Svarat “50,000” i pollen men sanningen är nog den att jag skulle ha mycket svårt att sluta jobba även om jag skulle ha 50,000 kr säkrat i kapital per månad för resen av livet. Jag älskar mitt jobb och är mycket engagerad i min karriär. Men har samtidigt drömmar om FIRE som koncept, eller kanske som trygghet, att luta mig tillbaka mot om det skulle behövas. Så mera friheten att kunna, men kanske inte nödvändigtvis vilja verkställa.
Kul fråga! En liknande fråga dök upp på AW:n på jobbet.
I princip alla utom mig sa att de skulle fortsätta jobba oavsett om de vann på lotto. De hade familj precis som jag, jag tänker att familjen skulle kunna få betydligt mer tid med mig om inte pengar vore ett problem.
De här var personer som kanske redan hade det ganska bra med villa, resor, bilar osv redan idag jobbade mest för att finansiera lyx och inte för att överleva? Eller för att ha någon att snacka goja med på vardagarna? De andra avdelningarna kanske har det ganska slappt?
Tips, inkomster brukar ha en lognormalfördelning. Så om du ökar varje svarsalternativ exponentiellt så brukar man kunna täcka in fler personer med färre alternativ.
Svarade före skatt. Bara skatt och döden man inte kommer undan.
Samtidigt inser jag att vi betalar väldigt olika mycket skatt så då blir jämförelsen irrelevant kanske. Om alla svarar efter skatt blir det ju mer tillrättavisande med vad vi skulle vara nöjda med.
En sak till. Är jag fortfarande gift i scenariot? Påverkar ju också hur mycket jag får att leva på
Haha, ja det var en kul fråga som väckte mkt känslor. Själv svarar jag som i FB-gruppen: Jag kostar 20 per månad idag, 25 lever jag bra på och 30 vore toppen, så det fick bli 30 även här.
Hade jag 30’ efter skatt varje månad skulle jag inte behöva jobba för pengar och skulle då styra om livet. Aktiv ja. Skapande ja. Men utan att ’behöva jaga betalda uppdrag’ liksom.
Svår fråga för en som inte tänker arbeta mer.
Jag får just nu närmare 80.000 (före skatt) per månad av min arbetsgivare för att inte jobba, så det fick bli mitt svar trots att jag hade nöjt mig med mindre.