Att man ska ha lyxproblemet att ha så många FIRE-profiler på forumet att man måste lägga till ett förtydligande i frågan om att man vänder sig till de som förvärvsarbetar tar jag som ett kvalitetstecken på klientelet på RT.
![]()
Precis det jag gjort hela mitt yrkesverksamma liv. Utan att vara girig och försöka bli ruskigt rik rik utan lagom för att ha ett rikt liv! Och nu som arbetsfri kan jag fortsätta ha ett rikt liv. Lagom sparande och skuldfri!
Men som jag sagt tidigare, har oxå haft turen att få vara någolunda frisk och fri från några allvarligare skador.
-
PT utomlands, i ett varmt land.
-
Ekonomisk frihet eller åtminstone tillräckligt för att det inte ska vara ett hinder
-
Jag vet helt ärligt inte. Hade behövt tänka efter en stund då väldigt få personer lyclas leva på ett PT-jobb.
Inget.
Blev förvirrande nu.

Svaret är att jag inte vill ha något annat jobb än det jag har. Men om jag inte fick betalt skulle jag inte klara mig ekonomiskt.
Eller var denna fråga bara till de som är FI? ![]()
Edit: såg nu att FI-something-folket inte heller fixade frågan. Men kontentan är att man kanske redan jobbar med det man vill. Men det vore svårt att göra det utan ersättning om det inte finns pengar att leva på.
-
Då skulle jag göra nåt snarlikt det jobb jag har idag, men mer på mina villkor. Familjebehandlare eller diakon med inriktning barn/familj.
-
Att jag hade min försörjning tryggad på annat sätt. Att det fanns en sådan verksamhet att joina.
-
Att jag behövde det för min försörjning.
Är intresserad av höra vad folk tänker om egentligen två scenarion:
- De som är FI och vill ha en förändring i sitt arbetsliv men inte gå RE. Vad håller dessa personer tillbaka? Eller är alla helt enkelt nöjda med sina tidigare jobb/gått RE.
- De som uppfattar sig att inte ha råd att göra en förändring då man upplever det som otryggt dels ur finansiellt avseende men kanske också de praktiska stegen som är hinder för att agera på sin längtan efter ett annat karriärsval.
Superintressant att se alla svaren hittills - inklusive invändningar och discokatter.
![]()
-
Jag skulle kunna tänka mig att jobba som lärare men bara göra de roliga sakerna.
-
Att jag hade mycket pengar.
-
Går nog inte att få betalt bara för att göra de roliga lärarsysslorna så det är nog omöjligt.
- Diplomat, världen verkar behöva fler och bättre.
- Tror det är bra att vara ekonomiskt oberoende och utan något direkt ägande i aktier då
- Bara en dröm, inget att påbörja vid 46.
Om du inte tror att ditt liv är över när du blir 50 så hade jag nog omprövat det där.
Det här gav mig en existensiell kris såhär på kvällskvisten. Jag känner mig inte helt övertygad om att det finns något överlapp mellan det jag älskar och det världen behöver.
Alltså. Vetetusan. Jag kan nog tröttna på det mesta. Men
1: Ligger någonstans lätt dynamiskt i gränslandet mellan musik, ljuddesign och teknik.
2: Ekonomiskt oberoende, investeringar som någotsånär säkert avkastar åtminstone motsvarande min nuvarande årsinkomst.
3: Atagligen en hysterisk massa nätverkande och sälj/reklam/PR jag är helt ointresserad av att göra. Då stannar jag hellre inom IT.
