Dagens Lilla Provokationsutmaning

1. Jag skulle vilja producera film eller iaf få sitta med i ett hörn när det ska brainstormas.
  2. Att jag har någon passivinkomst.
  3. Ganska mycket skulle jag tro. Talang för film t.ex.
2 gillningar
  1. Samma yrke/arbetsuppgifter som jag gör nu, men inom forskning.
  2. Att jag om 10 år har samma ekonomiska situation som min nuvarande lön och sparande kommer att ge.
  3. Om jag kan acceptera en ingångslön så skulle jag nog kunna få betalt för ett sånt jobb redan idag, men jobbet jag vill ha finns nog inte där jag bor eller ens i Sverige.
1 gillning

Nej jag älskar inte mitt jobb. Tänker att för mig och typ majoriteten av befolkningen är det inte ett alternativ att jobba med det man älskar. Jag trivs däremot med mitt jobb, men jag drömmer inte om arbete liksom. Om jag hade råd att leva utan att tjäna pengar skulle jag skaffa lite getter och några höns och hundar. Skulle filosofera, läsa böcker, resa och ligga i en hammock. Jag skulle gärna engagera mig i nåt superlokalt, tex flytta ut till en ö i Kvarken som jag älskar och hjälpa till att möjliggöra för det tappra 60-talet människor som fortfarande är bofasta där. Jag skulle rasta alla pensionärer med promenader och utflykter och hjälpa dem byta gardiner och dricka kaffe med dem.

10 gillningar

Det här låter ju helt fantastiskt!! Känns som att du lagt ner mycket tanke på det livet @Linnea82 Finns det en möjlighet att du hamnar där? Hur skulle du ha råd att hamna där? :sunny:

2 gillningar
  1. Skulle jobba med att hjälpa djur på något sätt. Köra djurambulans, jobba på ett katthem. Hundhärbärge i södra Europa kanske?
  2. Ingen direkt utbildning men passiva inkomster för att leva samma liv som jag lever idag alt. ett antal månaders betald ledighet per år.
  3. Kan verkligen inte komma på hur det skulle gå till. Det är ett arbete som i bästa fall klarar mat på bordet.

Men jag vill också förtydliga att bara för att jag svarade nej på frågan betyder det inte att jag inte älskar mitt nuvarande jobb -som på alla sätt är oceaner ifrån ovan. Jag skulle bara inte göra det gratis.

3 gillningar

Det här är superintressant! Du har två skalor? En för förvärvsarbete med förväntan att täcka kostnader och en som är frikopplat från de förväntningarna av att klara den monetära biten?

1 gillning

Det beror väl på hur mycket, grundpremissen för ursprungsfrågan var ju att man skulle ha ekonomin ordnad utanför att arbeta för den, det kanske inte stämmer längre under den här premissen.

1 gillning

Ja, det är nog exakt så! Bra formulerat!

2 gillningar