Jag har inte uppnått “fat” FIRE än, planen är att dra mig tillbaka inom 10 år.
Men om jag skulle dra mig tillbaka idag skulle det tyvärr behöva bli “lean” fire och jag skulle nog behöva dryga ut kassan med någonting. Lönen totalt oviktig, det hade räckt med kanske 5-7 tusen kronor netto.
Vilka yrken hade du tagit idag om lönen inte var en faktor? Vad finns det för roliga yrken?
Chilla runt i en trädgårdsbutik känns ju inte så tokigt. Men är kanske mer en romantiserad bild av att trädgårds myset är det man saknar nu när man kommit in på kontorets mörker igen
Ja. Deltidsarbete in någon nichbutik för mågot som intresserar en. Kan ju va trädgård som ovan, friluftsliv, elektronikprylar, kökredskap, jakt, fiske, bilar, motorcyklar, hästar, eller vad som helst man tycker är kul. Då får man ju dessutom möjlighet att prata med andra som delar intresset.
Arbeta med ungdomar på något sätt. Det är nog inte omöjligt att få någon anställning som handledare / mentor till UF företag på gymnasieskolor (Ung Företagande).
Finns det ett samband mellan ”rolighet” och att ett yrke eller en roll är okvalificerad? Är det inte främst sådant som friare arbetstider och ev. koppling till saker man gillar eller har som hobby som är ”grejen”? För någon kanske jobb på typ Systembolaget kunde vara ett ideal? Där får man ju leva ut sin nördighet. Fokus ligger inte på att ”kränga volymer” utan mer på service. Systembolaget är bäst i Sverige på service.
Skriva ut saker i 3D och sälja. Barnen har snöat in sig på nerf guns vilket är något man skulle kunna bygga ihop och sälja. Kanske startar en sån sidoverksamhet med dem när de blir äldre.
Jobba på en biograf och se massa filmer.
Har också funderat på att vikariera som programmeringslärare, men det kan nog knappast klassas som okvalificerat.
Valarbetare tycker jag är himla intressant. Det är långa dagar, men har man inget annat att syssla med så blir den bra peng ändå. Det går dessutom att jobba under förtidsröstningen också. I min kommun har jag för mig att vi fick 2700:- för en dag. Jag kan mkt väl tänka mig att ställa upp flera ggr.
Tror också på systembolaget som väldigt bra lean jobb, väldigt många som jobbar 25 till 75 % så man blir inte så “konstig” och samtidigt ganska stor rotation med studenter och andra så det är inte omöjligt att få jobb heller
Barista-FIRE brukar detta kallas, så att söka på det begreppet kanske kan leda till inspiration. Själv trivs jag med mitt kvalificerade yrke och skulle nog inte trivas som barista eller dykinstruktör eller annat serviceyrke, men om jag bodde i Sverige skulle jag kunna tänka mig att leva av CSN-pengar i några år.
Jag har ibland tänkt att lokförare skulle vara ganska trevligt. Men då är det ju mindre troligt att det blir på timmar utan kanske mer som alternativkarriär som skiljer sig helt mot vad jag gör idag. (Om inte FIRE funkar pga externa omständigheter t ex.)