Efter skatt så klart! ![]()
Pengar som kommer in på kontot var månad oavsett varifrån de kommer.
Nyfiken. Är du en avpolletterad politiker?
Om du fortfarande är gift kan bara du svara på. ![]()

Jag avrundade uppåt.
![]()
Hade jag jobbat för bara lönen hade jag valt en bättre karriärstege. Hade lätt kunnat leva på 20k, och eventuellt mindre om barnen blir självständiga snabbt som vuxna. Hade jag fått 100k i månaden hade jag fortsatt jobba och mina spenderingsvanor hade varit ganska oförändrade. Ev någon extra resa.
Att lämna arbetslivet i dagsläget hade troligen varit dåligt för helheten i mitt liv. Efter x antal år kanske jag byter jobb eller utbildar mig till något nytt. Tveksamt då jag trivs, men man vet aldrig. Ev hade jag vant mig vid att bara driva på egna projekt och då kanske övervägt att pröva ett halvår/år ledigt.
Lite överraskad att bara 7% skulle jobba om de inte behövde lönen.
Nej, privatanställd tjänsteman.
Jag kostar 15000kr nu efter skatt i månaden och då behöver jag inte titta på matkostnader eller så utan bara drar kortet och är nöjd.
Jag valde 20000kr för att vara säker på att pengarna skulle räcka oavsett och jag skulle ha 60k extra per år för att ha råd med den där bad ass permobilen när jag blir äldre, städhjälp och sådant som underlättar. Lite extra lyx helt enkelt.
Då blir man ju nyfiken på hur det företaget kan gå runt och vad poängen med upplägget är? ![]()
Ponera att ett företag vill minska personalstyrkan.
LAS funkar som en LIFO-lista, vilket för med sig att det är unga hungriga med låg lön men färsk utbildning som får gå, medan gamlingar med hög lön blir kvar.
Om nu företaget vill runda (förhandla bort) LAS så får de förhandla fram en sockrad uppgörelse.
Längre uppsägningstid än kollektivavtalet utan arbetsplikt under uppsägningstiden med bibehållen lön, pensionsinbetalningar och förmåner för den som nappade.
(Notera att ordinarie uppsägningstid enligt kollektivavtal för den som likt mig fyllt 55 är 12 månader)
Eftersom det är så många här som skulle sluta jobba så gissar jag att man har tråkiga jobb. Varför inte då utbilda sig till något yrke som är riktigt kul? Jag har själv jobbat med många kul saker och inser att mitt liv inte kommer att hinna räcka till för att prova på alla ytterligare jobb jag skulle vilja ha. Några exempel på jobb på min att-göra-lista innan jag dör:
- Fjällguide/bergsguide
- Föreläsa i kärnfysik (ännu mer än vad gjort hittills)
- Tränare för skidlandslaget eller för något lag i långcupen
- Forska i fysik
- Forska i biokemi
Listan är mycket längre. Min huvudfråga är varför så många jobbar med så tråkiga saker?![]()
Jag definierar ett jobb som något jag behöver utföra för att få pengar till livet i övrigt. Ett transaktionellt förhållande. Det kan vara mer eller mindre inspirerande/roligt men krävs för mitt uppehälle. Inget av de saker jag personligen finner inspirerande/kul på riktigt ger en inkomst det går att leva gott på. Får jag en passiv inkomst som täcker det jag anser mig behöva kan jag mycket väl tänka mig att forska/”arbeta” som guide/tränare eller bara förkovra mig i något intressant. Men då är det inte längre ett arbete, det är en hobby eller något jag gör för mitt eget höga nöjes skull som ger mig något mer än eventuell lön.
Dvs, så länge det finns ett mått av tvång involverat är jag inte fri att leva helt i enlighet med vad jag själv finner glädje från.
Jag har inget tråkigt jobb men det är ändå bättre att vara ledig!
Jag kan inte jobba, men hade gärna jobbat om jag kunnat. Har haft sjuk roliga jobb genom åren och även trista.
Men hade jag jobbat och haft möjlighet till hög inkomst utan ett yrke, så öppnar det upp fantastiska möjligheter för tid till hobbies, lärande och intressen.
Så skulle inte tackat nej om den möjligheten dykt upp under mina jobbår. ![]()
Speciellt om man har ännu roligare då! ![]()
Man behöver inte ha ett tråkigt jobb för att vilja sluta arbeta. För min det är det själva arbetslivet som jag är less på. Jag vill inte bli styrd av arbetsgivare eller kunder.
Jag tror jag förstår hur du tänker. Samtliga de saker jag listade är betalda arbeten som man kan leva på. Jag förstår inte varför personer som kan välja inte väljer att arbeta med något man brinner för.
För att man vill göra annat som inte nödvändigtvis ger en lön eller ger en avkastning som är mer värd än lön.
Försök se att andra kan fungera annorlunda än just du gör, samt att saker händer under livsvägen som gör att prioriteringarna ändras. ![]()
Ja, det är ju klart att man kan ha ett intresse som det är omöjligt att få betalt för. Men jag tänker att man kan få betalt för väldigt mycket.
Det kan man. Det är också ett kanonbra sätt att förstöra ett intresse - att göra det till sitt lönearbete. ![]()