Välkomna till dagens lilla provokationsutmaning för er som förvärvsarbetar.
Vi hör ofta att man ska välja ett jobb som man skulle vilja utföra även om man inte fick betalt.
Skulle du jobba med ditt nuvarande jobb även om du inte fick betalt?
Ja
Nej
0röster
Nu till själva utmaningen om du svarat nej på frågan ovan. Lista och besvara frågorna 1-3 nedan i kommentarsfältet så konkret som du kan.
Börja med punkt 1.
Avblurra sedan 2.
Besvara inte punkt 3 innan du svarat på 1 och 2 i ordning.
Vilket jobb skulle du vilja jobba med även om du inte fick någon monetär ersättning? Det kan vara precis vad som helst. Var gärna så specifik som möjligt.
Vad skulle krävas för att du skulle jobba gratis på det jobbet du skrivit ner i punkt 1?
Vad skulle krävas för att sedan gå från punkt 2 till att få betalt för jobbet du listat under punkt 1?
Men får 0 betalt för min hobby, som jag lägger ner en hel del tid och pengar på och som andra har som heltidsjobb. Jag känner mig lyckligt lottad som har en hobby som betalar sig själv, nästan. Tjänar inga pengar på den direkt, brukar gå ett par hundringar minus eller plus per år.
Men den ger glädje, personlig utveckling, vänner, ett brett kontaktnät och kunskap.
Spännande fråga! Men, en följdfråga (innan jag kollat vidare på det blurrade). Behöver jag lösa inkomsten på annat sätt?
Alltså orka sköta ett annat jobb, och sen gå till mitt nuvarande bara för att det är så kul?
Jag älskar att utveckla människor och verksamheter.
Jag vill arbeta med något som gör världen bättre, för framtiden.
Jag är en bra chef.
Jag får betalt för att göra allt ovan, men hade säkerligen arbetat vidare inom miljöfrågor på något sätt även om jag inte fått betalt.
Svårt. Om jag inte behövde pengar skulle jag inte jobba. Men om jag ska välja ett yrke…
Jobbar idag som förskollärare (och det är inte för lönen jag valt yrket ) i socioekonomiskt utsatt område och skulle gärna fortsätta jobba med barn och gärna fokus på det kompensatoriska. Vara en viktig vuxen, som gör skillnad. Ett sammanhang där barn kan vara barn, utveckla tillit till en/flera vuxna, känna tillhörighet både i det lilla och samhället som stort. Men, det behöver nog uppfinnas ett nytt jobb för det
Någon form av djurvårdare på katthotell (vilket antagligen inte existerar). Inte behöva ta hand om sjuka djur som på en veterinärmottagning, men inte heller sköta städning och administration som de som driver katthotell antagligen behöver göra.
Sportjournalist hade jag också kunnat tänka mig, ifall arbetstiden var begränsad och de sporter jag täckte var på hög nivå, men i närområdet. Alltså inte åka flera timmar en söndag fm för att kolla juniortävling i velodrom…
Att jag fick ett socialt utbyte, kände meningsfullhet, att det ger en känsla av sammanhang, men utan allt för hög stress, krävande ansvar eller att jag behöver göra avkall på hälsa och fritid.
Skulle det vara att jag gör det för pengarnas skull, skulle det kännas mer meningslöst att sitta och klappa katter… då hade jag nog velat ha mer ansvar, mer meningsfullhet - som på förskolan - där saker också är mätbara. Lustigt nog, det jag först ville slippa kanske jag tolkar uppgiften tokigt, svårt att föreställa mig jobb utan behov av pengar osv… men ja, såhär blev mitt svar. Intressant tankeställare för mig! Tack för det