilera där jag visste att jag skulle vettiga svar fastän mitt ego var som en tå i dörrkarmen. Så jag tog även ditt och Jans råd och knat&pratade med den mest likasinnade och ärligaste personen jag känner. :smiley:

Får checka in här om ett år och utvärdera. :innocent:

1 gillning

Hej! Svårt att ge råd utifrån en beskrivande text men se om du kan få hjälp med att borra lite i vad som kan ha orsakat dina ångestattacker, bli medveten om orsakerna och börja plugga igen! Har själv läst industriell ekonomi för många år sedan och vet att det kan vara betygshets men kan sägs att jag har sökt och fått ca fem tjänster efter examen och har aldrig behövt visa betygen!

2 gillningar

Jag tycker inte att du är så snäll mot dig själv om du jämför dig mot andra män som är en generation över dig så sluta med det!:slightly_smiling_face:

Kan vara bra att kolla upp vad som gör/gjorde och vilka situationer som orsaka panik/ångest. Då får du kanske tillbaka självförtroendet och kan undvika/minska att det blir så igen🙂

Prata med din partner och förklara hur du känner! Det är viktigt och kan ni inte prata om det föreslår jag parterapi mycket mer givande än man kan tro.

Vilket karriärsdrag du ska göra vet jag däremot inte det får nån annan rekomendera.:see_no_evil:

Lycka till och vi tror på dig!

3 gillningar

Du är ung, har en vilja att plugga nånstans och en dröm. Det känns som ett långsiktigt bra val om du orkar och så klart om det passar.

Efter uterummet med golvvärme kommer nästa grej, och sen nästa… det finns inget slut där :grinning:

2 gillningar

I sådana här tillfällen när det är snurrigt i huvudet brukar jag försöka ta ett samtal med en coach eftersom svaret finns ingenannanstans än hos en själv. Jag skulle t.ex. rekommendera t.ex. Helena @tankespjarn här på forumet. Hon är duktig i att bringa klarhet i mina snurrigheter i alla fall. :blush:

Frågan jag alltid återkommer till är:

• Om jag gör A hur kommer det kännas om 5 år?

• Om jag inte gör A hur kommer det kännas om 5 år?

Det brukar göra det lite tydligare. Sedan gäller det ju som flera andra att om man nu ska ska jämföra sig, att göra det schysst mot sig själv och jämföra äpplen med äpplen.

7 gillningar

Om hon klarar av det måste hon vara jätte duktig :joy::hugs::grin::+1::smile:.
Annars är Jan lite envis i vanliga fall :grin::+1::face_with_hand_over_mouth:

1 gillning

:rofl::rofl::rofl:

Well, you know… skills! I’ve got ‘em. :smirk::dancer::muscle:

(Viftar med skämtflaggan för säkerhets skull!)

Jag läste detta inlägget och satte en flagga för att komma tillbaka till det. Och no time like the present så här kommer mina fem öre:

Jag läser :point_up_2: och sen :point_down:(det fetstilta) och undrar hur du landar i det kursiverade?

För mig låter det som… ganska lika faktiskt. Vilken möjlighet att kunna spontanrådge människor som kanske är öppna för det om du dessförinnan med vänlighet lyckats bistå dem med ett problem eller två som lett dem till kundtjänst inledningsvis? Men jag kanske inte riktigt förstår skillnaden?

Alltså.
Finns ju många sätt att leva sitt liv men jag har definitivt inte levt det i syfte att ’få fart på’ någon karriär. Och jag fyller femtio i år. :dancer:

Har du snackat m din partner? Är detta vad hon vill? Eller vad du tror hon kanske eventuellt möjligen skulle kunna tänka sig vilja?

Utifrån vilken måttstock? Vad jämför du dig med och varför? Hur gagnar det dig? Frågor som oxå funkar på :point_down:

Alltså. Här är det @janbolmeson som gett mig juste tankespjärn när han - mer än en gång - citerat någon som jag alltid glömmer bort vem det är, om att det ju gäller att värdera beslut inte utifrån resultatet utan efter hur väl underbyggt det var i stunden.

