Roliga (okvalificerade) yrken vid "barista-FIRE"?

Nä, då ringer man nån

Nu tycker jag nog du undersäljer dig rejält - såklart du ska ha ett kvalificerat arbete, kanske inte välbetalt…

För mig är okvalificerat arbete och sitta på en moped och leverera hamburgare till folk som är för lata att åka och handla själv…

Har själv tänkt lite kring tankarna att faktiskt ha något sådant “skityrke” som Foodora. Då med cykel. Tanken är att få lite träning och få betalt på samma gång, är lite skit samma då om det är skitlön. Inte många som får betalt för sin träningstid ;D

1 gillning

Hm, ja du har kanske rätt. Jag har kanske en idealiserad bild av dessa okvalificerade yrken. Men efter x antal år med ett högkvalificerat yrke/krav yadayada kan jag ibland bli ‘sugen’ på saker som nämnts i trådsvaren.

Tips är att ta buss körkort, man brukar få det gratis genom arbetsförmedlingen och leder direkt till jobb. Sedan kan man jobba 1-2 ggr i veckan eller när man vill. Efterfrågan är riktigt hög.

1 gillning

Om jag var ute efter lite sidoinkomster skulle jag snarare försöka generera dem via entreprenörskap. Att gå från ett fritt, högkvalificerad yrke och in till något själadödande går för mig stick i stäv med hela FIRE-konceptet. Även om man bara behöver jobba lite grann.

1 gillning

Vilket enormt slöseri ur en samhällelig vinkel om högkvalificerade personer som ingenjörer, jurister, läkare etc säger upp sig för att köra ut pizzor.

För mig är det svårt att förstå att någon vill ge upp sin höga lön, sina aktieprogram, tjänstebil, telefon, tjänsteresor, gymkort etc för att bli hunsad i ett ”enkelt” jobb. Varför?

Min pappa jobbade på finansbolag större delen av sin karriär. Som pensionär tog han taxikort och körde några dagar i veckan. Det var ett fritt deltidsjobb. Det var alltid roligt att höra om hans körningar med olika kändisar. Rent krasst åker kändisar taxi i en helt annan omfattning än oss andra, oftast på någon annans bekostnad. Kändisarna var ofta pratglada. Att få en äldre samhällsintresserad akademiker vid ratten var förmodligen roligare för dem än ”Islamisten Muhammed, 31”.

Att man vill ut från ansvar och utbrändhet och visa fulfingret till chef, kunder och kollegor har jag inte alls svårt att förstå. Men jag gråter hellre i tjänstebilen eller Lufthansaloungen än bakom kassan på McDonalds…

1 gillning

Många verkar missa poängen med tråden, dvs att hitta roliga jobb.

Att bli hunsad bakom disken i McDonalds är som inte det vi pratar om här.

9 gillningar

Precis.
Tanken är ju att komma på roliga jobb. Det är heller inte tal om att bli hunsad. Som @Anonym skriver är det tanken om att slippa ett yrke med höga krav, resor och mycket ansvar som lockar.

Visst är det väl ett samhälleligt slöseri men vi är ju alla produkter av vår tid och det är samhällets ansvar att fundera på varför FIRE-rörelsen vuxit så stor. Mitt egna individuella ansvar tar jag. Skattebetalare och laglydig :slight_smile:

2 gillningar

Om man inte orkar med ansvar och höga krav borde man i många yrken kunna söka sig till en enklare tjänst inom samma yrke. Det är tex stor skillnad i press att vara chefsingenjör för en produkt/produktion och en utförare som arbetar efter en specifikation, och det finns ofta ett eller flera steg däremellan. Lägre lön men lägre krav.

Men för att svara på frågan. Stugvärd i en STF fjällstuga vore trevligt att vara nån sommar. Deltidsbrandman vore spännande. Kommunjägare. Ge privatlektioner i naturvetenskapliga ämnen. Skogsarbete på sommaren (plantering/röjning). Jobba med sjöräddningen… Vad som är kul är ju högst individuellt.

2 gillningar

Är trevligt. Kan attestera. Ger absolut ingenting betalt men man kan se det som “gratis boende” då man får ersättning för alla mat och logi. Gillar man stug- och fjällvandring kan jag varmt rekommendera. :slight_smile:
Edit: välj inte en stuga längs Kungsleden för då blir det fan ingen vila.

1 gillning

Nej, de har väl haft skitmycket att göra i sommar. Pun very intended.

Annars är det nog kul. Ibland verkar serviceyrken locka mig, ibland verkar det vara värre än att flippa burgare. Beror nog på hur social jag känner dagsformen är.

1 gillning

Särskilt i år! STF Kebnekaise Fjällstation stänger tillfälligt pga magsjuka. Nämen faktiskt är stugvärdar begränsade till att peta ned bajspelare! :stuck_out_tongue: Det är så mycket “skitjobb”-man gör :slight_smile:

Vandrare är annars av sitt egna slag oftast. Väldigt skötsamma och antingen extremt pratglada, eller inte alls. Men de väldigt populära områderna som tex längs Kungsleden är det mycket oerfaret folk och inte riktigt av samma grus och korn. Då är det mer ett service-yrke och långa arbetsdagar.

1 gillning

Tror en del, inklusive mig reagerade på en månadslön på 5k och att det automatiskt kvalificerade bort en del jobb. Om de är roliga eller inte är ju svårt och veta, för mig är det ju kollegorna mycket som gör om jobbet blir roligt, eller om du har mycket kundkontakt, och det handlar ju väldigt lite om lön.

Det kan jag sympatisera med, men jag tar då högen pengar och reser iväg istället och kan tänka på mina kollegor som sitter i trånga konferensrum och diskuterar något idiotiskt projekt som vi alla vet aldrig kommer ta slut… :slight_smile:

Tror inte lösning på FIRE är att ta ett lågavlönat jobb för att få distans, framförallt då det inte ger någon lön. I så fall kan du lika väl stoppa in lite pengar på börsen, en avkastning på 5k i månaden kan vem som helst klara på några vettiga globala indexfoder.

Jag har själv tänkt tanken när man känner sig vilsen i ekorrhjulet att det nog faktisk skulle kunna vara kul att steka burgare på dunken, men finns en anledning till att just denna mycket korkade idé aldrig blir av…

Jag skulle vid Lean-FIRE lägga mycket fokus vid arbetstider och ”bundenhet”, kanske mer än vid jobbets ”rolighet”. Jag tänker mig ungefär följande frågor:

1. Vill du jobba hela året eller bara vissa årstider?
  2. Vill du bara jobba ”kontorstider” eller går det bra att jobba kvällar och/eller helger och vara ledig på dagen istället?
  3. Vill du ha ett fast schema eller mer ”jobba när du har lust”? Ett fast schema kan ju också vara mer eller mindre flexibelt.

Om du har svaren på dessa frågor klara för dig kan nu nog ganska snabbt rensa bort en stor del av alla tillgängliga alternativ.

2 gillningar

Inte hela lösningen, men kan säkert bidra: Fotbollsdomare.

Jobba bara när du känner för det, var aktiv, bidra till föreningslivet och få en hyfsad slant (20-30k om du dömer 2 matcher per vecka redan din första säsong).

1 gillning

Prestation straffbeskattas.