Det där funkar inte riktigt. Det jobb jag skulle vilja ha behöver vara fritt på så sätt att man i princip ska kunna komma och gå som man vill eller helt hoppa av eller strunta i det under en längre period. För att kunna göra detta krävs ekonomisk frihet eftersom ingen betalar någon för ett jobb med sådan frihet. Fast… Nu när jag tänker på det borde man kunna komma en bit på vägen med “minijobs”, dvs om det fanns ett ställe där man kan hitta kortvariga enkla jobb. Det hade inte riktigt varit den frihet jag önskat men hade kunnat vara ett alternativ när man väl är fire och vill testa på att göra jobb här och där som ger betalt. Vet dock inte hur det ser ut med sådana här jobb i Sverige men konceptet hade varit trevligt när man väl är fire
Jag skulle kunna tänka mig att göra de roliga delarna av mitt jobb gratis, men inte 8 timmar om dagen utan i så fall mer fritt efter eget huvud. Problemet med mitt jobb är att man inte kan få det roliga utan det tråkiga. Förr gick det bättre när hierarkin var mer strikt och det fanns horder av sekreterare och andra som kunde fixa trist admin och rutinuppgifter men idag går det inte.
Om jag skulle välja något annat skulle jag gärna ägna mig åt något annat kreativt. Hade gärna varit något åt arkitekthållet.
Samtidigt måste man ju försörja sig på nåt sätt. Trygg försörjning är inte att förakta. Vete 17 vad jag hade valt om jag var tvungen att välja mellan halvtrist men tryggt och kul men otryggt. Har kompisar som har kreativa men otrygga yrken och det verkar väldigt påfrestande, flera av dem har bytt bana.
Jag tänker att jag skulle kunna göra de roliga delarna av mitt jobb gratis ett par dagar i veckan, några timmar.
Jag kan inte få betalt för att göra bara det roliga men om jag gjorde det gratis skulle det absolut funka.
-
innebandyspelare eller materialförvaltare i Manchester United
-
Att jag hade roligt och fann kamratskap (ex gå på puben varannan vecka)
-
Att jag inte skulle tycka att det var roligt längre
- Inget jobb med arbetsgivare/ arbetstider eller kunder. Forskare av min egen fritid kan jag tänka mig.
- Lite mer kapital.
- Forskningsanslag från något institut eller stiftelse.
Hur skulle det se ut om du bara gjorde det roliga och på dina egna villkor? Hur skulle du kunna få någon annan att göra det tråkiga?
Det blev visst ett långt svar och formateringen blev kass då jag har skrivit det på mobilen. Svaret är säkert också något stökigt som den dyslektikern man är ![]()
Antingen något kreativt eller idrottsmässig.
Med kreativt tänker jag på sånt som jag håller på med som hobby eller hade velat göra om jag hade haft plats och energin. Just nu så ritar jag pixel art och gör klistermärken av dem, och myntringar. Men jag hade gärna vidgat mig smycketillverkning och även finsnickeri hade varit kul.
Chansen att jag ska bli fotbollsproffs är förbi men fotboll är något som jag älskar och hade kunnat jobbat med något runtomkring det. Jag var fotbollsdomare ett antal säsonger och hade gärna fortsatt om det inte krockat med att själv spela, vilket jag fortfarande tycker är roligare.
Skulle också kunna tänka mig att bli tränare på ungdomsnivå eller äldre. Jag är inte särskilt förtjust i barn men gillar att lära ut saker. Det finns säkert en massa andra roliga/intressanta saker man kan görs runt idrott som jag inte kommer på nu eller ens vet om existerar.
- Att jag har det boende jag vill ha. Ett hus som inte behöver vara särskilt stort men med en lagom stor tomt och garage/verkstad/ateljé.
- Att mina basbehov (mat, boendekostnader osv) är täckta via någon annan form av inkomst
- Pengar, tid och energi för att kunna skaffa mig erfarenheter/lära mig hantverket för att kunna antingen sälja föremål (konst, smycken eller snickerier) eller tjänsten som domare, tränare eller vad för annat kul jag upptäcker finns i idrottsvärlden.
Min plan i livet är alltså fortsätta med något liknande arbete som nu för att bygga kapital för att upp nå punkt 2. Basbehoven behöver inte vara helt täckta med någon annan (passiv ?) inkomst för att jag ska kunna börja växla över till att satsa på punkt 3 och börja med ”självförverkligandet”. Då det borde gå att få in lite inkomster samtidigt som jag lär mig.