Jag har alltid tänkt att jag skulle bli hobbymöbelsnickare när jag blir pensionär. Nu är jag osäker på om jag faktiskt är särskilt intresserad av det, men i teorin låter det intressant tycker jag. Som träslöjdsvarianten av att påta i trädgården.
Valarbetare än jätteroligt. Det är mitt favorituppdrag och då har jag haft många.
Ett annat alternativ är att bli lokalpolitiker. Är man duktig så finns det möjligheter. Olika uppdrag i styrelser för PRO och liknande är också en variant i samma genre. Ofta är många av medlemmarna ganska passiva så är man bra på att prata och har idéer så är det absolut en variant. Själva rollen handlar mycket om påverkansarbete så en bra förmåga att boka in luncher med rätt personer och bygga nätverk är bra.
Just det, god man står på min lista över uppdrag/saker jag vill göra när jag inte jobbar så mkt. Tror att jag skulle kunna bidra där.
Promenera med hundar/ta hand om hundar/djur under folks resor etc kan jag också tänka mig. Upplever inte att jag vill avsätta den tid som krävs för att ha egna djur, men tar gärna hand om andras.
Betalt är en mycket stark överdrift i det här sammanhanget (dela reklam). När sonen delade ut reklam för 10 år sedan så fick han ca 200kr för en utdelning. Och det tog 6-8 timmar totalt att blada (lägga ihop de olikna reklambladen till enskilda högar för varje hushåll) och gå runt och dela ut dessa. 25-30kr/timme i bästa fall. Samla burkar är nog högre timpeng.
God man har jag funderat på men jag uppfattar att själva uppdraget är lite ”byråkratiskt och tråkigt”.
En roligare roll vore i min värld att vara ledsagare. Då får man typ gå få fotbollsmatch med någon förståndshandikappad person. Efteråt kanske det blir McDonalds och prat om ”häftiga mål”.
Bara jag som drömmer om att vara lapplisa? Gå på stan och kolla bilar hela dagen. Kanske får sig en och annan avhyvling dock.
Då får du ta skit från alla ouppfostrade bortskämde ungar istället ![]()
En roll som jag funderat på är att vara funktionär på loppmarknader. I Stockholm finns den rollen.
Nämndeman hade varit kul. Har alltid varit intresserad av domstolsprocesser och kluriga rättsfall. Men det ger nog inte så många kronor i fickan.
Annars skulle jag nog öppnat upp ett småskaligt b&b i sommarstugan. Serverat frukost i det inglasade uterummet alldeles invid vattnet, erbjudit fiskesafari och grillkvällar. Tipsat om utflykter i närområdet. Jag har en väldigt romantiserad bild av den här typen av boenden från mina egna resor. Så många generösa och vänliga värdar jag mött med spännande historier att berätta.
Nämndeman är jättebra men förutsätter ett bra jobb i grunden som du tar ledigt ifrån. Då får du ut både full lön och ett mindre arvode. Det du tappar är tjänstepensionen. Om du inte har något jobb får du enbart arvodet.
Hemtjänst, äldreomsorg eller lärarvikariat kan annars vara något. Sånt som man kan bli inringd lite nu och då, men aldrig behöver ta något om man faktiskt inte vill. Kan bli lite spontant, troligen så mycket som man vill men även pausas när man inte vill mer. Väldigt sociala områden också.
Ett annat alternativ är ju att bli kontaktperson. Fast ärligt talat vet jag inte om man får någon ersättning för det. (Men jag tror det.) Ett av mina goda barn hade kontaktperson under ett par år.
Och vad gäller God Man-uppdraget är det i hög utsträckning beroende på vad ens goda barn/person har för behov in det är ’byråkratiskt och tråkigt’ eller ej. Har enkom varit God Man till ensamkommande och därefter oxå Särskilt Förordnad Vårdnadshavare för ett av de goda barnen, och tråkigt kan jag definitivt inte hävda. Emellanåt byråkratiskt och pappersarbete liksom, men samtidigt enormt givande. Bara att få inblick i svenska system som jag aldrig kommit i kontakt med annars var enormt ögonöppnande vill jag lova!
Så rekommenderar det varmt - ping @Monica på den!
(Åtminstone att vara God Man till ensamkommande, vilket dock skiljer sig från God Man-uppdraget i gemen, då det omfattar väldigt mycket mindre ekonomi-aspekter och väldigt mycket mer andra myndighetskontakter med MigVerk etc.)
Jo, är med på bilden. Kontaktperson och ledsagare är liknande saker.
Med den inställningen bör du nog hålla dig borta från skolan.
Jo, när jag en period jobbade som admin-chef på en stor gymnasieskola träffade jag på en del lärare med ungefär sådan inställning. Det gick inte så bra för dem.
Du jag har tre barn… ![]()
@anon41011307 - avser såklart föräldrarna. De är det stora problemet i dagens marknadsskola. Inte barnen.
Vaktis på skola, typ Willie i Simpsons
Behöver man inte ibland som vaktis att städa toaletterna och sånt? Beror på storleken på skolan kanske, men säkert behöver man fixa blockade toaletter till och från. Annars så kan vaktis vara soft
Arborist eller klottersanering ![]()
Sköta en maskin. Yrket kanske inte är roligt i sig, om man inte har ett specialintresse. Men man är ifred har tid att lyssna på poddar och ljudböcker.