Olika sätt att öka sina inkomster

Befinner mig just nu i ett läge där jag skulle vilja öka min inkomst i syfte att kunna spara och investera mer. Funderar på vilka olika möjligheter som finns.

Jobbar idag 20 timmar i veckan med en bruttolön på 130 kr/tim, inkl semester. Får alltså bara betalt för de timmarna jag faktiskt gör och ingen semester eller sjuklön. Bor hemma och inga större utgifter.

I nuläget har jag ca 80´000kr sparat som buffert som jag helst inte vill röra. Tanken är att fylla på bufferten lite till och sedan enbart fokusera på fondsparandet som sakta men säkert börjar rulla lite smått. Problemet är att jag skulle vilja ha mer pengar in varje månad som går till börsen.
Funderar på om det skulle finnas några andra vägar att få in lite cash att investera. Tänker exempelvis investera skatteåterbäringen, inte så mycket men ändå. Samt en lite slant från en bilförsäljning, dock inga jättesummor där heller pga gammal årsmodell och risigt skick. Men de pengarna kommer ju i detta ledet inte ifrån lönen.

Är det någon som har något kreativt/annorlunda extraknäck för att kunna investera mer? Vad i så fall? Ett till “vanligt” jobb vid sidan av? Eller ska man bita i det sura äpplet och jobba mer på sitt befintliga jobb?

Oftast får man bättre utdelning per investerad timme att jobba fler timmar på sitt befintliga jobb (om möjligheten finns) än att söka andra inkomstkällor vid sidan om. Är det ekonomisk maximering på kortast tid du är ute efter är det bättre att söka ett annat jobb som ger bättre betalt alternativt ett andra jobb om schemat tillåter.
Dock kan man ju tjäna extra pengar på saker man tycker är roliga och kanske ändå ha gjort på fritiden.

• Köpa/sälja saker man har hittat på loppis och second-hand på Tradera och liknande auktionssajter
  • Jobba extra som statist
  • Jobba extra som dagmatte
  • Jobba extra som privatlärare/läxhjälpare
  • Jobba extra som värdinna, mässpersonal, samplingspersonal och demopersonal.
4 gillningar

Flera av de här sakerna skulle behöva utvecklas och konkretiseras. Säkert är de fullt vettiga för vissa men de är inte generellt tillgängliga för alla.

Jag kan ju länka men jag vet inte hur RT-forumet ställer sig till “reklam” för diverse arbetsgivare och sajter.

statist.se och StagePool är största sajter för statistuppdrag
bland hundvakts-sajter är Rover mest välkänd, men det finns massa andra. Har bekanta som både hittat hundvakter och varit hundvakter genom den.
Allakando är bra början för de som vill prova rollen som läxhjälpare. De har en mycket tydlig introduktion och regler, men vet ej om de ger så bra betalt. Går säkert att tjäna mer på andra ställen när man har blivit van.
Eventpersonal.se, Storesupport och Brandimpact brukar söka “produktambasadörer” och liknande hela tiden. Man kan bara lämna in en spontanansökan så blir man uppringd för uppdrag inom en månad eller så. Lättare att hitta sådana jobb i mindre städer än i Stockholm. Antingen är dessa typer av marknadsföring inte populära just i storstäder eller så är det helt enkelt fler sökande per jobb.

2 gillningar

Hyra ut verktyg och prylar via Hygglo är smidigt också.
Sen funkar Tradera för mig som har gott om ”fri” tid och ett intresse för äldre prylar och kulturhistorik.

Men att jobba extra är ett smidigt tips om man vill öka sin inkomst på ett mer förutsägbart sätt.

1 gillning

Sök ett heltidsjobb om 40 h per vecka istället för ditt deltidsjobb. Se till att du får tjänstepension.

2 gillningar

Hur är det med tjänster typ fiver? Det var poppis för en 5-10 år sen iallafall. Jag provade inte… Någon som har?

På Fiverr tror jag det är alldeles för hög konkurrens i nuläget för att få en rimlig lön för mödan, om man inte har en väldigt nichad och efterfrågad förmåga/kunskap.

Det bästa sättet att öka inkomsten är att jobba mer, samt byta till ett bättre betalt jobb.

Ett råd som egentligen inte du har bett om men utbilda dig till ett jobb som ger högre lön. Jobbar Du bara 20h/vecka verkar det ju iaf finnas tid för det. Utbildningen ger på lång sikt högre lön än den du har idag. Har du tur kan du dessutom komma in på utbildningar som man får betalt under utbildningen. 130kr/h x 174h = 22.620kr i månadslön, (nog tyvärr en av de lägsta månadslönerna som finns år 2024) men då är ju semester inräknat så att jämföra med folk som har den månadslönen blir skevt eftersom de får semester ovanpå det.

2 gillningar

På kort sikt: flippa saker på blocket/marketplace. Håll dig till område du kan prisbilden väl på. Man förvånas över hur lata säljare är ibland med dåliga bilder och beskrivningar, saker som “måste bort” osv. Köp, städa/putsa, ta bra bilder och du har en skattefri intäkt så länge det är rimlig volym av saker.

På lång sikt: byt jobb och jobba mer :slight_smile:

1 gillning

Det jag tänkte på var följande

Statist - Det kostar väl pengar att vara medlem på statist.se? Man kan alltså inte gå med som en kul grej bara. Hur stor ”utdelning” och inkomst man kan räkna med är lite oklart för mig.

