Tips och trix - för att bli rik snabbt? | På ett sätt som faktiskt fungerar

Provprat. Jag har gått och funderat på att göra ett avsnitt baserat på tråden: " Tips och trix - för att bli rik snabbt?". Det är ändå en fråga som intresserar många och de flesta artiklar som finns på ämnet är … hur ska man säga det snällt? … värdelösa.

Så jag tänker att låt oss hjälpas åt med de breda penseldragen. Det som jag tänker spontant är:

• Håll kostnader lägre än intäkter (inkluderar undvika bl.a. lifestyle-creep, leva snålt)

• Öka dina inkomster genom att

• Lägga mer tid (extrajobb, övertid etc)
    • Löneförhandla / byta jobb / ökat ansvar och nya arbetsuppgifter
    • Investera i en utbildning för att kunna byta jobb/bransch
    • Resultatorienterad lön / prestationslön
    • Köp - förädla - sälj (bostad, prylar etc)
  • Förstå de hävstänger som finns:

• Kapital - allt från kapital till lån.
    • Bostad (t.ex. privatuthyrning tänker jag)
    • Arbete
    • Digitalt material
    • Nätverk
    • Prylar (hyra ut t.ex. hygglo och liknande)
    • (finns det fler?)
  • Ha en realistisk syn kring utfall av:

• Finansiell hävstång
    • Starta företag
    • Hur förmögna folk är och när de blev de
  • Leta efter och utsätt dig för asymmetriska risker och möjligheter.

• Slumprelaterade aktiviteter

• Investering i en enskild aktie / forex / cfd etc
    • Köpa en lott

Vad skulle det kunna finnas mer som faktiskt fungerar?

16 gillningar

Jag tänker att ta med att lära av ANDRAS misstag istället för att “tramsa” runt själv och göra dem i onödan kanske kan vara av värde.

9 gillningar

Detta är för mig ett helt avsnitt som definitivt saknas i “RT bibliotektet”. Som jag varit på dig tidigare om i PM :wink:

Hur man löneförhandlar och bygger karriär på ett bra sätt. “Mera pengar för arbetet” typ.

10 gillningar

Jag tror att det bästa vore att identifiera helt olika strategier/vägar inom vitt skilda områden, För att kunna ge en realistisk bild av dem vore det bästa att intervjua personer som valt dessa vägar och lyckats. Då skulle det bli möjligt att reda ut för vem just dessa vägar passar, om de är tillgängliga för alla, om det finns risker/svårigheter, vad man ska vara beredd på osv.

Mitt förslag är alltså att ha ett avsnitt per väg och infoga dem under ett större tema. Mitt eget bidrag skulle kunna vara Utlandsekonomi. Där skulle jag kunna göra ett bidrag i närtid med fokus på var jag är och vad jag vet idag.

Om några år skulle jag sedan kunna komma med ett nytt bidrag. Då skulle det handla mer handfast om utländska missioner. Det är en snabbare och mer uppenbar väg att bli rik än det jag gör idag.

Sedan finns det ju de som jobbar på oljeplattformar och liknande ställen som säkert också kan bidra med bra tips.

3 gillningar

Ser ofta förslagen om att jobba mer, byt jobb, plugga/vidareutbilda dig. Men jag vill trycka på att hitta ett hållbart arbets liv! Många kör på som om livet vore en 100 m sprint, men det är ett maraton du behöver anpassa dig inför. Att hålla dig frisk och skadefri med ett jobb/arbetsgivare där du inte behöver köra ända in i kaklet…Du ska kunna vara en bra partner och kanske även bli förälder och få det att funka med ditt arbete. Många skaffar barn senare i livet vilket gör att du kan behöva parera uppväxande och kanske lite stökiga tonåringar samtidigt som du behöver hjälpa dina åldrande föräldrar…

30 gillningar

Individuell lönesättning är extremt vanligt även hos arbetsplatser som har kollektivavtal. I princip alla tjänstemän i privat sektor har Individuell lönesättning så vitt jag vet.

Jag gillade bara inte ditt ordval med “vanliga”. Sen vet jag många i arbetaryrken som har individuell lönesättning de med. Samtidigt som de är under kollektivavtal.

Jag skulle vilja påstå att även inom många tjänstemannayrken är det svårt att göra någon större lönemässig karriär, såvida man inte blir chef möjligtvis.

Ofta placeras alla anställda i “löneboxar” med ganska snävt lönespann.

4 gillningar

Jag tycker det vore intressant att samtidigt belysa livsstilen kring de punkterna du radar upp @janbolmeson . Detta därför att om man behöver göra mer av någonting, får du automatiskt mindre av någonting annat.

Svaret är inte att arbeta mer enligt mig.
Arbeta smartare, arbeta annorlunda, arbeta med någonting annat- absolut. Men att arbeta mer är kanske inte lösningen långsiktigt.

Struktur i livet, rutiner, kapa utgifter, fokusera på saker som får dig att må bättre. Som någon annan skrev: arbetslivet är ett maraton. Ta hand om dig själv för ett långsiktigt bra resultat.

Det här med att arbeta extremt mycket under perioder under livet, sliter långsiktigt. Det är lite samma som ”bli rik snabbt” fast med hälsan. Det är sällan en bra idé.

Har du en bra livsstil-sitt stilla i båten.
Investerar du långsiktigt i något bra-sitt stilla i båten.

9 gillningar

Vilket gör avsnittet ännu viktigare!

Just för att det finns folk som lyckas och som lyckas driva rätt vid förhandling vi jobbyte.

Skulle förvåna mig mycket om arbetsmarknadens ersättningar (lönesättningen) är en huvudsakligen effektiv marknad.

2 gillningar

Jag skulle vilja lägga till att man kan testa tjäna pengar på sin hobby med citatet “många bäckar små” i tankarna.
Alltså om man älskar musik och är bra på musikhistoria, försök anordna quizkvällar hos lokala krogen där alla som är med gärna får “swisha en liten krona så de kan bli fler kvällar”.
Får man ihop 500kr är de ändå 500kr, gör man det 30 gånger på ett år har man fått ihop 18000kr att peta in i globala indexfonder.
Eller tycker man om att sy eller brodera, annonsera i lokala facebookgrupper att man kan sy upp kläder eller fixa hål i kläder eller brodera en tavla och sälj till högst bjudande. Man blir ju inte super rik snabbt, men som alternativ 1, ger 18.000kr extra varje år in i en indexfond gör rätt mycket mot slutet ändå och krävs oftast inte så stor uppoffring.

Jag tänker att hobbyn gör du ju redan, kan lika gärna få lite betalt för den :grinning:

7 gillningar

Kan ni hjälpa mig med detta?

Jag är ju helt grön i det området (har ju aldrig varit anställd). Vad är möjligt och inte möjligt?

1 gillning

Vad vill vi se Jan göra en serie avsnitt om?

”Jan provar olika jobb!” :joy:

Samt hur de blev förmögna++. De flesta blir väl rika på sitt ”kneg” snarare än på börsen? Ex EQT och Cevian-tjommarna har väl tjänat mer i lön och bonusar snarare än företagets aktieutveckling?

5 gillningar

Jag tycker att uttrycket skynda långsamt är väldigt applikabelt i såna här sammanhang. Man kan ju alltid ställa sig frågan vad som räknas som snabbt. Det bästa för gemene man skulle nog vara att göra en karriär och inte stanna för länge på en och samma arbetsplats för att få upp sin lön.

2 gillningar

Om jag bygger vidare lite på hålla kolla på utgifter.
Jag tror att detta är något som ofta nämns men där det finns få konkreta tips.

Tror, precis som du säger @janbolmeson, lifestyle creep är den mest avgörande faktorn.
Jag har haft lite tur eftersom jag jobbar i storstad men bor i mindre stad.
Personligen fanns det två stora motsättningar här. Tid till jobber och levnadskostnad.
Jag hade tur och kunde få lite det bästa av två världar. Men det är helt klart något att fundera kring.

Rent konret skulle jag säga att man undersakattar hur billigt man kan laga mat hemma. Jag skulle säga att 1000 - 1500kr är fullt möjligt för en person utan att springa runt och bara handla på extrapriser och äta tråkig mat. Man sparar snabbt tusenlappar bara där.

Ytterligare:

• Ät ute, men tänk på hur ofta. Socialt liv är viktigt så försumma inte det bara för att spara lite extra.
  • Café och kaffe är obsent dyrt och man kan ofta lösa det billigare.
  • Underskatta inte komunala hyresrätter. Ställer man sig i kö i tid kan man få något centralt för 30 - 50% under marknadspris.
  • Bil är svindyrt om man bor i stad med goda förbindelser. Bättre att hyra vid enstaka tillfällen i så fall.
  • Prenumerationer, streaming (ha bara en aktiv åt gången), glasögon (finns faktiskt nu mer) osv. Allt som du månadsbetalar. Det är ofta uppsägningstid. Det påverkar ditt ekonomiska manöverutrymme och man glömmer det snabbt.