Så.
Rätt steg?!
Tja.
Finns det ens något sådant som Ett Rätt Steg?
Många små myrsteg i en riktning där jag mår bra och ger mig själv en juste balans av tankespjärn, utmaning och varsamhet är hur jag försöker leva livet.

Nånstans här i forumet har jag skrivit om livshjulet som kanske kunde vara en spännande övning för dig att göra. Sök och se om du finner det (knappar på telefonen nu så är för lat att söka upp o länka till det själv… :see_no_evil:).

Och låt oss få veta hur det gick på intervjun!
:pray:

4 gillningar

Vill verkligen skriva under på detta. Plus att det som känns som fel steg kan visa sig vara rättare än vad man tror, efter några hundår. Man ska inte vara så rädd för att inte allt känns helt rätt hela tiden.

Jag skulle inte rekommendera någon att gå i mina fotspår, det har vinglats och gjorts misstag och chanser har missats. Men så här lagom i medelåldern upptäcker jag att jag kan casha in på en hel del grejer som jag var helt övertygad var noll värt och rent av misstag tidigare.
Jag vet inte om någon blir klokare av en sån här beskrivning men mitt tips är till någon i TS situation: börja gå. Det spelar inte så stor roll vart. Längs vägen kommer du kasta ut dina krokar till höger och vänster och rätt som det är börjar saker och ting betala tillbaka sig och falla på plats.

En sak jag vill tillägga: man når ofta ett glastak om man inte har en högskoleutbildning. Det kan räcka med en kandidatexamen, behöver inte vara fem år. Men man sorteras lätt bort idag i anställningsprocesser om man inte har en examen.

4 gillningar

“stå ut med mitt tidigare studieförsök och andra sidokärriärer jag försökt med”

Låter lite som att det är det är en småspontan sidokarriär du är på väg mot igen.

Sätt dig ner med sambon och försök klura ut vad du VERKLIGEN vill jobba med. Kräver det sedan studier så kör på det, ta kraft i varandra. Överprestera inte, de faktiska betygen kvittar oftast det är examen som är det viktiga.

Som någon skrev ovan, de högre lönerna kräver ofta någon form av examen.

Man måste inte veta vad man ska bli när man är 27 och man kan ofta byta om man har en bra grund att stå på.

Elektriker->gymnasielärare->it-tekniker->medicinteknisk ingenjör->rektor för egen del.
Funderar på vad nästa ska bli :grinning:

5 gillningar

Hej,

Jag skulle aldrig hoppat på ett kundtjänstjobb på bank från att varit säljledare på ICA. Trivs du inte på ICA så gå tillbaka till studierna, i-ingenjör är en superutbildning. Som några år äldre med ordnad livssituation funkar säkert studierna bättre.

Mvh

F

1 gillning

Vill bara betona detta ännu en gång om du tar tjuren vid hornen och faktiskt bestämmer dig för att gå tillbaka till skolbänken. Jag spenderade mina år på universitetet övertygad om att toppbetyg var något superviktigt och studerade som ett resultat av detta förmodligen hårdare än den absoluta majoriteten av mina kurskamrater (kvällar, helger osv.). Fina betyg ja, men på bekostnad av allt vad studentliv, privatliv och psykiskt välbefinnande heter. Såhär ett antal jobb efter examen är det aldrig någon som har velat se ens mitt examensbevis. Än mindre mina betyg som jag var så övertygad om var viktiga.

Så mitt råd till dig om du faktiskt bestämmer dig för att ge studierna ett nytt försök är att lägga absolut noll vikt vid vilka betyg du får på kurserna. Lev hellre efter den klassiska devisen “Det finns omtentor, men inga omfester” och försök att njut av livet utanför allt studerande. De flesta arbetsgivare bryr sig som sagt lika mycket om dina betyg som färgen på dina underkläder. Gör ditt bästa för att ta dig igenom kurserna så ska du se att det mesta faller på plats automatiskt när du väl tar dig ut på andra sidan :slight_smile:

3 gillningar