För mycket energi över trots heltidsjobb

Jag jobbar som anställd konsult som systemutvecklare och älskar mitt jobb. Företaget jag jobbar på är inriktade på hälsoinformatik vilket är otroligt intressant och känns som en stabil bransch.

Chefen uppmuntrar till vidareutbildningar och vi får verkligen bra chanser att hålla oss uppdaterade kring det senaste (inom såväl AI som harmonisering av hälsodata).

so far so good,

Jag vill ha ett jobb utöver min nuvarande tjänst. Jag är utbildad statistiker och ekonom.

Kan systemutveckling, .NET, python, javascript och webbutveckling. Även marknadsföring, meta, Google ads..

För att detta inte ska låta som en jobbannons - det jag vill ha era tips om -

Hur hade ni gjort i min sits? Startat eget? Sökt deltidsjobb?

Jag jobbar gärna inom samma område som mitt ordinarie yrke, eller inom statistik/analys, men kan egentligen tänka ännu bredare.

Har jobbat med rekrytering/search och brinner lite extra för att utbilda, motivera och hjälpa ungdomar/unga vuxna att komma ut i arbete. kanske det är ett till alternativ att lägga min energi på?

tacksam för all feedback och tips jag kan få! någon som känner igen sig?

1 gillning

Om du älskar ditt jobb kanske är det ett sidoprojekt du behöver. Är själv utvecklare och sysslar med sidoprojekt som ger mig energi vid sidan av ett 9-5 jobb.

Antingen bytt jobb till ett mer stimulerande. Eller börjat titta på mitt liv utanför jobbet.

T.ex. ideella engagemang, privata projekt eller sommarstuga/vad annat man vill pilla med.

2 gillningar

Skaffa barn

18 gillningar

Nåt inom sälj på provision kanske? Ska du ha en timersättning kan det lätt bli stökigt när båda arbgivarna vill ha dig i möte samtidigt. Men vid provision/resultatbaserat bör du kunna styra tid mm själv.

Är inne på samma spår som några andra. Hade dejtat hejvilt, skaffat barn, husdjur, eller andra trevliga engagemang utanför förvärvsarbete.

1 gillning

Sidoprojekt, om du nu helst jobbar. Annars understryker jag gärna vikten av en hobby och av relation(er). Att enbart jobba kan leda till mycket tomhet om arbetssituationen förändras.

4 gillningar

Hobby ser det ju redan ut som du har iom cykeln på din bild. Vet du att du får jobba på sidan för din nuvarande arbetsgivare?

Ta det lugnt, bränn inte ut dig, livet är långt.

6 gillningar

Antingen fokuserat mer på fritiden eller att ha lagt lite tid på att söka nytt och mer välbetalt jobb.

Skulle jag jobba extra utöver ordinarie heltid skulle det ske i eget bolag så att jag kunde styra mer själv.

Att låsa in sig i en heltid + deltid blir nog jobbigt i längden och jag gissar mindre lönsamt än en ny heltidstjänst med lite mer tid och ansvar.

Det är lite farligt att fastna i tänket att man ska tjäna mer pengar genom att sälja fler timmar.

I så fall kan man använda de extra timmarna man har idag för att skapa förutsättningar för att tjäna mer på samma timmar istället.

Det finns ett begränsat antal timmar man kan sälja men i princip ingen begränsning kring vad man kan tjäna per timme.

T.ex. genom utbildning, jobbsökande eller smygstart av eget bolag om man tror att man kan få ut mer pengar per timme i längden genom att göra så.

1 gillning