Hundvakt - Förutsätter det i princip att man har eller har haft hund? Lite svårt att förstå om det är ”öppet” för vem som helst eller om man i praktiken förväntas ”ha koll”.

Läxhjälpare - Är detta alltså ett uppdrag som en sorts coach där man egentligen inte förutsätts kunna något mer konkret? Allakando låter intressant. Har annars själv mer tänkt på att man borde anmäla sig som hjälpare i ämnen man kan bra. Tänker mig att språk och matematik borde efterfrågas mest men kanske har jag fel.

Eventpersonal låter spännande. Låter lite som en genre liknande statist, alltså att förutsättningarna skulle se liknande ut.

Tycker det är väldigt intressant när jag får höra om att man kan tjäna extrapengar som statist, vilket är ett tips som ofta kommer upp i trådar om att tjäna extrapengar.

Jobbar själv med film där det titt som tätt, om inte dagligen, är med statister på inspelningen. Dessa statister jobbar oftast långa dagar, mycket väntan mellan scenerna och det är inte alltid så enkelt att få dessa statistjobb. Visst är det inga konstigheter att få ett eller två jobb, men att lyckas få ett flertal jobb under en längre period är svårt.

Arvodet en statist får per dag varierar, men ligger vanligtvis mellan 250-500kr och då är det inte omöjligt att man är på “jobbet” 9-10 timmar.

Majoriteten av alla de som är statister gör det inte för pengarna, utan för att det är en rolig upplevelse att se hur en filminspelning går till, vilket det förvisso kan vara! :hugs:

6 gillningar

Både statist.se och stagepool har freemium-medlemskap. Man kan söka jobb utan att betala men premium-förmåner ger större chans att lyckas. Ungefär som hos LinkedIn :wink:

Ang hundvakt så finns det inga formella krav på att ha haft hund. Det är hussen eller matten som bestämmer om de litar på dig. Men precis som i alla jobb ökar ju chansen att få uppdrag om man kan visa tidigare vana på något sätt.

Även läxhjälp finns på olika nivåer. De flesta läxläsningsföretag har egenutvecklade undervisningsmetoder och material. Det är bara infinna sig och köra. Men då blir också betalningen därefter. Ju mer kunskaper och undervisningserfarenhet man har desto mer kan man ta betalt.

Eventjobb kräver mycket högre arbetsinsatser än statistjobb. De är nog “tyngsta” extrajobb. Som produktambasadör förväntas du ofta, förutom att lämna ut varuprover och marknadsföra produkten i linje med pågående kampanjen ofta också bygga upp och packa ner själva montern, fronta (packa upp och placera snyggt) produkten i butik, föra kampanjrelaterad statistik och dylikt kringarbete. Man får betalt per timme dock.
Hos mer “renodlad” eventpersonal kan arbetsuppgifterna variera ännu mer beroende på mässa/event och vad som krävs på plats. Ibland är man en värd/inna och ska svara på tusen frågor, ibland är man mer serveringspersonal, ibland är man lektant andra gånger är man underbetald it-tekniker och ska se till att all teknik fungerar. Det skiljer så väldigt mycket från uppdrag till uppdrag, men man får all info och krav på förhand, så får man bestämma om man vill tacka ja eller nej.

1 gillning

Timpenningen för att kränga loppisfynd på Tradera är väl inte heller så hög :wink: Vi avhandlade i början av tråden att om man vill öka inkomsten effektivt så ska man skaffa sig ett “riktigt” extrajobb. Sedan utvecklades diskussionen till hur man tjänar pengar på att göra det man skulle ha gjort i princip gratis, alltså mer inkomstbringande hobby.

1 gillning

Satsa inte på billigt loppisfynd, hellre saker som kostar 1000-10 000 i en kategori där du har ett sär-intresse och kan prisbilden väl. Dyker alltid upp felprissättningar som man kan göra 20-50% vinst på ett par veckor. Själv tycker jag det har varit lättjänade tusenlappar.

1 gillning

Jobba heltid!!! En riktig no brainer.

Inget fel på billiga loppisfynd. Jag sysslar själv med böcker och skivor. Mer än en gång har jag köpt in saker för 10-20 kr som jag sedan sålt för 500 kr eller liknande. Detta förutsätter förstås ordentlig koll på särskilda områden. En bra modell är också att kolla upp marknadspriset för varan på plats med telefonen. Då minskar risken för misstag.

2 gillningar

Sanningen är väl att människor har väldigt olika förutsättningar. Någon har ett hyggligt betalt arbete och letar efter något flexibelt påhugg att syssla med på kvällar och helger. Någon annan har ingen (tillräcklig) inkomst alls men har oceaner av tid. För den sistnämnda kategorin borde statist vara en möjlig grej.

Ett mer flexibelt alternativ kan vara att syssla med mystery shopping. Jag har själv gjort detta tidigare under flera år. Under pandemin gick branschen ner mycket. Jag har också upplevt att villkoren över tid blivit sämre. Förr kunde jag ibland boka in uppdrag med riktigt fina villkor. Idag är det mer ovanligt.

1 gillning
  • Bo i en kommun med låg skatt!
  • Träffa en partner som är ekonomisk produktiv!
  • Bli personlig assistent

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet