Samtliga saker du listade skulle jag ha svårt att få tillräcklig lön från för att leva det liv jag vill. Så det är väldigt individuellt huruvida det går att kombinera ett arbete att brinna för med ett liv i övrigt i enlighet med hur jag vill leva det.
Då är jobbet inte tillräckligt roligt
. Nobelpristagaren forskar vidare i labbet vid 90 års ålder för att det är inte roligare att vara ledig om man har rätt jobb ![]()
Jag tror inte att den nobelprisvinnande professorn i bioteknik känner sig så styrd av sin arbetsgivare. Inte bergsguiden heller. Och att ta ut deltagare på en topptur med stighudar är inga otrevliga kunder ![]()
Lite det jag försökte få fram. Är det ett måste för brödfödan tappar det troligen snabbt en del av charmen/glädjen som skulle infinna sig utan den aspekten.
Det är ju klart att om man vill ha mer betalt än en professorslön så funkar det ju inte att forska på ett svenskt universitet. Men på Stanford tjänar de inte så dåligt. Och inte AI-forskarna på Google heller ![]()
Här är några anledningar:
*Arbetsmarknaden för det man brinner för är nära obefintlig
*Man vill inte förstöra sitt intresse med att göra det till ett arbete och därmed ett tvång. För min egen del dör intresset direkt så fort det blir ett tvång.
*Ingångströskeln (utbildning/träning) till drömjobbet är för hög.
*Man vet inte vad som skulle kunna vara drömjobbet.
Själv förstår jag inte hur man kan tycka ett jobb är så roligt att man längtar till det efter semestern.
I mitt fall är glaset halvfullt eller tomt när det gäller synen på arbete.
Fråga om han/hon hade velat slippa söka finansiering till sin forskning ![]()
När du för xx-gången i rad behöver gå ut med kunder i väder som du inte velat gå ut i privat och det dessutom återigen är babbliga och högljudda kunder som stör dig när du egentligen bara vill njuta av tystnaden.
Jag upplever att denna diskussionen påminner väldigt mycket om en tidigare tråd om träning och fysisk aktivitet. I den tråden var det väldigt många som tyckte att all form av fysisk aktivitet var skittråkig medan jag inte har tillräckligt många timmar på dygnet för att hinna springa alla stigar, bestiga alla berg, cykla alla grusvägar och simma i alla sjöar som jag skulle vilja.
På min lista finns det väldigt många jobb som jag skulle vilja hinna med i livet (och jag behöver inte jobba). Så i min värld är den listan långt ifrån obefintlig.
Däremot kan jag förstå att ingångströskeln kan upplevas som hög.
Jag ser det inte som att förstöra en hobby. Jag ser det som att hitta det man tycker är kul och se till att någon betalar för det
. Då är det kul även efter semestern.
Hade du inte jobbat så hade du haft mer tid till det ![]()
Om man tycker att det är roligare att jobba än att vara ledig har man kanske för tråkig fritid!
Och jag ser det annorlunda. Jag hade på många sätt ett trevligt jobb, men jag tog med mig tankar och planering hem, det påverkade sömn och fritid. Nu har jag tid och ork över att ägna mig åt annat. Men det är så jag ser det.
Däremot kan jag förstå att andra tänker annorlunda, som du t ex. Så testa det, att inte bara köra din predikan om friluftsliv och glädjen med arbete överallt. Du hänger på ett ställe med alltifrån sjukskrivna och nattarbetande industriarbetare till VD:ar och finansiellt obundna fritidsforskare.
Detta är en belysning av påståendena från en annan vinkel. ![]()
Men alltså jobb är ändå jobb. I don’t dream of labour liksom. Jag kan göra annat kul som volontärarbete, men jag skulle troligen kunna läsa böcker och lyssna på musik 40 timmar i veckan och leva lycklig ändå men jag ser inga annonser för luststyrd läsning på platsbanken.
Svider att erkänna, men de flesta kan nog inte välja det.
Ligger nog mycket i det. Vad föreslår du?
Det blir lite av en fråga om positiv vs negativ livsinställning. För mig, alltså. Jobb bidrar med en hel del negativt man bara “måste” ta sig igenom. Fritidsintressen å andra sidan har också en massa jobbiga grejer man “måste” ta sig igenom. Man får ha tålamod och planera och stå ut med människor även inom föreningsliv och lite mer utvecklande hobbyverksamheter.
Kan man inte tolerera skav utan börjar anpassa sig till en lägre nivå så kommer man uppleva samma stress vid lägre ansträngning efter ett tag. Det är iaf min erfarenhet. Man krymper; Lifestyle creep.
Jag tycker att jag har tidernas bästa jobb om man väger ihop allt - utvecklande, kul, meningsfullt, bra avkastning etc.
Med det sagt så skulle jag nog ändå efter en tid (kanske 5 år eller så) ändå avpollettera mig själv från arbetslivet för att testa något nytt. Även med det bästa av jobb så finns det en viss inlåsning som gör att inte livet är helt fritt. Upplever att det inte spelar någon roll hur mycket man gillar det man gör, det skapar ändå nån form av bristande på spontanitet i livet.
Tror att jag skulle lägga tiden på att forska inom teoretisk fysik på deltid, fixa i trädgården, resa och umgås med familjen. Men gissar att även den kombon till slut blir gammal även den ![]()
Du har inte funderat på att ta något jobb där du kan skriva via dator? Du är ju bra på att formulera dig här på forumet tänker jag.
Skulle kanske kunna funka med jobb inom kundtjänst, nyhetsmedia, författare, rådgivare, ekonomi, osv. Det är många jobb som går att sköta bara via dator och tangentbord idag.
Wow! Tack, tänk att jag aldrig tänkt på eller arbetsprövat för det…
Springer genast iväg, fullt frisk och letar upp ett jobb. ![]()
Du är rolig du. ![]()
Visste jag att jag hade ut 35 000 netto varje månad, och att det räknades upp med inflationen varje år hade jag nog känt mig bekväm med att sluta jobba (även om jag nog inte gjort det).
Många kanske inte brinner för någonting som det passar att arbeta med. Det kan till och med vara så för en del att man inte brinner för någonting alls.
Svårt att jobba med att läsa böcker/korsord/vara ute i trädgården eller titta på netflix.
Jag brinner för att träna till exempel, men skulle aldrig vilja jobba med träning. Är ju mina löpturer och gympass jag älskar, inte att hjälpa andra eller sälja träningsprogram… Och hur jag ska få betalt för att springa 4 mil i veckan vet jag inte riktigt…
Precis, även om du skapat en blogg eller en Youtubekanal om löpning så är det något annat än just löpning. Eller stå att fiska, det går inte tjäna pengar på utan att göra annat än just stå och fiska, sälja en och annan fisk till någon som kommer och frågar om dom får köpa kan man få en (väldigt)liten slant på.
Så det där att tjäna pengar på att göra det man älskar är inte samma sak som att göra det man älskar utan innebär mycket annat om man ska får pengar för det.
Om du kan skriva här på forumet borde det väl gå bra att skriva även på andra ställen i ett jobb tänker jag. Du är ju till och med chattmästare vilket tyder på hög produktivitet!
![]()
Men vad fallerade arbetsproverna på då? Lite förvånad att inte tex kundtjänst och många andra jobb där man skriver via dator skulle kunna funka.