Rent allmänt. Pengar intjänade detta året är inte värda i snitt 10% mer utan hela sista årets ränta på ränta effekt. Oavsett om det är efter 5 eller 40 år så blir det betydlig mer pengar än man tror.

Vid val av utblidning kan det vara värt att se på något där man har möjlighet att jobba internationellt. Det innebär ofta högre lön även om man jobbar lokalt. Kan man jobba åtminstone delvis hemmifrån kan man ofta tjäna in pendlingskostnader. Antingen bensinpris för bil eller varannan månad för månadskort.

Slutligen, man måste göra något som är hållbart för en själv. Den bästa strategin är den man kan hålla över tid.
Något som fungerade för mig var att drastiskt skära i princip allt och sedan bit för bit upptäcka vad jag själv upplevde var viktigt. Helt ärligt ger det nog livskvalitet att på allvar hitta vad man själv värdesätter tillräckligt för att tycka att prislappen är värd det.

2 gillningar

Jag ska skriva en sammanfattning av min bild av detta. Jag tror samtidigt att det finns flera parallella sanningar. För vissa grupper (sektorer + nivåer) finns vissa möjligheter. För andra grupper finns inga möjligheter alls. Att hålla på och ”peppa” dessa grupper är inte relevant. De enorma skillnaderna måste erkännas och beskrivas objektivt. Att försöka få det till att begära högre lön är ”jättesmart för alla” är dumt och oförskämt. Det är en falsk beskrivning av de flestas verklighet.

7 gillningar

Blir kanske en dubbel post.
Men jag skulle vilja lägga till en fråga som jag tror är viktig att faktiskt ge ett svar på.
Speciellt för den typen av personer som frågar denna typen av frågor.

Om man är villig att ta högre risk. Hur gör man helt konkret det på ett smart sätt.
Några korta egna inputs.

• Minifutures (inbyggd stop loss med hävstång, du blir i alla fall inte skuldsatt).
  • Protföljbelåning (vilken portfölj till vilken belåning är rimligt).
  • Val av index (finns skillnad i förväntad avkastning mellan index).

Här skulle jag vilja lyfta en tanke. Ett högre cash flow i den personliga ekonomin (sparsam) ger möjlighet att ta större risk i början eftersom det insatta beloppet kan vara relativt litet i förhållande till cash flow. Dvs. en wipe-out är faktiskt inte så farlig om man börjar med ett relativt litet kapital med högt månadssparande.

3 gillningar

Hade jag kunnat det och varit duktig på det så hade jag inte velat ha avsnittet… tycker det är sjukt svårt.

Jag tror det handlar om ett par saker:

• Kunskap om generell förhandlingspsykologie
  • Kunskap om motpartens begränsningar (vilka system är generellt i grunden för anställande chefer)
  • Kunskap om de normer som finns för rekrytering och att ta ett jobb.

Samtliga tror jag det finns en stor obalans i skicklighet i genomsnitt till fördel för arbetsgivaren (anställande chef).

Som jag skrivit i PM tror jag Henrik Fexeus är en kul profil att prata kroppspråk/förhandling med.
För normer och regler på arbetsmarknaden så kolla hos (industri)fackens ledning.

3 gillningar

Min upplevelse är lite att det spelar inte så stor roll på hur duktig jag själv är när chefen typ inte har något mandat. Det vill säga att det är ofta hela organisationen som är dysfynktionell.

Jag är rätt säker på att jag vet hur man löneförhandlar med någon som har hela budgetansvaret, är företagare eller fattar ekonomi. Däremot är jag helt ställd inför hur jag förhandlar som mellanchef på en offentlig verksamhet. Typ.

5 gillningar

Jag tycker att du fångar det bra.
Problemet med många (ungas?) attityd är att de verkar ha kollat för mycket på nån snubbe med (hyrd) Lambo på instagram som försöker få det att låta som att man kan bli sjukt rik löjligt snabbt och utan risk.
Man får nog börja där, att sätta förväntningarna alltså.

3 gillningar