Ska jag extrajobba utöver heltidsjobbet?

Jag skulle behöva lite tips och råd från folk klokare än mig.

Jag tog denna sommaren en kandidatexamen inom informatik och har under de senaste 12 månaderna fram tills juni extrajobbat som UI/UX designer på ett jättelitet startup här i min stad. Dem har tyckt om mig, men startupet i sig har haft väldig svårt att skaffa kunder. Och baserat på vad jag sett inifrån ser jag tyvärr inte supermycket hopp på att det kommer slå igenom framöver. Nu direkt efter examen började jag en heltidstjänst på ett helt annat bolag även här som UI/UX designer, där jag nu första månaden (ungefär) trivs. Provanställningen är 6 månader. Jag har gått upp en del i lön bland annat jämfört med extrajobbet.

Startupet vill däremot ha kvar mig utöver mitt heltidsjobb under enstaka, säg flexibelt 4-6h, i veckan. Det är en möjlighet jag är väldigt tacksam för. Men är kluven. Jag “orkar” väl att jobba de timmarna, men har svårt att se värdet i de inte särskilt stora summorna pengar det hade dragit in extra gentemot hur det hade påverkat resterande vardag. Det hade tagit en del fokus från mina fritidsprojekt, från mitt heltidsjobb som jag vill satsa på, och från min övriga vardag. Jag har också jobbat på det extrajobbet i ett bra tag och uppenbarligen bevisat mitt värde, och skulle därför i linje med heltidsjobbet vilja gå upp i lön, men ekonomin är knivig i startupet. Jag ser tyvärr heller inte superstora incitament att hoppa på möjligheten i hopp om att det skulle bli nåt i framtiden, vilket ibland kan va fallet med startups. Jag har helt enkelt svårt att se värdet i att ta på mig det extra jobbet.

Jag låter antagligen som världens lataste, otacksammaste person just nu. Men vad hade ni gjort? Hade ni tagit dedär extra timmarna i veckan, hade ni prioriterat heltidsjobbet, eller helt andra saker?

2 gillningar

Om jag gillat arbetsuppgifterna och kollegorna hade jag fortsatt på extrajobbet, men så är jag också arbetsnarkoman. Men det normala är ju att man inte har ett extrajobb plus sitt heltidsjobb, minst sagt.

1 gillning

Jag tolkar det på din text som att du skulle trivas mycket bättre med ditt liv om du inte tog dig an extrajobbet. Det är absolut inget fel med det heller och du är inte otacksam, utan prioriterar det som förbättrar din vardag. Jag skulle göra det valet tio gånger av tio. Ett heltidsjobb är mer än tillräckligt!

1 gillning

Jag tänker att du kanske kommer få lite bättre insikter i hur fler kunder ska anskaffas från heltidsjobbet. Kunskaper du kan ta med dig till extrajobbet. Men var försiktig med dubbla lojaliteter inom samma bransch.

Om du orkar vet bara du. Du kommer ändå ha minst en dag ledigt i veckan.

1 gillning

Säg till startup bolaget att du behöver full fokus under din provanställning och att ni kan boka ett möte om 6mnd för att följa upp möjligheten för dig att orka/hinna med ett extra gig hos dem.

Du behöver prioritera din framtid och att inte ha full fokus på din provanställning och primära arbetsgivare kan kosta dig bra mycket mer än några timmars extrajobb kan ge.

3 gillningar

Fokus på nya jobbet. Om extrajobbet ska vara värt det så behöver det nog vara mer uppsida än XXX kr/timme tex om du kan få betalt i aktier/optioner som i en framtid kan vara värt mycket mer än det du får ut efter skatt på toppen av din inkomst. Aktierna/optionerna kan såklart också bli värdelösa.

Fördelen för start-up:en år att aktier/optioner inte kostar dem något nu utan bara orsakar en liten utspädning av andra aktieägare.

Utan ytterligare uppsida än timlön så hade jag satsat fullt på nya jobbet.

1 gillning

Starta ett AB och sälj några timmar då och då till start up bolaget till en rejäl timtaxa!

1 gillning

:grimacing: i min mening inte lönt att starta ett AB för ströjobb. Kostar ändå 10-30 tusen per år att köra runt det plus egen admin tid.

1 gillning

Ne men det samlar utdelningsutrymme för framtiden och när man väl har det blir det enklare att göra andra liknande upplägg.

Detta drar typ runt det per år nu.

1 gillning

Sant men då måste ju planen vara att bli ”egen” någon gång för att utnyttja utdelningsutrymme. Bär ju sig inte riktigt bara på 5 timmar i veckan som ströjobb.

Sen handlar det om hur man värderar admin tid för sig själv. Har ett ”vilande” bolag och rätt tråkigt att hålla på med det år efter år även med en plan att starta igång det senare … kanske :joy:

1 gillning